שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשות מקרקעי ישראל תובעת 51 מיליון שקל ממושב עמינדב בגין שימוש לא חוקי בנחלות

חדשות

רשות מקרקעי ישראל תובעת 51 מיליון שקל ממושב עמינדב בגין שימוש לא חוקי בנחלות, צילום: צילום: Getty images Israel
רשות מקרקעי ישראל תובעת 51 מיליון שקל ממושב עמינדב בגין שימוש לא חוקי בנחלות
18/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת הפרקליטות, המושב ובעלי הזכויות בנחלות הקימו בהן עסקים, בתי מלאכה, סדנאות, מגורים, מפעלי תעשיה וחנויות, בהיקף של אלפי מ"ר, בניגוד לדין, והפיקו מהן רווחי עתק. התביעה היא חלק ממאבק שמנהלת הפרקליטות בתופעת הבנייה הלא חוקית במקרקעי הציבור

רשות מקרקעי ישראל תובעת 51 מיליון שקל ממושב עמינדב ו-34 בעלי זכויות בנחלות. בתביעה שהוגשה לאחרונה, באמצעות עוה"ד אפרת קרונברגר וענבל וילנר מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), נתבעו דמי שימוש בסך של מעל 51 מיליון שקל, הכוללים רווח יזמי עבור השימושים הלא חקלאיים שנערכו בנחלות באופן בלתי חוקי, לטובת בעלי הזכויות בנחלות ועל חשבון כלל הציבור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כמו כן, נתבקשו צווים למניעת השימושים הלא חקלאיים שנערכים בנחלות, צווי הריסה למבנים להריסת הבניה הבלתי חוקית שנערכה בנחלות ולהריסת תוספות בניה שנבנו שלא כדין וללא הסכמת רשות מקרקעי ישראל וכן צווים להשבת המצב לקדמותו.

ראשיתו של המהלך נעוץ בתביעות שהוגשו בשלהי שנות ה-90, הנוגעות לחלק מהשימושים שנערכו בנחלות שבמושב עמינדב ולהסכם פשרה שהגיעו אליו הצדדים בעניין. במהלך כעשור, כדי להמשיך ולהפר את הדין ברגל גסה ולגרוף רווחים לכיסם, להימלט מהחובה לשלם לציבור את שנגזל ממנו ולשפר עמדות, נמנעו, לטענת הפרקליטות, בעלי הזכויות בנחלות מלפעול כנדרש בהתאם לערוץ ההכשרה המיטיב שנקבע בפסק הדין. ערוץ מיטיב זה הוגבל בזמן, וזמן זה חלף. התחוור כי לא זו בלבד שהשימושים בחלקות ב' נמשכו, אלא שבמרוצת אותן שנים נבנו מספר רב של יחידות דיור בחלקות א' של הנחלות ללא כל היתר לכך, וכן נבנו מבני מגורים, ובתי עסק שונים בהיקפים של אלפי מ"ר.

התביעה הוגשה לאחר שבמהלך שנים ארוכות, ערכו מושב עמינדב ובעלי הזכויות בנחלות בו שימושים לא חקלאיים רבים, בנחלות שנועדו לשמש לכתחילה למטרת חקלאות. בעלי הזכויות בנחלות ומושב עמינדב הקימו בנחלות עסקים לאחסנה, בתי מלאכה, סדנאות, מגורים, תעשיה (מפעלים), חנויות ועוד. מדובר בשימושים נרחבים ביותר, בהיקף של אלפי מ"ר שנערכו ללא תשלום מתאים, בניגוד לדין וללא קבלת הסכמת רשות מקרקעי ישראל אליהם. במרוצת השנים, הפיקו מושב עמינדב ובעלי הזכויות בנחלות, רווחי עתק מן הפעילות הבלתי חוקית שנערכה בנחלות. לטענת הפרקליטות, מדובר בתופעה חמורה, אשר החלה לפני שנים רבות והיא נושאת אופי "מתפשט ומתרבה", כאילו היינו לא במדינת ישראל, כי אם במערב הפרוע.

התביעה היא המשכו של מאבק בתופעה המתוארת, במסגרת הליכים שנערכו נגד מספר בעלי זכויות במושבים שונים, והרחבתו בהתאם לנדרש והיא הוגשה הן בהתייחס לנעשה בחלקות ב' שבנחלות והפעם גם בהתייחס לנעשה בחלקות א' שבנחלות. התביעה הוגשה כדי להשיב לציבור את שנגזל ממנו ולתת תמריץ כלכלי שלילי להמשך הפעילות הבלתי חוקית, כך שתיפגע הכדאיות הכלכלית של הפעילות הבלתי חוקית שנערכת בנחלה.

בכתב התביעה מתייחסת הפרקליטות לכלל עריכת "שימושים חורגים", ולהיותם רעה חולה ונגע שאותו יש לבער, בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון: "לדעתי, צריך להיות מוטבע ב'צופן הגנטי' של בתי משפט, כל בתי המשפט, יחס מסתייג ברור מבניה בלתי חוקית או חריגה. דבר זה צריך להיות לבתי המשפט עמוד אש מתמיד, שאם לא כן תימשך ההפקרות בתחום המקרקעין, בראש וראשונה כמובן מקרקעי הציבור. עמדה זו מצאה ביטויה בפסיקה ענפה, שגברה בשנים האחרונות".

עו"ד אייל בר אליעזר, ממשרד עורכי הדין בלטר, גוט, אלוני ושות' המייצג את המושב עמינדב ובעלי הנחלות, מסר לפניית פורטל תקדין כי הם יגיבו בכתב הגנה שמנגד לבית המשפט ואין ברצונם להגיב לפניית כלי התקשורת.

 

ת.א 47394-06-14

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:79
קומיט וכל טופס במתנה