שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה בקשה לפסילת מומחה רפואי בשל דעותיו הקיצוניות נגד חוזרים בתשובה

חדשות

נדחתה בקשה לפסילת מומחה רפואי בשל דעותיו הקיצוניות נגד חוזרים בתשובה, צילום: צילום: Getty images Israel
נדחתה בקשה לפסילת מומחה רפואי בשל דעותיו הקיצוניות נגד חוזרים בתשובה
23/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הוריו של ילד חרדי ממשפחה חוזרת בתשובה דרשו לפסול את פרופ' דן מלר כמומחה מטעם ביהמ"ש בתביעה לפי חוק הפלת"ד, בטענה כי הוא מחזיק ב"אג'נדה לוחמנית וקיצונית" נגד הציבור החרדי הותופעת החזרה בתשובה. ביהמ"ש: פסילת מומחה או בחירתו על רקע דעותיו היא מדרון חלקלק ומסוכן

בית המשפט דחה בקשה לפסילת מומחה רפואי על רקע דעותיו והשקפותיו באשר לחברה החרדית ולתופעת החזרה בתשובה. השופט נאסר ג'השאן מבית משפט השלום בקריות קבע כי פרופ' דן מלר, המפורסם במלחמתו נגד הציבור החרדי ותופעת החזרה בתשובה בעקבות חזרתו בתשובה של בנו, לא ייפסל מחשש לעיוות דין שכן מדובר במדרון חלקלק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

פרופ' דן מלר, מומחה לכירורגיה פלסטית, מונה על ידי בית המשפט כמומחה במסגרת תביעה על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. התובעים, הוריו של ילד חרדי, למשפחה חוזרת בתשובה, טענו כי יש לפסול את המומחה בשל חששם לעיוות דין נוכח היעדר האובייקטיביות של המומחה ודעותיו הקיצוניות, ועל רקע היות הנפגע בנו של חרדי שהוא חוזר בתשובה.

הוריו של הקטין הנפגע בתאונת דרכים טענו כי הפרסומים של פרופ' מלר כוללים ביטויים קשים וקיצוניים. בספר שחיבר בשם "צייד הנפשות – תשובה לתשובה" מבקר מלר באופן קשה את תופעת "ההתחרדות" בחברה הישראלית, וטוען כי היא ממיטה אסון על החברה הישראלית. בספר נוסף בשם "שדים מגיחים מאפלה – סיפורי ההתחרדות" מתאר פרופ' מלר סיפוריהם של משפחות שאחד מבניהן "התחרד" ואף בו הוא מתבטא באופן קשה כנגד תופעת ההתחרדות.

"השקפה אתאיסטית והומנית"

הוריו הקטין ביססו את בקשתם על פסיקה ענפה, ממנה עולה כי המומחה מטעם בית המשפט אמור להיות ניטרלי ואובייקטיבי, כי צדק צריך "להיעשות ולהיראות" וכי יש לבטל מינויו של מומחה אף אם קיים חשש כלשהו למשוא פנים, בשל מראית פני הצדק. לטענתם, אין מדובר במומחה בעל השקפת עולם פסיבית בנוגע לחרדים, אלא במומחה אשר מחזיק באג'נדה "לוחמנית וקיצונית".

מנגד, הגיש פרופ' מלר תגובה מפורטת וארוכה, במסגרתה הכחיש את הטענות המועלות נגדו מכל וכל. לטענתו, אין כל רלוונטיות לדעותיו האישיות בכל הקשור לעבודתו כרופא וכי הוא הקפיד על הפרדה בין עבודתו כרופא לבין דעותיו האישיות. מלר טען כי הוא בעל השקפה "אתאיסטית והומנית", והוא זכאי לבטא אותה במדינה דמוקרטית. הוא פירט בהרחבה על ניסיונו הרב בטיפול בנפגעים, כשבמשך 54 שנות עבודתו כרופא, מעולם לא הפלה בין דם לדם, ואף טיפל במהלך שירותו הצבאי באויבים (חיילי הצבא הירדני), ולא נתן קדימות לפצועים ישראליים, וכל שיקוליו היו ענייניים בלבד. מלר טען גם כי במהלך עבודתו טיפל בחרדים רבים, ואף באדמו"רים, וגם ייעץ וכתב חוות דעת בעניינם, כאשר הקו שהנחה אותו לכל אורך הדרך הוא יושרתו המקצועית.

