שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פיילוט: ביהמ"ש הקהילתי הראשון בישראל יחל לפעול בבאר שבע בתחילת דצמבר

חדשות

פיילוט: ביהמ"ש הקהילתי הראשון בישראל יחל לפעול בבאר שבע בתחילת דצמבר , צילום: בית משפט. צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
פיילוט: ביהמ"ש הקהילתי הראשון בישראל יחל לפעול בבאר שבע בתחילת דצמבר
24/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

המודל של בית משפט קהילתי נועד להתמודד עם עבריינות חוזרת ולהציע פתרונות שיקומיים מבוססי מיקום וקהילה, בשיתוף עם מערכת התביעות המשטרתית, הפרקליטות, ושירותי הרווחה והטיפול. שרת המשפטים: "הפרויקט הזה לא מטפל בפושעים, אלא בפשיעה, שהיא האויב האמיתי שלנו"

בית המשפט הקהילתי הראשון בישראל יחל לפעול בבית משפט השלום באר שבע בתחילת דצמבר 2014. תוכנית הפיילוט של בתי משפט קהילתיים בישראל מתגבשת מזה מספר שנים במסגרת פיתוח משותף של משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט, משרד הרווחה, המשטרה וג'וינט-אשלים. במסגרת זו מתוכננים לפעול שני בתי משפט שלום בישראל, בבאר שבע וברמלה, במתכונת של בתי משפט קהילתיים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

אירוע השקת בית המשפט הראשון יתקיים ב-27 בנובמבר 2014 במעמד נשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס, שרת המשפטים ציפי לבני, שר הרווחה מר מאיר כהן, מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום השופט אביחי דורון, סגן מ"מ ראש עיריית באר שבע מר טל אל על, מנכ"ל ג'וינט ישראל פרופ' יוסי תמיר ומנכ"ל אשלים ד"ר רמי סולימני.

בתי המשפט הקהילתיים נועדו לשפר את האופן שבו מערכת המשפט מתמודדת עם תופעות של פשיעה ובעיקר של עבריינות חוזרת. הנחת היסוד של המודל הנה כי חלק ניכר מההתנהגות העבריינית, ובעיקר זו המקבלת ביטוי של עבריינות חוזרת, הנה סימפטום לבעיות חברתיות וכלכליות ועל כן התמודדות עם תופעת הפשיעה צריכה לכלול פתרונות מערכתיים לבעיות אלה.

המודל של בית המשפט הקהילתי נשען על סמכותו של בית המשפט ועל שותפות בין מערכת המשפט לבין מערכות אחרות: רשויות האכיפה ובהן הפרקליטות, מחלקת התביעות המשטרתית והסנגוריה הציבורית, שירותי הטיפול, הרווחה והקהילה במטרה להציע פתרונות שיקומיים, מבוססי מיקום וקהילה, לבעיות המובאות לפתחו של בית המשפט. זאת, באמצעות הליך פלילי שיתופי, מבוסס ידע והקשר, ממוקד בתוצאות שיקומיות ונשען על משאבי רווחה וקהילה, ותוך הנגשת שירותי רווחה וחיזוק מערכות תומכות, ומבלי לפגוע במעמדו של נפגע העבירה בהליך הפלילי. 

בתי המשפט שיוקמו במסגרת הפיילוט יפעלו על בסיס עקרונות הפעולה המוכרים של בתי משפט קהילתיים בעולם, תוך התאמתם לשיטת המשפט הישראלית ולתפיסות העבודה המשפטיות והקהילתיות הנוהגות בישראל.

לדברי הנשיא גרוניס, "בית המשפט הקהילתי מביא עימו בשורה חשובה להתמודדות של כולנו: הרשות השופטת, רשויות האכיפה ומערכות הרווחה, הטיפול והשיקום עם העבריינות בכלל, ועבריינות צעירים בפרט. המודל המוצע אוצר הבטחה ממשית להתאמה של ההליך הפלילי לטיפול בעבירות מסוימות, ובעיקר, לטיפול בעוברי חוק מסוימים. דומה כי אין מי שיחלוק על כך שבית המשפט הקהילתי מאתגר את התפקיד המסורתי של בתי המשפט. בית המשפט הקהילתי הוא בן למשפחת בתי משפט פותרי בעיות. ככזה, עתיד הוא לפעול במתכונת ייחודית וחדשנית שבה אין בית המשפט מוגבל לקביעת ממצאים ולפסיקת הדין, אלא הוא אחראי לניצוח על תזמורת רחבה של בעלי תפקידים, שמטרת כולם לצמצם את הרצידיביזם ולשפר את איכות החיים של הקהילה".

השרה לבני הביעה שמחה על השקת הפרויקט, "המראה שגם שבמערכת המשפט אנחנו חושבים מחוץ לקופסא. אנחנו לא עוסקים רק בייעול המערכת, אלא בחשיבה חברתית ובשיפור השירות לציבור. איננו עוסקים רק בתיקים, אנחנו עוסקים באנשים. הפרויקט הזה לא מטפל בפושעים, אלא בפשיעה, שהיא האויב האמיתי שלנו״.

שר הרווחה מאיר כהן ציין כי "אחד הדברים החשובים של הממסד הוא שתוף פעולה מערכתי. היכן שיש שיתוף פעולה, יש פתרונות.  מודל חדש זה הוא נדבך נוסף בתהליך של שילוב זרועות בין הגורמים הרלוונטיים במטרה לקדם פתרונות שנראים סבוכים במציאות זאת. זהו פרויקט חברתי חשוב שמחזק את התפיסה החברתית בישראל ואת הקהילה כמשאב חשוב ביותר".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה