שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הגבלת שכ"ט עורך הדין של הקבלן לא תחול על דירות יוקרה מעל 4.6 מיליון שקל

חדשות

הגבלת שכ"ט עורך הדין של הקבלן לא תחול על דירות יוקרה מעל 4.6 מיליון שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
הגבלת שכ"ט עורך הדין של הקבלן לא תחול על דירות יוקרה מעל 4.6 מיליון שקל
07/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות המגבילות את שכ"ט עו"ד ברכישת דירה מקבלן ל-5,000 שקל או לחצי אחוז ממחיר הדירה. ח"כ מאיר שטרית השיב לנציגי הלשכה: "אתם מנהלים מאבק במקום הלא נכון. היום גובים מהרוכש 1.5-2%, ולפעמים הקבלן לוקח לעצמו חלק מהכסף

בשורה לרוכשי הדירות: ועדת הכלכלה אישרה ביום חמישי (4.12) את התקנות המשלימות את החוק שהגיש ח"כ מאיר שטרית, שעבר כבר בפברואר אשתקד, לפיו יוגבל שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן ל-5,000 שקל או לחצי אחוז ממחיר הדירה, הנמוך מבין השניים. אולם, יוחרגו מהחוק החדש דירות יוקרה שמחירן מעל 4.6 מיליון שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מדובר בשכר הטרחה שגובים הקבלנים מרוכשי הדירות עבור הוצאות משפטיות. החוק אינו מגביל שכר טרחת עורך הדין המייצג את הרוכש. החוק והתקנות, שכאמור אושרו בוועדת הכלכלה, יכנסו לתוקף ב-10 לינואר הקרוב, לאחר פרסומן ברשומות.

רגע לפני פיזור הכנסת, כינס חה"כ שטרית את ועדת הכלכלה לדיון דחוף שהודיע עליו, לדון בתקנות שאישר שר השיכון אורי אוריאל בנושא חוק המכר (דירות) (תיקון – איסור גביית ההוצאות המשפטיות בידי עורך דין מרוכש דירה), התשע"ג-2013. מכלל חברי הוועדה, נכח בדיון אך ורק ח"כ שטרית, והיה למעשה היחיד שהצביע בעד אישור התקנות לחוק שהוא עצמו יזם.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד אילן שרקון, טען בדיון: "כשאני מוציא חשבונית והרוכש מקבל חשבונית ממני, הוא לא ילך להתייעץ עם אף עורך דין נוסף". על כך השיב לו ח"כ שטרית כי "הוא יחליט, לא אתה". עו"ד שרקון הגיב ואמר כי "רוב הרוכשים לא מיוצגים אמיתית. הם משלמים שכר טרחה לבא-כוח הקבלן. בהרבה מאוד עסקאות הרוכשים לא מיוצגים בכלל. הם חושבים שהם מיוצגים כי הם משלמים ישירות לעורך הדין של הקבלן".

מנגד, טען ח"כ שטרית: "למה הקבלן לא משלם ישירות לעורך דין? מי מפריע לכם? לא שיניתם את זה וגם לא תשנו. אתם מנהלים מאבק במקום הלא נכון. אין לי בעיה שהקבלן יכניס את זה למחיר הדירה, כמו שהוא מתמחר את האינסטלטור, אבל זה לא המצב. היום גובים מהרוכש 1.5-2%, ולפעמים הקבלן לוקח לעצמו חלק מהכסף. זה בכלל שחיתות. מעכשיו אתם תוציאו חשבונית וקבלה כדי שבשכר הטרחה הזה הקבלן לא יוכל לגעת, ואז הרוכש גם לא ישלם על זה מס רכישה. היום הזוג משלם גם על הדירה וגם על שכר הטרחה מס רכישה. אותי מעניין הקונה. לא הקבלן ולא עורכי הדין. אני חוסך לקונה".

עו"ד יאיר לנג, יועץ משפטי במשרד הבינוי, טען בדיון כי "בתקנות המקוריות שהוגשו לשר הבינוי אורי אריאל לא הייתה כל הבחנה בין סוגי דירות. השר הרגיש שזה לא נכון וביקש להחריג דירות יוקרה. כדי להגדיר מהי דירת יוקרה, החלטנו להיצמד למדרגות המס, וכך החלטנו על דירות במחיר שעולה על 4.64 מיליון שקל, שלגביהן לא תהיה הגבלה חוקית על שכר הטרחה. מיום שאושר התיקון לחוק קיבלנו עשרות פניות. זאת אומרת שהציבור מודע ונערך".

על טענת נציגי לשכת עורכי הדין כי מדובר במחטף, אמרה היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד אתי בנדלר כי "התקנות היו אמורות להיות מובאות לוועדה בתוך שלושה חודשים מיום פרסום החוק, ב-10.3.14. בשלהי כהונתה של כנסת, לפני פיזורה, יש זימונים לוועדה בצורה דחופה. זה לא חריג. זה רע בל יגונה".

לשכת עורכי הדין הגישה לאחרונה עתירה לבג"ץ נגד החוק, בטענה המרכזית כי החוק אינו מידתי ואינו סביר, וכי התערבות המחוקק בחיי המסחר ובשכרם של בעלי מקצועות חופשיים תביא לפגיעה חמורה בחופש העיסוק. קביעת תעריף מקסימלי לשכר הטרחה של עורכי הדין היא התערבות חריגה ביותר של המחוקק, טוענת הלשכה ומוסיפה כי החוק מטעה את הציבור ולכאורה אין בו כל תועלת, שכן הקבלנים יגלמו את שכר הטרחה של עורכי הדין במחירי הדירות לרוכשים והציבור ישלם יותר.

עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה לאישור החוק כי "מעבר לכך שמדובר בתקדים מסוכן שבו המדינה מתערבת  בחופש העיסוק ובחירות ההתקשרות החוזית, הרי שמי שיפגע מחוק זה הוא דווקא רוכש הדירה, שייאלץ לשלם מחיר גבוה יותר, כיוון שהקבלן יגלם בתוך מחיר הדירה את כל ההוצאות המשפטיות של עורך דין".

 

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לשכת עורכי הדין עתרה לבג"ץ נגד הגבלת שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן

 

מאז 2002 גבו הקבלנים ועורכי הדין מרוכשי הדירות שכ"ט בניגוד לחוק

 

 הלשכה מתגייסת לתיקון החוק: רוכשי דירות מקבלן לא יישאו בשכ"ט עורך דינו

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:188
קומיט וכל טופס במתנה