שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרפורמה שיזמה שרת המשפטים בלשכת עוה"ד אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה

חדשות

הרפורמה שיזמה שרת המשפטים בלשכת עוה"ד אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, צילום: ציפי לבני ועו"ד דורון ברזילי. צילום: יוסי זמיר
הרפורמה שיזמה שרת המשפטים בלשכת עוה"ד אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה
16/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

במסגרת השינוי המוצע, תשונה מתכונת בחינת ההסמכה בכתב, ימונה שופט בדימוס שיעמוד בראש מערך הפיקוח על ההתמחות וייערכו שינויים מבניים בלשכת עורכי הדין. ציפי לבני: המטרה היא בראש ובראשונה שיפור השירות שנותנים עורכי הדין, דרך הגברת מעורבות המדינה בכל הקשור לאיכותם"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א', 16.11) את הרפורמה המקיפה בלשכת עורכי הדין, ביוזמת שרת המשפטים ציפי לבני. הרפורמה גובשה לאחר עבודה מקצועית של ייעוץ וחקיקה, מפגשים עם ראשי לשכת עורכי הדין, הגורמים המקצועיים בנושא, ועדות נפרדות בראשות השופטות אילה פרוקצ'יה והילה גרסטל, וכן עם נציגי הסטודנטים ללימודי משפטים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עיקרי הרפורמה המוצעת הם פיקוח על ההתמחות, שינוי מתכונת בחינת הלשכה ושינויים מבניים בלשכת עורכי הדין.

בהתאם להמלצות ועדת גרסטל, ימונה שופט בדימוס כנציב הפיקוח על ההתמחות, שיעמוד בראש מערך הפיקוח על ההתמחות של הלשכה. הנציב יהווה גורם מייעץ לכל היבטי ההתמחות, לרבות אופי העבודה המוטלת על המתמחה, התאמתה ותנאי ההעסקה, וכן יוסמך לברר תלונות של מתמחים ובהתאם לדווח ולהמליץ לבעלי סמכות כיצד לפעול לתיקון הליקויים.

בחינת ההסמכה בכתב תשונה כך שהיא תשלב בין חשיבה משפטית, הבנת החומר וידע, במקום להיות מבחן טכני בלבד. כך, תורחב הוראת ההסמכה כך שהבחינה תוכל להתייחס לתחום הדין המהותי, ולכלול התמודדות עם סוגיות משפטיות ושימוש מושכל בפסיקה ובחוקים. בנוסף, ישונה הרכב הוועדה הבוחנת, ברוח המלצות ועדת גרסטל וצוות רוטקופף, כך שיורכב משלושה שופטים, שני עורכי דין מהמגזר הציבורי, שני עורכי דין מהמגזר הפרטי ושני אנשי אקדמיה מתחום המשפט.

הרפורמה המקיפה שאושרה מתייחסת גם ללשכת עורכי הדין, שעל אף מקצועיותה, היא ארגון פוליטי מאוד הסובל מבעיית משילות קשה. משכך, יצומצם מספר חברי המועצה, בהתאם להמלצות ועדת פרוקצ'יה, מ-48 כיום ל-23. הצמצום יוביל למועצה המתפקדת כממשל דמוקרטי קטן ויעיל, ויעצור את הסרבול הקיים כיום. בעקבות המהלך הזה, יבוטל גם הוועד המרכזי – שיהפוך למיותר מרגע שהמועצה הארצית תהפוך לגוף שמעצב את מדיניות הלשכה. מהלך זה, שהוא חריף יותר מהמלצת ועדת פרוקצ'יה, ימנע התנגחויות בין שני הגופים.

ראש הלשכה ישמש גם כראש המועצה הארצית שלה ויחזיק בסמכות לכנס את הלשכה, לקבוע את סדר יומה ולהכריע בהחלטותיה במקרה של קולות שקולים, וכן ינחה את מנכ"ל הלשכה בענייני הניהול השוטף. המבנה החדש של הלשכה יבטל את הוועדות המחוזיים בחקיקה. כיום, הוועדים אינם מחזיקים כמעט בסמכויות סטטוטוריות או תפקיד מוגדר, דבר המוביל לריבוי מחלוקות וסכסוכים. למחוזות תהיה נציגות במועצה הארצית (נציג מכל מחוז), כדי לוודא שנשמרים גם האינטרסים של המחוזות בפריפריה. בנוסף, יפוצל מחוז תל אביב ויוקם מחוז מרכז, כך שמחוזות הלשכה יחפפו למחוזות השיפוט של בתי המשפט.

