שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת החוקה קוראת לשרת המשפטים לשנות את ציון המעבר בבחינת הלשכה האחרונה

חדשות

ועדת החוקה קוראת לשרת המשפטים לשנות את ציון המעבר בבחינת הלשכה האחרונה, צילום: צילום: Getty images Israel
ועדת החוקה קוראת לשרת המשפטים לשנות את ציון המעבר בבחינת הלשכה האחרונה
26/11/2014, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת שמעה תלונות של נבחנים על כך שבחינת ההסמכה האחרונה היתה מכשילה וקשה יותר מקודמותיה, וקראה לשרת המשפטים לשנות את ציון המעבר מ-65 ל-60. ח"כ אורי מקלב: "אנו יודעים ששופטים קוראים עיתונים ומושפעים על ידם. כשהלשכה מבקשת לצמצם את מספר עורכי הדין, הוועדה תדע לעשות את זה באמצעות המבחן"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה אתמול (יום ג', 25.11) בהצעתם של חברי הכנסת מירי רגב, אברהם מיכאלי, אורי מקלב ואחמד טיבי לקיים דיון מהיר בנושא בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, על רקע ריבוי הנכשלים בבחינה האחרונה. בסיום הדיון, קרא יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם לשרת המשפטים להעמיד את ציון המעבר בבחינה על 60 ולא על 65. בנוסף, אמר רותם כי הוועדה תשקול  לפנות לוועדת ההשגות שיבחנו בכובד ראש את ההשגות שהוגשו על השאלות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לדברי ח"כ אברהם מיכאלי, "קיבלתי תלונות ממתמחים הטוענים שהמבחן האחרון היה קשה במיוחד. בנוסף נטען כי מתכונות הבחינה שונתה תוך כדי הכנתם למבחן, והנבחנים לא יכלו להכין את עצמם כראוי לבחינה".

עו"ד יניב לנקרי, המייצג קבוצת נבחנים, אמר כי "100 שאלות במתווה אמריקאי בודקות רק זיכרון ולא את מידת התאמתו של הנבחן למקצוע". לנקרי הציע להוציא את סמכות עריכת המבחנים מלשכת עורכי הדין לגוף חיצוני, כפי שקיים בבחינות להסמכת רופאים או פסיכולוגיים.

הוועדה שמעה תלונות מנבחנים רבים שנכשלו בבחינה האחרונה, על כך שהבחינה הייתה מכשילה, וקשה יותר מקודמותיה. לדבריהם, עם פרסום תוצאות המבחן, הפיץ יו"ר הלשכה הודעה המשבחת את המבחן שגרם לשיעורי מעבר נמוכים. בהודעה כתב יו"ר הלשכה כי "נמצא המפתח לעצירת הצפת המקצוע". עוד נטען כי לרשות הנבחנים עומדים בממוצע כשתי דקות לענות על כל שאלה, וכי מדובר בדרישה לא הגיונית הבוחנת את רמת הזיכרון ולא את רמת ידיעת החומר. אחד הנבחנים הציע לערוך את הבחינה בתום הלימודים ולא לאחר שנת ההתמחות, אך להעניק את הרישיון לעסוק במקצוע בתום שנת ההתמחות, כפי שקיים אצל פסיכולוגים.

ח"כ מירי רגב קראה לבטל את לשכת עורכי הדין ואמרה כי "יש כאן מהלך חזירי של לשכת עורכי הדין, בכך שהיא משנה את כללי המשחק, תוך כדי משחק". מנכ"ל לשכת עו"ד, עו"ד גיל סלמון השיב לטענות ואמר כי בראשות הוועדה האחראית על הבחינה עומד נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. לדבריו, ללשכת עורכי הדין אין כל סמכות והשפעה על הבחינה. "אני לא רואה את השאלות ולא שולט בהם. הוועדה עצמאית לחלוטין" אמר סלמון.

ח"כ אורי מקלב השיב לעו"ד סלמון ואמר: "אנו יודעים ששופטים קוראים עיתונים ומושפעים על ידם. כשהלשכה מבקשת לצמצם את מספר עורכי הדין, הוועדה תדע לעשות את זה באמצעות המבחן". מקלב הוסיף כי "אם הטענות חוזרות על עצמם לאחר כל מבחן, זה אומר דרשני. למה אין טענות על מבחנים במקצועות אחרים?".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד דנה יפה, אמרה כי שרת המשפטים הגישה הצעת חוק שמבקשת לשנות את מתכונת הבחינה להסמכת עורכי דין. ההצעה אושרה בוועדת שרים ובקרוב היא תועלה להצבעה במליאה.

בסיום הדיון, קרא יו"ר הוועדה לשרת המשפטים כאמור להעמיד את ציון עובר בבחינה על 60 ולא 65.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ירידה בשיעור ההצלחה בבחינות לשכת עוה"ד: רק 63% עברו את הבחינה האחרונה

 

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין יכללו פרק של ניסוח מסמכים משפטיים

 

ביהמ"ש: "הלשכה לא משתמשת במבחן ההסמכה ככלי לטיפול בבעיית הצפת המקצוע"

 

ציפי לבני: לא אמנע מסטודנטים ללמוד משפטים, אשנה את אופי בחינת הלשכה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה