שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ציפי לבני: "בימים שבהם שורפים ספרים בבית כנסת – צריך שופטים בירושלים"

חדשות

ציפי לבני: "בימים שבהם שורפים ספרים בבית כנסת – צריך שופטים בירושלים", צילום: צילום: Getty images Israel
ציפי לבני: "בימים שבהם שורפים ספרים בבית כנסת – צריך שופטים בירושלים"
01/12/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בטקס השבעת השופטים החדשים שנערך הבוקר במשכן הנשיא בירושלים הבהירה שרת המשפטים כי הוויכוח על חוק הלאום הוא לא על תוכן החוק, אלא על מי מפרש אותו: "חבר כנסת מסוים אמר לי כי הוא מוכן לוותר על חוקי הלאום כולם בתמורה לשליטה בוועדה לבחירת שופטים"

״בימים שבהם מנסים לשרוף בית ספר המחנך לדו-קיום – צריך שופטים בירושלים", הצהירה שרת המשפטים ציפי לבני בטקס השבעת 17 שופטים חדשים שנערך הבוקר (ב', 1.12) במשכן הנשיא בירושלים. "בימים שבהם שורפים ספרים בבית כנסת – צריך שופטים בירושלים; בימים שבהם הכתובות על קירות הרחובות, המסגדים ובתי הכנסת הופכות לכתובות נאצה – צריך שופטים בירושלים; בימים שבהם מפיצים את תמונות נבחרי הציבור במדי אס.אס. – צריך שופטים בירושלים".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לדברי השרה לבני, ״הכתובת על הקיר אינה רק ׳מוות ליהודים׳ או ׳מוות לערבים׳ – היא ניסיון לפגוע במרקם חיינו כאן, ולדלל את הערכים המשותפים לחברה הישראלית כולה. לא מספיקים שופטים – אנו זקוקים גם להנהגה שתדע לקרוא את הכתובת הזו ולעצור את ההידרדרות; אבל בימים הללו, בהם יש ויכוח נוקב על הערכים הללו, צריך יותר מתמיד שופטים בירושלים".

שכפ"ץ משפטי

שרת המשפטים הוסיפה בנאומה כי ״בימים שבהם הדרוזים והצ'רקסים, אזרחים גאים של מדינת ישראל, נאלצים לערוך כנס חירום בעקבות החוקים הלאומניים בזעקה למען השוויון לו הם זכאים – אלו הימים הקשים בהם הוועדה לבחירת שופטים בוחרת את הטובים והטובות ביותר מבין בניה ובנותיה של המדינה הנפלאה הזו: גברים ונשים; דתיים וחילוניים; יהודים, מוסלמים ונוצרים; בני ובנות שלל עדות – הטובים ביותר בקרב המשפטנים.

"אל תטעו: אינני אומרת את הדברים הללו רק כדי להוריד אותם מעל ליבי. אתם הראשונים שצריכים לדעת את האמת – הוויכוח על חוקי הלאום למיניהם הוא לא על תוכן החוק, אלא על מי מפרש אותו. חבר כנסת מסוים אמר לי כי הוא מוכן לוותר על חוקי הלאום כולם בתמורה לשליטה בוועדה לבחירת שופטים".

השרה לבני הוסיפה כי ״המאבק הוא על עליונות בתי המשפט, ומי שמנסה לשנות את הסדר היסודי הזה, חוט השדרה הדמוקרטי במדינת הלאום; מי שמנסה לכפות את כוחו של הרוב המקרי, הכוחני, על ערכיה של ישראל; מי שמקווה שדרך מינוי שופטים "מטעם" יהיה ניתן להפריד בין ערכי מגילת העצמאות ולהעלים את חלקם – הוא מי שמצפה בצדק מהעולם לגבות את חיילי צה"ל בפעולתם תוך התעלמות מהיותה של מערכת המשפט השכפ"ץ של חיילינו וקצינינו מול בתי המשפט הבינלאומיים.