תקציב הלשכה יועמד לעיון של חברי הלשכה והציבור הרחב באתר האינטרנט שלה, ויובא גם לידיעת שר המשפטים וחברי ועדת החוקה בכנסת. המנהל הכספי של לשכת עורכי הדין יאוחד כך שכספים לא יוכלו לעבור אלא דרך המועצה הארצית.

הטלת דמי חבר ואגרות למימון פעולות הלשכה יהיו טעונות אישור של שר המשפטים, בהתאם להמלצות דו"ח מבקר המדינה. ועדת השרים קבעה כי ראוי שיהיה על הנושא הזה פיקוח חיצוני, שכן מדובר בתשלום חובה לכל דבר ועניין. במקרה של אי-אישור התקציב תוך 30 יום, ייערכו תוך 60 יום בחירות חדשות למוסדות הלשכה.

בנוסף, ייקבעו הוראות בנושא "שומרי הסף" של הארגון – דהיינו, רואה חשבון מבקר, יועץ משפטי ומבקר פנימי. כמו כן, יוחלף הסעיף המסדיר את תפקיד המבקר הפנימי וכן יותקנו הוראות הנוגעות למינוי והפסקת כהונה של בעלי התפקידים הנ"ל.

לדברי שרת המשפטים, "מדובר ברפורמה מקיפה, עמוקה והוליסטית, המשקפת כמה מעמדות היסוד שלי כלפי לשכת עורכי הדין. מטרת הרפורמה היא בראש ובראשונה שיפור השירות שנותנים עורכי הדין לאזרח דרך הגברת מעורבות המדינה בכל הקשור לאיכות עורכי הדין, שקיפות ומנהל תקין במקביל לצמצום מעורבותה בכל הקשור לנושאיה הפנימיים של הלשכה. אני מאמינה כי לשכה טובה יותר פירושה עורכי דין טובים יותר ושירות משפטי-מקצועי טוב יותר עבור אזרחי המדינה כולה – ובזה נעוצה החשיבות ברפורמה כוללת זו".

עו"ד דורון ברזילי הביע שביעות רצון מאישור הצעת החוק, ואמר כי "ההצעה שהוגשה על ידי שרת המשפטים צפויה להוביל לשינוי יסודי וחיוני במבנה הלשכה ומוסדותיה ולייעול התנהלותה למען חבריה. על הצורך לשינוי מבנה הלשכה, ביטול מנגנוני היתר, הפחתת דמי החבר בשיעור ניכר, יצירת שקיפות, חיזוק משילות ומתן שירות טוב יותר לחבריה, התרעתי פעם אחר פעם מעל כל במה אפשרית בשלוש השנים האחרונות, ואני שמח כי מאבק זה נשא פרי. תפקידה של לשכת עורכי הדין הוא לדאוג לציבור חבריה, לפעול למענם ולטובת המקצוע. אני מודה לשרת המשפטים ושמח שהשרה, והיום גם ממשלת ישראל, סבורים כי מבנה הלשכה הנוכחי יוצר מצב שבו אינטרסים זרים ולא עניינים פגעו בתפקודה המלא ובאחידות מאבקיה והחלטותיה, עד כדי פגיעה במשילות של הלשכה והעומד בראשה. אני בטוח שלאחר שהשינויים האלה יישומו, אנחנו נקבל לשכה כפי שאני רואה אותה בחזוני מאז נכנסתי לתפקידי: לשכה חזקה, משמעותית בחיי המשפט בישראל, שפועלת ומדברת בקול אחד למען חבריה ולמען הציבור בישראל".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שרת המשפטים: לקבל רישיון עורך דין זו לא זכות, צריך לעבוד קשה בשבילו

 

עו"ד אפי נווה: "תזכיר החוק הוא כרטיס אדום להתנהלות יו"ר לשכת עוה"ד"

 

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין יכללו פרק של ניסוח מסמכים משפטיים

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:6
קומיט וכל טופס במתנה