שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית דיור מוגן בנהריה קיצץ משכר העובדים – אך לא העביר לקרנות הפנסיה

חדשות

בית דיור מוגן בנהריה קיצץ משכר העובדים – אך לא העביר לקרנות הפנסיה, צילום: צילום: istock
בית דיור מוגן בנהריה קיצץ משכר העובדים – אך לא העביר לקרנות הפנסיה
09/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

החברה המפעילה את בית האבות גלי ים הורשעה בעבירות על חוק הגנת השכר ונקנסה ב-120 אלף שקל, בגין רישום חסר של רכיבי השכר ומספר שעות העבודה בתלושי השכר של עובדי הסיעוד ואי העברת ניכויי הפנסיה ליעדם. קנס פלילי נגזר גם על מנהל החברה, שהורשע בהפרת אחריות אישית

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה הרשיע אתמול (ב', 8,12) את חברת "מרכז הורים נהריה" בעבירות על חוק הגנת השכר וגזר על החברה קנס פלילי בסך 120 אלף שקל. בנוסף גזר בית הדין על החברה, המפעילה את בית האבות "גלי ים", התחייבות להימנע מלבצע עבירות על חוק הגנת  השכר במשך שלוש שנים בסכום של 120 אלף שקל. גם מנהלה של החברה הורשע בהפרת אחריות אישית של נושא משרה ונגזר עליו קנס פלילי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במסגרת תיק חקירה שנוהל במינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה, על ידי החוקרים צביקה ליבמן ושמעון קדוש, נמצא  כי חברת "מרכז הורים נהריה" המפעילה בית הורים בשם המסחרי "גלי ים", העסיקה עובדים בתחום הסיעוד ללא פירוט רכיבי שכר ופרטי שכר ששולמו להם. כך, למשל, בתלושי השכר של העובדים, לא צוין מספר שעות העבודה בחודש. בנוסף, העלתה חקירת משרד הכלכלה כי החברה המפעילה את בית ההורים קיצצה משכרם של העובדים – כביכול בגין תשלומים לקרנות פנסיה – אך לא העבירה את התשלומים אל חברות הפנסיה, תוך 30 יום מיום ביצוע הניכוי. 

תיק התביעה הפלילי, שטופל על-ידי עו"ד איריס דוהן מהלשכה המשפטית במשרד הכלכלה, מייחס לחברה עבירות על חוק הגנת השכר. במסגרת ההליך הפלילי בבית הדין לעבודה, הרשיע השופט אסף הראל את הנאשמים בביצוע העבירות נשוא כתב האישום במסגרת הסדר טיעון.

עו"ד דוהן טענה כי המדובר בהסדר טיעון מאוזן שלקח בחשבון את ריבוי העבירות. בית הדין אימץ את הסדר הטיעון ובהמשך לכך גזר בית הדין על החברה קנס פלילי בסך 120 אלף שקל וכן התחייבות להימנע מלבצע עבירות לפי חוק הגנת השכר בגובה סכום זהה. בהתייחס למנהל, לגביו לא היה הסדר בהתייחס לעונש, גזר בית הדין קנס פלילי בגובה 5,000 שקל והתחייבות להימנע מעבירה למשך שלוש שנים בסך 50 אלף שקל.

לדברי יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה: "המינהל שם דגש על אכיפת חוקי עבודה באוכלוסיות מוחלשות לרבות עובדי הסיעוד. החוק להגברת האכיפה שנכנס לתוקפו ביולי 2012 הקנה למינהל כלי אכיפה נוסף על האכיפה הפלילית. שילוב הזרועות הפלילי והמנהלי מקנים כלי אכיפה וענישה עוצמתיים ומרתיעים בדמות כתבי אישום ועיצומים כספיים. בשנת  2012 נפתחו 590 תיקים כנגד מעסיקים שהפרו את סעיף 24 לחוק הגנת השכר; בשנת 2013 נפתחו 1998 תיקים; ובשנת 2014 נפתחו 2259 תיקים. משנת 2012 הוגשו 59 כתבי אישום וניתנו 17 הרשעות פליליות בנוגע לסעיף 24 לחוק הגנת השכר. כמו כן הוטלו שני עיצומים כספיים על אי מסירת תלוש שכר במועד בסכום של 75,150 שקל, וכן ניתנו 2,062 התראות למעסיקים שנמצאו שהפרו את החוק בסעיף זה. ניתן לפנות למינהל הסדרה ואכיפה,  גם בצורה אנונימית, בנוגע לחשד ומידע אודות הפרות חוקי עבודה בטלפון 2570*".

עו"ד אנט שקורי פליישמן, מנהלת מחלקה בכירה בלשכת התובעת הראשית במשרד הכלכלה, הסבירה בעקבות גזר הדין כי "מטרת חוק הגנת השכר הינה להגן על אוכלוסיית עובדי הסיעוד במקרה דנן אשר זכויותיהם הופרו. במקרה דנן, משרד הכלכלה מבקש להבטיח, בהתאם להוראות החוק, שקיפות ופירוט תלושי השכר של העובדים במדינת ישראל וכן הבטחת העברת ניכויי הפנסיה ליעדם. אנו רואים כיצד עבירה שהינה לכאורה עבירה של רישום טכני מובילה לפגיעה בזכויות מהותיות ולא בכדי המחוקק הגדיר עבירות ונתן למדינה סמכות אכיפה לגביהן. הדבר בקבל משנה תוקף כשמדובר באוכלוסיות מוחלשות. צדק בית הדין משקבע במסגרת הכרעת הדין כי קיימת בתיק זה פגיעה במספר ערכים חברתיים: האחד, נגרע משכרו של העובד סכום כספי שלא כדין וללא הצדק. שנית, אי-העברת הכספים לקרן הפנסיה עשויה להעמיד את העובד בסיכון לכך שלא יהיה מבוטח בביטוח שאירים או ביטוח אובדן כושר עבודה, דבר העשוי להטיל את העלות על החברה בכללותה".

 

 ת"פ 56203-05-14 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה