שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ירידה בשיעור ההצלחה בבחינות לשכת עוה"ד: רק 63% עברו את הבחינה האחרונה

חדשות

ירידה בשיעור ההצלחה בבחינות לשכת עוה"ד: רק 63% עברו את הבחינה האחרונה, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
ירידה בשיעור ההצלחה בבחינות לשכת עוה"ד: רק 63% עברו את הבחינה האחרונה
12/11/2014, ליאור שדמי שפיצר

בשנים קודמות עמד ממוצע העוברים על 75%. שיעור ההצלחה הגבוה ביותר (93%) בחלוקה לתחומי התמחות נמצא אצל המתמחים בפרקליטות המדינה וברשויות. כמידי שנה, הנתונים מוכיחים באופן ברור: סיכוייו של נבחן לעבור את הבחינה פוחתים באופן משמעותי בכל פעם שהוא ניגש למבחן חוזר

רק 63.4% מהנבחנים עברו את בחינת ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין שהתקיימה ב-29 באוקטובר. בשנים קודמות עמד ממוצע העוברים על כ-75%. על פי הנתונים, אחוז העוברים הגבוה ביותר מבין האוניברסיטאות, המובילות באופן מסורתי את טבלת דירוג הישגי המתמחים, הוא מקרב בוגרי אוניברסיטת תל אביב עם 97%, והאוניברסיטה העברית עם 96%. מכללת ספיר התבלטה שוב מעל יתר המכללות, לאחר שכל עשרת בוגרי המכללה שניגשו לבחינה עברו אותה בהצלחה. הבחינות בעל פה יתקיימו החל מה-16 בנובמבר למשך שבעה ימים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המרכז הבינתחומי ואוניברסיטת בר אילן הציגו אחוזי הצלחה של 95% ו-91% בהתאמה, ואילו אוניברסיטת חיפה רשמה שיעור הצלחה של 88% בבחינה. אחריהן מדורגות המכללה למנהל (84%), הקריה האקדמית אונו (67%), מכללת שערי משפט (64%), מכללת נתניה (62%), המרכז האקדמי למשפט ולעסקים (60%), המכללה האקדמית צפת (45%) והמרכז האקדמי כרמל (35%). רק 47% מקרב הישראלים שלמדו בחו"ל עברו את הבחינה. הנתונים מתייחסים לנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה.

את הציון הממוצע הגבוה ביותר – 78.5 – השיגו בוגרי אוניברסיטת תל אביב. אחריהם נמצאים בוגרי האוניברסיטה העברית שהשיגו ציון ממוצע של 76.9. בוגרי אוניברסיטת בר אילן והמרכז הבינתחומי השיגו ציון ממוצע של 76. בוגרי מכללת ספיר השיגו ציון ממוצע של 75.2 ובוגרי אוניברסיטת חיפה השיגו ציון ממוצע של 73. המכללה למנהל רשמה ציון ממוצע של 72.1. בוגרי יתר המכללות רשמו ציון ממוצע הנע בין 68 ל-61.

הנתונים מדגימים את המגמה הניכרת בכל שנה לפיה סיכוייו של נבחן לעבור את הבחינה פוחתים באופן משמעותי בכל פעם שהוא ניגש למבחן חוזר. מרכיב הנבחנים במועד זה מהווה כ-31% מכלל הנבחנים מה שמוריד את אחוז העוברים לכ-63%. נתונים אלו ממשיכים לתמוך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה עמד על 55.4.

שיעור ההצלחה הגבוה ביותר בחלוקה לתחומי התמחות נמצא אצל המתמחים בפרקליטות המדינה וברשויות – 93%.

מדובר במבחן ההסמכה האחרון במתכונת הנוכחית. החל ממועד הקיץ הקרוב, במאי 2015,  תתווסף שאלה פתוחה שתיבדק על ידי הבוחנים בבחינה בעל פה. יו"ר ועדת הבחינות, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה יוסף אלרון, כינס השבוע את הבוחנים בבחינות בעל פה במועד הקרוב, והדגיש בפניהם כי החל מהמועד הבא, לבחינה בעל פה תהיה משמעות רבה יותר בשקלול של הציון הסופי. הנשיא אף שלח מכתב ברוח הדברים לכלל השופטים המכהנים אשר משובצים כבוחנים בבחינות בעל פה.

לדברי מנכ"ל לשכת עורכי הדין, עו"ד גיל סלומון, "מנגנון הלשכה כבר ערוך למתכונת החדשה של הבחינות החל מהמועד הבא, שהנגזרת המיידית שלה היא הארכת פרק זמן הבחינה של הנבחנים בעל פה, ולהיערכות הארגונית לאופן שהדבר יתבצע".

ראש בית הספר למשפטים במכללת ספיר, ד"ר ניר קידר, אמר כי "בפעם השנייה ברציפות הבוגרים שלנו מדורגים בראש טבלת אחוזי המעבר בבחינות הלשכה עם 100% הצלחה, בייחוד לאור העובדה שהיה מדובר הפעם במבחן קשה במיוחד שבו רק 63 אחוזים מהניגשים לבחינה עברו אותה. בית הספר למשפטים במכללת ספיר ימשיך להשקיע בתלמידיו ולהעניק את החינוך המשפטי האקדמי ברמה הגבוה ביותר תוך הקפדה על יחס אישי וחשיבה מקורית".

במכללת ספיר הדגישו כי בנוסף להשכלה משפטית רחבה במשפט ציבורי, פלילי ומסחרי, מתמקדת התכנית בנושאים הנוגעים למשפט, קהילה וסביבה, כגון מדיניות קרקעות ותכנון בניה, תכנון סביבתי, משפט ורווחה וזכויות אדם בישראל. הסטודנטים למשפטים בספיר מחויבים להשתתף באופן פעיל בקליניקות השונות שמפעיל בית הספר כתנאי לסיום התואר, והבוגרים משתלבים בהתמחויות במשרדי עורכי הדין מן השורה הראשונה, בפרקליטות ובמחלקות משפטיות של משרדי ממשלה מובילים.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין יכללו פרק של ניסוח מסמכים משפטיים

 

73% מהנבחנים עברו את בחינת ההסמכה בכתב. בראש הטבלה – מכללת ספיר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:161
קומיט וכל טופס במתנה