השופט ג'השאן דחה כאמור את הבקשה לפסילת המומחה, וקבע כי למרות שמקובל כי בית המשפט מתייחס למשאלות הצדדים ולבקשותיהם להחליף מומחה כדי ש"לא להותיר משקעים", אין לנהוג כך במקרה זה בשל המסר השלילי שעלול לצאת מבית המשפט ולפיו מומחה נפסל אך בשל דעות שהביע בשאלה כללית-ציבורית ובשל החשש מפני "המדרון החלקלק" שבו יפסלו מומחים בשל השתייכות דתית או לאומית. עוד נקבע כי ייתכנו מקרים בהם ייפסל מומחה, כאשר הוא פעל על סמך אותה השקפת עולם בניגוד ליושרו המקצועי או לאמות המידה המקובלות.

הטלת דופי ברופאים

"מומחה המתמנה על ידי בית המשפט מוחזק כמי שיקיים את תפקידו כראוי ויחווה דעתו המקצועית, על מנת לסייע לבית המשפט לעשות מלאכתו נאמנה", קבע השופט ג'השאן. "הטענה כי מומחה – שליחו של בית המשפט – יטה את חוות דעתו לטובת או לרעת בעל דין בשל השקפת עולמו של המומחה או בשל השקפת עולמו של בעל הדין היא טענה חמורה שיש בה כדי להטיל במומחה דופי הן כרופא, המחויב לשבועת הרופאים והן כעד המסייע לבית המשפט. על כן, על מנת שבית המשפט יפסול מומחה בשל 'דעותיו' או 'עמדותיו' אין די בטענה כללית, לפיה למומחה 'אידיאולוגיה' פלונית או עמדות פוליטיות מסוג מסוים או השקפות השונות מהשקפותיו של בעל הדין".

"בחברה דמוקרטית רב-גונית אנו חיים", הוסיף השופט ג'השאן. "בחברה זו אמורים אנו למצוא דעות מגוונות. פסילת מומחה או בחירתו על רקע דעותיו בנושא פלוני היא מדרון חלקלק ומסוכן; שכן עד מהרה, יבקש תובע המשתייך למחנה פוליטי אחד, שמומחה שנצפה בהפגנה של המחנה הפוליטי האחר לא יבדוק אותו, והדרך תהיה קצרה עד אשר יעתור בעל דין כי בשל השתייכותו הדתית או הלאומית של מומחה אשר הביע דעותיו בפומבי יהיה הלה פסול מלבדוק תובע המשתייך לקבוצה דתית או לאומית אחרת. אמרתי 'מדרון חלקלק', מאחר וקבלת עמדת התובע עלולה להביאנו לתוצאות שאין הדעת סובלת ויש בה כדי להטיל דופי ברופאים ובעלי מקצועות אחרים המחויבים בראש ובראשונה לבית המשפט וליושרתם המקצועית, רק משום שהביעו עמדה בנושא המצוי בוויכוח ציבורי, אף שהבעת עמדתם נעשתה במסגרת ד' אמותיו של החוק".

עם זאת, השופט ג'השאן סייג וציין בהחלטתו כי "איני מוציא מכלל אפשרות שייתכנו מקרים שבהם ייפסל מומחה בשל מעשה שעשה תוך כדי ביצוע עבודתו המקצועית או מחוץ לעבודתו המקצועית, שיש בו כדי להטיל דופי ביושרו. פסילת מומחה מטעמי השקפת עולם יש לשמור למקרים חריגים, בהם חוות דעתו שתינתן עלולה להעיב על פסק הדין שיינתן בהסתמך עליה. לטעמי, יש לפסול מינוי בשל השקפת עולם, רק במקרים בהם יוכח כי על סמך אותה השקפת עולם פעל המומחה בניגוד ליושרתו המקצועית או לאמות המידה המקובלות, אולם אין הדבר כך במקרה שלפנינו. ההיפך הוא הנכון, המומחה ציין בתגובתו כי טיפל ואף ייעץ לאנשים בעלי השקפת עולם חרדית, אשר פנו אליו מיוזמתם, ועל כן ניכר כי המומחה שבפניי יודע לעשות את האבחנה בין דעותיו כאדם לבין חובתו כרופא וכמומחה מטעם בית המשפט, ואין איש נרתע מלפנות אליו בשל השקפת עולמו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה