שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רפורמה מקיפה בסדר הדין האזרחי תנסה לייעל ולקצר את ההליכים בבתי המשפט

חדשות

רפורמה מקיפה בסדר הדין האזרחי תנסה לייעל ולקצר את ההליכים בבתי המשפט , צילום: סוף לניירת. צילום: istock
רפורמה מקיפה בסדר הדין האזרחי תנסה לייעל ולקצר את ההליכים בבתי המשפט
25/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

על פי טיוטת תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ה-2014, שהפיץ משרד המשפטים, פתיחת הליך תיעשה בדרך אחת בלבד של הגשת כתב תביעה, היקף כתבי הטענות יצומצם ורוב ההמצאות תבוצענה באמצעים אלקטרוניים, במטרה לקיים הליך ראוי והוגן המותאם לעידן המודרני

רפורמה מקיפה בסדרי הדין האזרחי: משרד המשפטים הפיץ טיוטה של תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ה-2014, הכוללת רפורמה מקיפה ושינוי של סדרי הדין בהליכים אזרחיים, שתכליתה, לטענת המציעים, היא לטייב את ההליך השיפוטי האזרחי ולחסוך בזמן ובמשאבים מבלי לפגוע בעשיית הצדק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הרפורמה המוצעת נערכה בראשות השופט המחוזי בדימוס משה גל, בשיתוף עם משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט ובהתייעצות עם גורמים שונים. טרם נודע האם גם נציגי לשכת עורכי הדין נטלו חלק בגיבוש כללי הרפורמה המהפכנית החדשה, שהרי הם "הניזוקים" הישירים ממנה.

הרפורמה המוצעת נועדה, לטענת מחולליה, "לעצב הסדר חדש שיהיה בו כדי להחזיר את מעמד התקנות ככלי מרכזי וחשוב לניהול סדרי המשפטים האזרחיים, במטרה לייעל, לפשט ולקצר את ההליכים האזרחיים תוך קיומו של הליך ראוי והוגן והתאמתו לעידן המודרני".

מספר עקרונות ושיקולים עומדים בבסיס הרפורמה המוצעת, בהם:

האחדה ופישוט של ההסדרים הדיוניים בהליך האזרחי – מוצע לקבוע מסגרת מועדים אחידה ככל האפשר וצמצום של הסדרים מיוחדים המקובלים כיום. כמות התקנות צומצמה באופן משמעותי, ופתיחתו של הליך תעשה לפי המוצע בדרך אחת של הגשת כתב תביעה ולא יהיו עוד דרכים אחרות לפתיחת ההליך.

קביעת מדדי זמן וכמויות – במסגרת הרפורמה נבחנו חסמים אשר גורמים להתארכות הדיונים בבתי המשפט – השימוש הרב בניירת, הגורם לקושי באיתור השאלות האמיתיות השנויות במחלוקת בין הצדדים, וכן תופעה של היעדר התייחסות למועדים. כל אלה גורמים לבזבוז זמן יקר, זמן המהווה משאב ציבורי מובהק. על כן,  מוצע לצמצם את היקף כתבי הטענות, לתחום את היקפם, לחייב בהגשת כתבי הטענות בפורמט אחיד, וכן לקבוע הסדר שלפיו מסמך אשר מבקשים להגישו לבית המשפט ואשר אינו עונה אחר דרישת התקנות או אחר הוראות בית המשפט במדויק, לרבות המועדים שהוקצבו להגשתו או היקפו, לא יתקבל לרישום.

גילוי מלא ופעולות לפני הגשת התובענה כחלק מההכנה – אחת הבעיות הקיימות כיום היא שהכנת התיקים לקראת הדיון בבית המשפט אינה תמיד מלאה ולא אחת נתקל השופט בקדם המשפט בעובדה שעד לאותו שלב הצדדים טרם מצאו לנכון לשוחח ביניהם אודות המחלוקת. לפיכך, מוצע לכלול הסדר מחייב, עובר לשלב הגשת כתבי הטענות, הכולל פעולות שעל בעלי הדין לנקוט בהן בטרם יוגש ההליך לבית המשפט. במסגרת הגילוי המלא, הצדדים יצרפו לכתבי הטענות תצהיר לשם פירוט העובדות, תצהירי גילוי מסמכים ויתר פרטים הנדרשים לליבון המחלוקות.

הבטחת זכות הגישה לבית המשפט וקיומו של הליך ראוי והוגן כמורה דרך לבתי המשפט והצדדים – התקנות המוצעות כוללות עקרונות יסוד של סדרי הדין האזרחיים. לבד מההנחיה לקיומו של הליך ראוי והוגן, כאשר במונח זה מצויים גם שיקולי יעילות וצדק מהיר, יש התייחסות לאחריות הניהולית של בית המשפט על המשפטים האזרחיים.

המצאות אלקטרוניות – במסגרת ההתאמה לעידן המודרני תבוצענה רוב ההמצאות באמצעים אלקטרוניים במקום המצב הארכאי הקיים היום, זאת תוך התחשבות בבעלי דין שאין להם אפשרות לעשות שימוש באמצעים אלקטרוניים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:111
קומיט וכל טופס במתנה