שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר חוק ישראל היום האוסר על הוצאה לאור והפצה בחינם של עיתון יומי נפוץ

חדשות

אושר חוק ישראל היום האוסר על הוצאה לאור והפצה בחינם של עיתון יומי נפוץ, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר חוק ישראל היום האוסר על הוצאה לאור והפצה בחינם של עיתון יומי נפוץ
12/11/2014, ליאור שדמי שפיצר

מתנגדי החוק שאושר היום בקריאה טרומית טענו כי מדובר בתקדים מסוכן ובפגיעה מהותית באושיות הדמוקרטיה. ח"כ איתן כבל ענה לטענות: "זהו מאבק על כך שבעוד כמה שנים לא נהיה מדינה של עיתון אחד. גם ברומא חילקו הקיסרים לחם שעשועים כאילו בחינם אבל המחיר היה חופש המחשבה"

לאחר דיון סוער אישרה היום (יום ד', 12.11) מליאת הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק לקידום ולהגנת העיתונות הכתובה בישראל, התשע"ד-2014, המבקשת לאסור על הוצאה לאור והפצה בחינם של עיתון יומי שהוא אחד מארבעת העיתונים היומיים בעלי התפוצה הרחבה ביותר, המיועד לציבור הרחב ומופץ למרבית חלקי המדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

החוק עורר סערה רבה שכן מתנגדיו טוענים כי הוא נתפר בדיוק על פי מידותיו של העיתון ישראל היום, במטרה להוביל לסגירה העיתון. ח"כ איתן כבל, שהיה בין יוזמי הצעת החוק, התייחס לטענה ואמר: "מר שלדון אדלסון אמנם אינו נוכח פה איתנו אך רוחו נוכחת בבית הזה וממלאת כל פינה באולם עד להתפקע. הצעת החוק הזו איננה באה מתוך רצון זדוני נגד ישראל היום. זו חקיקה למען הפלורליזם וריבוי הדעות. זהו מאבק על כך שבעוד כמה שנים לא נהיה מדינה של עיתון אחד. אדלסון מבקש להיות הקברן של שוק שנלחם על חייו".

לחם שעשועים

לדברי חה"כ כבל, "אדלסון אחד האנשים העשירים בעולם לא מוכר מודעות במחירי רצפה בתוך פילנתרופיה, הוא עושה את זה כדי למוטט את יריביו. כולם יודעים שישראל היום יכול לנהוג כך רק בגלל שהוא לא מתקיים בזכות הצלחתו כעיתון אלא מתוך כספים מרווחי הימורים שמוזרמים אליו מעבר לים. בכל פעם שמהמר בקזינו מפסיד את מכנסיו, ישראל היום מרוויח בגדול. החרפה הזו יכולה לעבור ללא התערבות של בית המחוקקים? אומרים עלי שאני מבקש לסגור את העיתון, ושאם יפיצו את השקר הזה חינם בסוף יאמינו לזה. אינני מבקש לסגור את ישראל היום אלא למנוע את סגירת כל שאר העיתונים במדינה ולמנוע את אחדות המחשבה. אם אלה שמוציאים אותו לאור בטוחים שהציבור לא יסכים לשלם עבורו אפילו שקל אחד, אז הוא לא ראוי לחלוקה גם בחינם. זה מוצר שמשפיע על תודעתם של בני אדם וצריך להתייחס אליו בכבוד הראוי. גם ברומא חילקו הקיסרים לחם שעשועים כאילו בחינם אבל המחיר היה חופש המחשבה".

עוד הוסיף כבל כי הוא אינו מתנגד לעיתונות אידיאולוגית אולם ישראל היום הוא תופעה שאין לה אח ורע באולם החופשי. "כל מהותו היא פולחן האישיות של המנהיג. במקום לשמש ככלב השמירה של הדמוקרטיה, הוא משמש ככלב התקיפה של נתניהו", אמר כבל. "הקמפיין שמנהל נגדי ישראל היום מתאים למשטרים אחרים ולא לדמוקרטיה. מדברים על הון שלטון, מה יותר הון שלטון מזה?"

