שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נציגי הדיינים בביה"ד הרבני דורשים תוספת תקנים: "אנו כורעים תחת העומס"

חדשות

נציגי הדיינים בביה"ד הרבני דורשים תוספת תקנים: "אנו כורעים תחת העומס", צילום: ביה"ד הרבני בתל אביב. צילום: הנהלת בתי הדין הרבניים
נציגי הדיינים בביה"ד הרבני דורשים תוספת תקנים: "אנו כורעים תחת העומס"
13/11/2014, מערכת תקדין

במכתב חריף ששלחו ליועץ המשפטי של בתי הדין הרבני טוענים נציגי הדיינים כי בעוד שאחוז המתגרשים באוכלוסיה הולך וגדל, מצבת הדיינים  לא עודכנה מאז שנות ה-80, דבר הפוגע בראש ובראשונה בציבור:  זמן ההמתנה מרגע הגשת ערעור לביה"ד הרבני הגדול, עד לדיון הראשון הוא כ-10 חדשים לפחות

אוכלוסייתה של מדינת ישראל גדלה מדי שנה ועמה אחוז המתגרשים בקרב האוכלוסייה שהולך וגדל, אולם מסוף שנות ה-80 לא עודכן מספר הדיינים בבתי הדין הרבניים. כעת דורשים נציגי הדיינים הגדלת תקנים, בטענה כי "הסובלים בראש ובראשונה הם הציבור הרחב".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

נציגות הדיינים של בתי הדין הרבניים שיגרה השבוע מכתב חריף ליועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקבי, שבו הם קובלים על המצב הבלתי נסבל בבתי הדין הרבניים. במכתבם מציינים הדיינים ציון אשכנזי, זבדיה כהן, אברהם שינדלר, מרדכי רלב"ג, ציון לוז ואייל יוסף כי על בתי הדין הרבניים מוטל עומס רב ובלתי פרופורציונלי: "מאז קום המדינה כמעט ולא עודכן מספר הדיינים בישראל, וגם כשהדבר נעשה, הוא נעשה במשורה ובמידה מועטה מהנדרש.  לצורך ההמחשה, מצבת הדיינים עודכנה בפעם האחרונה רק בסוף שנות ה-80, ומאז עומד מספרם על 99 דיינים, כולל שני הרבנים הראשיים ומנהל בתי הדין. מאז ועד עתה, כשנות דור לאחר מכן, לא שונה ולא עודכן מספר הדיינים, כאשר היום ממלאים תקנים אלה רק 84 דיינים, חוסר של יותר מ- 15%".

על פי נתוני אגף מערכות מידע בהנהלת בתי הדין הרבניים, נכון להיום קיימים בבתי הדין כ-45 אלף תיקים פתוחים. בהנחה שמחצית מתיקי בתי הדין מוטלים על הרכבי בתי דין של שלושה דיינים, ומחציתם נדונים בפני דיין יחיד. המשמעות היא שעל כל הרכב של שלושה דיינים מוטלים כ-900 תיקים פתוחים בממוצע, ובנוסף לכך לכל אחד מדייני ההרכב יש עוד כ-270 תיקי דן יחיד בממוצע.

נכון להיום, זמן ההמתנה מרגע הגשת ערעור לבית הדין הרבני הגדול בירושלים, עד לדיון הראשון בהליך הערעור, הוא כ-10 חדשים לפחות, שהוא זמן המתנה ארוך ומתסכל גם במונחים של מדינת ישראל בה ההתדיינות רבה יותר בהשוואה למרבית מדינות המערב.

לשם השוואה, בעוד שמערכת בתי המשפט גדלה מאז שנת 1950 בכ-400%, מערכת בתי הדין הרבניים גדלה מאז רק בכ-66% בלבד.

במכתב הדיינים, הנשלח על דעתם של נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף והדיין בביה"ד הגדול הרב דוד לאו, מתריעים הדיינים כי לצד העיכוב המתמשך במינויי דיינים חדשים לתקנים הקיימים, הדבר הגיע בתקופה האחרונה למצב של עומס בלתי נסבל הנופל על כתפיהם של הדיינים בבתי הדין הרבניים, כשהסובלים בראש ובראשונה הם הציבור הרחב המתדפק על דלתותיהם.

בנוסף, מציעים הדיינים שמעבר לצורך הדחוף בעדכון מספר תקני הדיינים בישראל, יש צורך רב גם בוויסות נכון של הרכבי הדיינים והגדלת כמות הדיינים בבתי הדין ברחבי הארץ בהתאם לגידול באוכלוסייה שבאותו אזור, דבר שיוכל להפחית באופן ניכר את זמן ההמתנה לדיון בבתי הדין הרבניים.

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון בנושא "חוק הדיינים", שהגיש ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), לפיה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית הדין הגדול יקבע את מספר התקנים הנחוצים עבור כל אזור ועיר, ביחס לגודל האוכלוסייה בתחומי שיפוט בית הדין הרבני.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, התנועה למדינה יהודית עתרה לבג"ץ דורשת לבטל את מינויה של מנכ"לית משרד המשפטים למנהלת זמנית של בתי הדין הרבניים, שנעשה בניגוד לחוק, ולפעול לאלתר למינוי 20 דיינים חדשים כדי למזער את קריסת המערכות של בתי הדין הרבניים (בג"ץ 6691/14).

 

לקריאה נוספת, ראו:

התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:11
קומיט וכל טופס במתנה