שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות מערערת על קולת העונש של שלמה לחיאני - דורשת עונש מאסר בפועל

חדשות

הפרקליטות מערערת על קולת העונש של שלמה לחיאני - דורשת עונש מאסר בפועל, צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות מערערת על קולת העונש של שלמה לחיאני - דורשת עונש מאסר בפועל
13/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת הפרקליטות, העונש שנגזר על ראש עיריית בת ים לשעבר אינו מהווה גמול הולם לחומרת מעשיו: "ענישה מחמירה בעבירות הפרת האמונים היא הכלי של החברה הנאורה למנוע את זילות השירות הציבורי. גזר הדין מחזיר אותנו, כחברה, שנים אחורה, ולא צועד קדימה בנתיב שהתווה בית המשפט העליון"

ערעור על קולת עונשו של ראש עיריית בת-ים היוצא, שלמה לחיאני, הוגש היום (ה', 13.11) פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי בעיר. לטענת הפרקליטות, "הותרת עונש המאסר על כנו בדרך של עבודות שירות הינה הלכה למעשה העברת מסר הפוך של בית המשפט לציבור, מסר לפיו אין מעשה של הפרת אמונים המצדיק מאסר מאחורי סורג ובריח".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הפרקליטות טוענת כי עונש המאסר שנגזר על לחיאני, בדרך של ארבעה חודשי עבודות שירות, אינו הולם את חומרת מעשיו, שבוצעו במסגרת תפקידו הבכיר כראש עיר. עמדת הפרקליטות היא כי העונש ההולם את מעשיו, אותם הגדיר בית המשפט "הפרת אמונים חמורה ומשמעותית", צריך להיות חמור יותר, ובוודאי מחייב מאסר מאחורי סורג ובריח.

בערעור נטען כי שופט השלום בני שגיא שגה כאשר קבע מתחם ענישה נמוך לכל אחת מהעבירות בהן הורשע לחיאני, ובכך שגזר עונש מאסר בפועל שאינו הולם את חומרת מעשיו, הן מבחינת משך תקופת המאסר והן מבחינת אופן ריצוי המאסר, והקל עמו באופן חריג.

הפרקליטות סבורה כי שגה בית המשפט כשעל אף הרטוריקה הקשה בה נקט בנוגע לחומרת העבירות שאותן עבר לחיאני, הוא גזר עליו עונש שאינו מהווה גמול הולם לחומרת מעשיו, שכן לטענתה כל אחת מהעבירות בהן הורשע, מהווה עבירה חמורה בפני עצמה, המצדיקה עונש משמעותי מאחורי סורג ובריח, קל וחומר לאור ריבוי העבירות שביצע. הפרקליטות טוענת כי רצף האירועים בהם הורשע לחיאני, תדירותם וחומרתם, מחייבים החמרה בעונש הכולל שגזר בית המשפט.

על לחיאני נגזרו גם שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 120 אלף שקל. לחיאני הורשע במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות בגין חלקו בפרשה הכוללת שלושה אישומים שונים (אירועים נפרדים ללא כל קשר ביניהם, מלבד העובדה שבשלושתם פעל לחיאני בניגוד עניינים מול גורמים שונים על מנת להיחלץ ממצב כספי קשה).

ניגוד עניינים חריף

עד למועד בחירתו כראש העיר בת ים, עסק לחיאני ביזמות וקבלנות בניין בעיר בת ים, באמצעות חברות שונות בבעלותו, וביניהן, חברת אלשב, ונקלע לקשיים כלכליים משמעותיים, שמצאו ביטוי בחובות לבנקים בגובה עשרות מיליוני שקלים חדשים. לחיאני ואשתו היו ערבים לחובות אלה באופן אישי.

לאחר בחירתו של לחיאני, הוא ניתק באופן פורמלי את קשריו עם חברת אלשב, אך למעשה המשיך "למלא תפקיד ניהולי פעיל, קיבל החלטות אסטרטגיות ומהותיות בחברה והיה אחראי על הניהול הפיננסי שלה". 

בכדי לעמוד בהתחייבויות הכספיות האישיות, אליהן נקלעו לחיאני ואשתו, ולאחר בחירתו לראשות העיר, פעל לחיאני להשגת מקורות מימון בדרך של פנייה לשני בעלי עסקים בעיר בת ים ולעובדים הבכירים בעיריית בת ים הכפופים לו, וקיבל מהם כספים, שהוגדרו על ידי המעורבים כהלוואות. הכספים ניתנו ללחיאני מבלי לערוך הסכם הלוואה, ללא ריבית וללא הצמדה. חלק לא מבוטל מההלוואות לא הוחזר עד לפרוץ החקירה.