השר יובל שטייניץ השיב לדברים בשם הממשלה ואמר: "אומר איתן כבל שאם יש עיתון שאיננו מוצא חן בעיניו ובין כמה מחברי הפרלמנט, אז בואו נסגור אותו. אם ההצעה הזו תעבור, יבואו לכאן מאיראן וצפון קוראיה כדי ללמוד איך סוגרים עיתון. הרעיון שפרלמנט יסגור עיתון הוא לא מכבד את הדמוקרטיה הישראלית, זה רעיון מסוכן מאין כמותו. אולי כבל לא אוהב את ישראל היום, ומחר יהיו פה אנשים שלא יאהבו את עיתון הארץ ויהיה פה רוב מקרי או לא מקרי שיציע לסגור את עיתון הארץ. אתה סולל את הדרך ונותן את הלגיטימציה לסגור כלי תקשורת".

קו מערכתי ברור

לדברי שטייניץ, "רוב טיעוניו של כבל היו נגד עורכי ובעלי ישראל היום. יש לו ביקורת קשה על העיתון. אין פרלמנט בעולם הדמוקרטי שבו מנמקים חוק להצרת צעדיו של כלי תקשורת בגלל תוכנו, בגלל מהותו. לגיטימי לבקר כלי תקשורת אבל אז הוא אומר בואו נסגור אותו. בעולם יש המון עיתונים שיש להם קו מערכתי ברור, גם לעיתון הארץ יש קו מערכתי מאוד ברור. אבל אני לא רוצה לחיות במדינה שבה פרלמנט דן בכלל בשאלה האם לסגור את עיתון הארץ בגלל שהוא חד צדדי. לפי ההיגיון שלכם היה צריך לסגור גם את רשת פוקס".

השר שטייניץ הזהיר את חברי הכנסת מהליכה בקו השערורייתי, לדבריו. "מי שירים היום יד בעד סגירת עיתון פוגע פגיעה מהותית באושיות הדמוקרטיה הישראלית, מרים יד בעד תקדים מסוכן בבית הנבחרים שלנו. התופעה של עיתונות חינם החלה להתפתח בעולם בעקבות תופעת האינטרנט, ומכיוון שרוב אתרי האינטרנט הם בעצם עיתונים מודפסים בחינם, חלק מהעיתונים המודפסים הפכו חינם גם הם. גם בארץ מחולקים עיתונים ברכבות, תחנות אוטובוס ובמבצעי הנחה. זו תופעה שקורת בעקבות התרחבות התקשורת האלקטרונית".

ח"כ משה פייגלין העיר כי "אם לחבר הכנסת כבל יש בעיה שבעלי הון מעצבים דעת קהל אז אולי יעזור לסגור את הקרן החדשה? שני הדגלים המרכזיים של השמאל זה חופש הביטוי, ושבעלי ההון צריכים לצאת בנטל. ומה אתם עושים עכשיו? סתימת פיות. ולמה? בגלל שזה בחינם. ואם מישהו חושב שבג"ץ יפסול את החוק אז אני יכול להרגיע את ידידי מהשמאל, החוק יעבור את מבחן בג"ץ"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כיום אנו נמצאים במצב בו העיתונות הכתובה מצויה במשבר עמוק שרק הולך ומחריף ומרבית  העיתונים קורסים כלכלית. מטרתה של הצעת חוק זו לטפל באחת הסיבות המרכזיות שהובילו למשבר ושאינה מאפשרת להם להתאושש. חוסר היכולת להתחרות באופן אמיתי והוגן בשוק על בסיס יתרונות יחסיים של מצוינות, נובע מהעובדה שחלק מהעיתונים מחולקים היום בחינם. בכך הם מונעים תחרות גם על המחיר המהווה מרכיב חשוב ביכולתו של עיתון לשרוד כלכלית, מרסקים את התחרות ההוגנת ואינם מאפשרים לשוק להתאושש. מעבר לעובדה שתחרות זו אינה הוגנת, ופוגעת בחופש העיסוק של מי שמבקש לפעול בשוק ולהתחרות בו, הרי שהסכנה העיקרים הטמונה בהתנהגות זאת היא פגיעתה המשמעותית בחופש הביטוי".

החוק יועבר לוועדת הכנסת שבה יוכרע איזו וועדה תכין אותו לקריאה ראשונה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה