שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתקפה משפטית נגד ראש עיריית אשקלון שהורה להימנע מהעסקת ערבים בעירו

חדשות

מתקפה משפטית נגד ראש עיריית אשקלון שהורה להימנע מהעסקת ערבים בעירו, צילום: צילום: Getty images Israel
מתקפה משפטית נגד ראש עיריית אשקלון שהורה להימנע מהעסקת ערבים בעירו
20/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים ציפי לבני פנתה היום ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה בעקבות הודעתו של ראש העיר איתמר שמעוני על הפסקת עבודות להקמת ממ"דים בגני ילדים על ידי פועלים ערבים. בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הבהירו כי מדובר באפליה אסורה על פי החוק, החושפת את המעסיק להליכים משפטיים

מתקפה משפטית נגד ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, על פרסום הודעתו בפייסבוק להפסיק להעסיק פועלי בנייה ערבים בעירו. "על אף שהאחריות להצבת מאבטחים היא של המשרד לביטחון פנים", פרסם שמעוני בסטטוס בדף הפייסבוק שלו, "הנחיתי להציב החל ממחר בבוקר מאבטחים חמושים בכל אשכול גנים (כ-40 גני ילדים) הסמוכים לאתרי בנייה בהם מועסקים פועלים ערבים. כמו כן, בגנים בהם מבוצעות עבודות להקמת ממ"דים על ידי פועלים ערבים, יפסקו העבודות עד להודעה חדשה. אני מודה למשטרת אשקלון על שיתוף הפעולה ההדוק בנושא ולתורם שהסכים לממן את עלות האבטחה בגנים".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

שרת המשפטים ציפי לבני פנתה היום (ה', 20.11) ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, בדרישה שיפתח בחקירת הדיווחים לפיהם ראש עיריית אשקלון הורה על הפסקת העסקת עובדים ערבים בעירו. לדברי השרה לבני, "מדובר בהוראה החותרת תחת עקרונות יסוד של שוויון ומניעת הפליה, ועומדת בניגוד לחוק שוויון זכויות בעבודה". השרה הוסיפה בפנייתה כי "הפליית עובדים או דורשי עבודה על רקע לאום או דת היא אסורה, ויש לטפל בכך במלוא חומרת הדין".

גם נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, עו"ד ציונה קניג-יאיר, הבהירה כי "בימים קשים אלו אני מצפה ממעסיקים לקחת אחריות ומנהיגות שמעודדת סובלנות, שוויון הזדמנויות ולא הדרה". בימים האחרונים התקבלו בנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה פניות הנוגעות למעסיקים המפטרים או המבקשים לסיים את העסקתם של עובדים ועובדות ערבים, אך ורק בשל לאומם.

בנציבות השוויון מבהירים כי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, משנת 1988, אוסר בצורה ברורה על מעסיקים/ות להפלות בין עובדיהם, בין היתר בשל לאומם, מוצאם או דתם. אפליה בעבודה על רקע לאום, בין אם בפיטורים ובין אם בקבלה לעבודה – אסורה על פי החוק.

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה אמונה כיום על אכיפה אזרחית של כלל חקיקת השוויון בענייני העבודה. הנציבה, עו"ד  קניג-יאיר, הדגישה הבוקר כי מעסיק המפטר עובד או עובדת בשל היותם ערבים חושף את עצמו להליכים משפטיים מצד העובדים המופלים ומצד נציבות השוויון.

לדברי עו"ד קניג-יאיר, "בימים קשים אלו אני מצפה ממעסיקים לקחת אחריות ומנהיגות שמעודדת סובלנות, שוויון הזדמנויות ולא הדרה, בייחוד מרשויות מקומיות כמו עיריית אשקלון, שפורסם כי הפסיקה את עבודת הערבים בעירה, צעד המנוגד לחוק. בנוסף, לרשויות מקומיות יש גם אחריות ציבורית כלפי כלל התושבים שלהם, יהודים וערבים כאחד. על רשויות כאלה להוביל ולפעול להרגעת הרוחות ולא לקחת צעדים קולקטיביים אשר עלולים ללבות את האש. על כולנו לפעול ביחד לשיפור המצב, להמשיך לחתור לשוויון ולסובלנות כלפי כלל אזרחי מדינת ישראל, יהודים וערבים".

בתוך כך, פנתה גם האגודה לזכויות האזרח לראש עיריית אשקלון בעקבות הודעתו על הפסקת העסקתם של עובדים ערבים. "קראנו בתדהמה רבה את הודעתך אתמול על החלטתך להפסיק העסקתם של עובדים ערבים באתרי בניה בגני ילדים בעיר אשקלון", כתבה מנכ"לית האגודה, עו"ד שרון אברהם-ויס, במכתב לשמעוני שבו הוא נדרש להורות לאלתר על ביטול ההחלטה.

"נדהמנו מההחלטה לא רק בשל היותה בלתי חוקית, אלא גם ובעיקר בשל ההשלכות החמורות שעלולות להיות לה, עד כדי התרת דמם של הערבים בעיר אשקלון ובכלל. חוקי העבודה, ובראשם חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988, אוסרים על כל אפליה על רקע לאום בעבודה. ההחלטה להפסיק ולו באופן זמני את עבודתם של עובדי בניה ערבים הינה בגדר הפרה ברורה ובוטה של איסור זה. מעבר לאיסור הקבוע בחוקי העבודה, סגירת אתרי בניה בפני פועלים ערבים רק בשל היותם ערבים רומסת ברגל גסה את הזכות לשוויון, את הזכות לחופש עיסוק ואת כבוד האדם של עובדים אלה ושל כלל האזרחים הערבים. זאת, ללא כל הצדקה ובניגוד מוחלט לחוק".

בפנייה צוין כי "ראש עירייה רשאי לנקוט בצעדים שיגבירו את תחושת הביטחון בקרב תושבי עירו, אך אסור שהדבר ייעשה תוך פגיעה בזכויות אדם מוגנות. אין במערכת המשפט הישראלית מקור סמכות כלשהו שיכול להתיר לראש רשות מקומית להבחין בין פועלים באתרי בניה שבתחומי הרשות לפי השתייכותם הלאומית. אנו רואים בדאגה ובחומרה רבה את הסכנה שההחלטה שלך נושאת בחובה. הרצון ההולך וגובר לסמן ולבדל את האזרחים הערבים באשר הם כאויבים וכמסוכנים עלול להפכם, דווקא בימים קשים אלה, למטרה לשנאה, אלימות ופעולות נקם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:213
קומיט וכל טופס במתנה