שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון: רופא שקיבל תואר פרופסור בחו"ל לא ישתמש בו ללא אישור משרד הבריאות

חדשות

העליון: רופא שקיבל תואר פרופסור בחו"ל לא ישתמש בו ללא אישור משרד הבריאות , צילום: צילום: Getty images Israel
העליון: רופא שקיבל תואר פרופסור בחו"ל לא ישתמש בו ללא אישור משרד הבריאות
30/11/2014, עו"ד רונן שיכמן

רופא שיניים שלימד סימסטר באוניברסיטה ברומניה מונה לפרופסור עמית אוניברסיטאי, ועשה שימוש בתואר פרופסור גם בארץ, במספר הזדמנויות. ביהמ"ש העליון קבע כי התואר פרופסור, שהוא בעיקרו תואר אקדמי, מרמז בעיני הציבור הרחב על מעמד או מומחיות מקצועית, והשימוש בו צריך להיות מותנה באישור המנהל הכללי של משרד הבריאות

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של עמותת רופאי השיניים הערביים בישראל נגד החלטת בית המשפט המחוזי שלא לקבל את בקשתה למנוע מרופא שיניים לעשות שימוש בתואר פרופסור שקיבל מאוניברסיטה ברומניה. השופטים יורם דנציגר, צבי זילברטל ודפנה ברק ארז קבעו כי על מנת שניתן יהיה לפקח כראוי על השימוש שנעשה בתואר פרופסור, השימוש בו כפוף לאישור משרד הבריאות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במהלך שנת 2009 מונה המשיב, ד"ר נתן שטיירמן, על ידי האוניברסיטה לרפואה בבוקרשט לפרופסור עמית אוניברסיטאי בפקולטה לרפואת שיניים, למשך סמסטר של אותה שנת לימוד שבה לימד באותו מוסד. הרופא עשה שימוש בתואר פרופסור בהזדמנויות אחדות בארץ, בווריאציות שונות. בעקבות כך, נשלח לו מכתב מטעם האגף להבטחת איכות במשרד הבריאות, שבו נכתב כי ברשומות משרד הבריאות אין לו תואר פרופסור, ולפיכך השימוש שהלה עושה בתואר אינו כדין, בהיותו מנוגד לסעיף 36 לפקודת רופאי השיניים ולתקנות 2(1)(א), 2(1)(ו) ו-2(1)(ח) לתקנות רופאי השיניים (פרסומת אסורה).

עמותת רופאי השיניים הערביים בישראל עתרה לבית המשפט המחוזי למתן סעד הצהרתי לפיו נעשה על ידי הרופא שימוש שלא כדין בתואר פרופסור, ולמתן צו מניעה האוסר עליו לשאת תואר זה או לעשות בו שימוש בכל פורום שהוא. בית המשפט המחוזי דחה את התביעה וקבע כי התואר הוענק לרופא על ידי מוסד אשר לימודי הרפואה בו מוכרים על ידי משרד הבריאות, וכי אין כל הוראה בחוק המועצה להשכלה גבוהה האוסרת שימוש בתואר אקדמי שהוענק במוסד מחוץ לישראל.

בערעור לבית המשפט העליון טענה העמותה כי תוצאת פסק הדין משמעה המשך הטעיית הציבור, פגיעה במקצוע והפליית ציבור רופאי השיניים בשל מתן יתרון שלא כדין לרופא. זאת ועוד, המערערת הפנתה לסעיף 36 לפקודה, לפיו מורשה לריפוי שיניים לא ישתמש בכינוי המעיד על מעמדו וכשירותו המקצועיים ללא שקיבל לכך אישור ממנכ"ל משרד הבריאות. לטענתה, הרופא לא קיבל אישור להשתמש בתואר זה בארץ בכלל, ובהקשר של רפואת שיניים בפרט, כנדרש בחוק, כפי שאף הובהר במכתבים ששלח משרד הבריאות.

שופטי בית המשפט העליון צבי זילברטל, יורם דנציגר ודפנה ברק ארז קיבלו את הערעור וקבעו כי התואר פרופסור, שהוא בעיקרו תואר אקדמי, מהווה כינוי או הגדרה המרמזים על מעמד או כשירות מקצועיים. זאת, כיוון שנקודת המבט המכריעה בסוגיה היא נקודת מבטו של הציבור הרחב, ובכללה המשמעות שהוא מייחד לתואר פרופסור ולמידת השלכתו על תפיסת מקצועיותו ומומחיותו של הרופא העומד בפניו.

השופטים ציינו כי פקודת רופאי השיניים מתייחסת לא רק לאיסור שימוש בכינוי שלא משקף את הכישורים המקצועיים או התואר הרשמי, אלא משתרעת גם על שימוש בכינוי שמתאר לא כהלכה את מעמדו המקצועי של הרופא, ובכלל זה כינוי אקדמי.

נוכח האמור, נקבע כי המצרף לשמו תואר פרופסור, אף אם מדובר בתואר אקדמי ולא מקצועי, מאדיר את מעמדו המקצועי ומצביע ולו על קיומה של אפשרות שהמעמד המקצועי שיש לו רם יותר לעומת מי שאינו נושא בתואר זה. על כן, נקבע כי כדי שניתן יהיה לפקח כראוי על השימוש שנעשה בתואר פרופסור, מתחייב שתוגש בקשה למנהל הכללי של משרד הבריאות. ללא אישורו של המנהל, רופא השיניים אינו רשאי להציג עצמו כפרופסור במסגרת עבודתו.

 

ע"א 2792/13

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:37
קומיט וכל טופס במתנה