״וחשוב מכך: אני מאמינה שמגילת העצמאות מרכיבה את התמונה היפה של ישראל המורכבת משני חלקים בלתי נפרדים. אי אפשר לקחת מרכיב אחד – בין אם מדובר במדינה יהודית בארץ ישראל ובין אם מדובר בשוויון הזכויות המוענק לאזרחיה ואפילו היד המושטת לשלום למדינות ערב – ולבטלו. תפקיד ההנהגה אינו לשנות את הפסיפס הערכי-חברתי-רעיוני המדהים הזה; תפקידנו לרכך את המגע בין החלקים כך שיוכלו להשתלב בתמונה הכללית. תמונה זו, מורכבת ושלמה, היא התמונה שעל לוח ליבי, והיא התמונה שצריכה להיות על לוח ליבכם בשבתכם בדין. בצד התמונה הזו, בצד ספרי המשפטים, האזינו תמיד למצפנכם הפנימי שיורה לכם את הדרך. הבחירה שלנו הייתה לא רק במשפטנים הטובים ביותר, כי אם גם בבני האדם הטובים ביותר שלא יתכופפו בפני הרוח הרעה״.

הטקס האחרון של גרוניס

בטקס הושבעו 17 שופטים ורשמים. הרשמת הבכירה רנה הירש ועוה"ד דרור קלייטמן, ארז נוריאלי ועמית מיכלס הושבעו לכהונת שופט בבתי משפט השלום במחוז מרכז. הרשמים עמיעד רט ועדי סומך ועוה"ד אפרת בוסני וטל חבקין הושבעו לכהונת שופטים בבתי משפט השלום במחוז תל אביב. הרשמת אירית הרמל הושבעה לכהונת שופטת בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ואילו עו"ד טל גולן הושבע לכהונת שופט בית הדין לעבודה בנצרת.

לכהונת שופט בתי משפט השלום במחוז חיפה מונו עו"ד יעקב גולדברג, הרשם הבכיר אפרים צ'יזיק ורשמת ההוצאה לפועל תמי יתח. עו"ד נועה חקלאי הושבעה לשופטת בית המשפט לתעבורה במחוז דרום, ועו"ד שרית זוכוביצקי הושבעה לשופטת בית המשפט לתעבורה במחוז ירושלים. עו"ד אופיר יחזקאל מונה לרשם בכיר בבתי משפט השלום במחוז ירושלים ואילו רשם ההוצאה לפועל מוהנד חלאילה הושבע לכהונת רשם בכיר בבתי משפט השלום במחוז צפון.

בטקס ההשבעה נאם גם ד"ר אשר גרוניס, שבעוד מספר שבועות יסיים את תפקידו כנשיא בית המשפט העליון, וזהו טקס השבעת השופטים האחרון בתקופת כהונתו עד להשבעת הנשיאה הבאה של בית המשפט העליון. הנשיא גרוניס התייחס אף הוא לאירועי השעה, וציין כי "כולנו נחשפנו בחודשים האחרונים לגל אלימות פיזית ומילולית השוטף את הארץ. פיגועי טרור רצחניים, פשעי שנאה הכוללים שריפה של בתי ספר, שיח גזעני ואלים שמשתולל ברשתות החברתיות, ולמרבה הצער הרשימה עוד ארוכה. אך לאחרונה שמענו כולם על הפצת צילומים של אנשי ציבור בעודם לבושים במדים נאצים. תמונות אלה שבו והזכירו לנו את האלימות שפשתה בחברה הישראלית, ואת הסכנות הרבות הטמונות בהשלמה עם תופעה חברתית פסולה זו, שיש לעוקרה מן השורש ולגנותה מעל כל במה".

הנשיא גרוניס הטיל על כתפי השופטות והשופטים שהושבעו את "המשימה החשובה מאין כמוה: לסייע במלחמה באלימות ובמאבק למיגורה. אכן, בית המשפט הוא גורם מרכזי באכיפה, בהרתעה ובהורדת מפלס העבריינות. התפקיד החשוב המוטל על הרשות השופטת הוא תנאי הכרחי למיגור האלימות בחברה. הציבור הישראלי מצפה לכך שבית המשפט יסייע להשלטת החוק והמשפט. עם זאת, יש לזכור כי בצד בתי המשפט יש חשיבות גדולה לא פחות, ואולי יותר, לגופים אחרים, כמו מערכת החינוך", הבהיר הנשיא גרוניס. "עטו את גלימתכם בגאון ועשו משפט צדק".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:61
קומיט וכל טופס במתנה