שני האישומים הראשונים שבהם הורשע לחיאני מייחסים לו קבלת הלוואות בסכום של 900 אלף שקל מבעלי אינטרסים מהותיים בעיר בת ים (בהם עזרא דוש), ובכך העמיד עצמו ביודעין בניגוד עניינים מהותי כלכלי כלפיהם, במשך שנים ועד לפתיחת החקירה הגלויה נגדו. לחיאני ידע כי ניתנו לעסקיהם של בעלי האינטרסים הקלות בנייה והיתרים חריגים ואישר בעצמו בקשות של עסקיו של עזרא דוש. בכך, "לחיאני היה מודע לפסול שבמעשיו", נטען בערעור.

על פי עובדות האישום השלישי בכתב האישום המתוקן, ביקש לחיאני, ראש העיר, הלוואות בסך 440 אלף שקל מתשעה עובדי עירייה, שהיו תלויים בו בכל הקשור למעמדם, תנאיהם וקידומם, למרות שידע שהם יתקשו לסרב לבקשתו. בד-בבד לכך שלחיאני יצר מחויבות כלפי עובדיו והעמיד עצמו בניגוד עניינים חריף, הוא העמיד את עובדיו במצב מוקשה ומביך מבחינתם, בו הוא מאלץ אותם למעשה להיענות לבקשתו בשל היותם כפופים למרותו.

השופט שגיא קבע בגזר דינו כי מעשיו של לחיאני, בכל אחד מהאירועים, הציבו אותו "בניגוד עניינים משמעותי, שבא לעולם כתוצאה מרצונו של לחיאני לקדם את ענייניו האישיים" . כן, קבע בית משפט השלום כי בביצוען של העבירות בהן הורשע לחיאני, הוא פעל "תוך העדפת ענייניו הפרטיים על חובותיו כראש עיריית בת ים".

"הנזק אינו ניתן לריפוי"

"בכל אישום ואישום בו הורשע לחיאני, הוא ביקש וקיבל סכומים של מאות אלפי שקלים (המגיעים ביחד ל-1.34 מיליון שקל) המהווים מבחן כמותי, חד וברור, לחומרתו של כל אירוע ולניגוד העניינים הכספי החמור אליו הכניס עצמו לחיאני", נטען בערעור, בו מיוחסת ללחיאני דומיננטיות בביצוע העבירות, התכנון המוקדם של ביצוען, ניצול לרעה של מעמדו וכוחו לצורך ביצוע העבירות, ועוד.

"הנזק שנגרם מביצוע עבירות הפרת האמונים החמורה של ראש עיר הוא ברור – עסקינן בפגיעה רבתי באמון הציבור בעובדי הציבור, בטוהר המידות של עובדי הציבור ובתקינות פעולת המנהל", טוענת הפרקליטה עו"ד ליאת בן ארי-שווקי בערעור. "למעשה, נזק מסוג זה אינו ניתן לריפוי, אולם ענישה מרתיעה מאחורי סורג ובריח תביא לשניים – הן החזרה חלקית של אמון הציבור במערכת הציבורית שעושה דין עם עצמה והן משום הרתעת הרבים".

בסיום הערעור, המתפרס על פני 31 עמודים, נטען כי "ענישה מחמירה בעבירות הפרת האמונים היא הכלי של החברה הנאורה למנוע את זילות השירות הציבורי. ניקיון השירות הציבורי צריך להיות טבוע בצופן הגנטי של עובדי הציבור, נבחריו ומשרתיו. גזר הדין נשוא ערעור זה מחזיר אותנו, כחברה, שנים אחורה, ולא צועד קדימה בנתיב שהתווה בית המשפט העליון, לפיו יש להחמיר עם עברייני השחיתות הציבורית על דרך של כליאתם מאחורי סורג ובריח".

הפרקליטות מבהירה בערעור כי היא אמנם חתמה עם עורכי דינו של לחיאני, עוה"ד גיורא אדרת ונתי שמחוני, על הסדר הטיעון, אבל ההסדר לא כלל הסכמה כלשהי לעניין מתחם הענישה, וכל צד היה חופשי לטעון בעניין זה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שלומי לחיאני נידון לעבודות שירות בגין הפרת אמונים ויורחק מהשירות הציבורי  

 

הוועדה המיוחדת החליטה: שלומי לחיאני יושעה לשנה מראשות עיריית בת ים

 

20 יום לפני הבחירות: כתב אישום נגד ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני

 

וינשטיין: הבוחר אמנם אמר את דברו, אבל אני אומר שעל לחיאני לשבת בבית

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה