שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הותר לפרסום: אלפי ישראלים מנהלים חשבונות לא מדווחים בבנקים בשוויץ

חדשות

הותר לפרסום: אלפי ישראלים מנהלים חשבונות לא מדווחים בבנקים בשוויץ, צילום: צילום אילוסטרציה: istock
הותר לפרסום: אלפי ישראלים מנהלים חשבונות לא מדווחים בבנקים בשוויץ
06/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

רשות המסים מנהלת חקירה נגד ישראלים המחזיקים חשבונות בנק לא מדווחים בבנק UBS  בשוויץ בהיקף של מאות מיליוני יורו. בין החשודים: בעל משרד עורכי דין מתל אביב, שעל פי החשד הסתיר את קיומו של חשבון בבנק UBS שיתרתו עומדת כיום על מיליון דולר, במטרה להתחמק מתשלום מס

שופטת בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור, התירה אתמול (יום ד', 5.11) לפרסום את פרטי פרשת "הבנק השוויצרי". רשות המסים, מנהלת מזה תקופה ארוכה חקירה סמויה ומסועפת בפרשה של חשבונות בנק המוחזקים על ידי ישראלים בבנקים שוויצרים. ממידע ומרשימות שהתקבלו ברשות עולה שבנקים גדולים בשוויץ מנהלים חשבונות של אלפי ישראלים בהיקף המסתכם במאות מיליוני יורו. על פי החשד, רובם המכריע של הכספים המוחזקים בחשבונות אינם מדווחים לרשות המסים. החקירה בפרשה נמשכת בימים אלה וצפויים מעצרים נוספים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עד כה נעצרו במסגרת החקירה בפרשה 14 חשודים, בהם יועץ השקעות בכיר בבנק השוויצרי UBS, שניים עשר ישראלים המחזיקים חשבונות בבנק ובהם גם שני חשודים בעלי רשת המונה עשרות מרפאות בחו"ל שהיקף פעילותן עומד על ארבעים מיליוני יורו והרשומות במקלטי מס, תוך הסתרת הניהול והשליטה המתבצעים מישראל. החשודים שניהלו בעבר את מרפאות קליניקה און בישראל והעתיקו את פעילותם לחו"ל. בין החשודים בפרשה גם החשב של רשת המרפאות בחו"ל.

החקירה מנוהלת על ידי משרד פקיד שומה חקירות חיפה והצפון בליווי של פרקליטות מיסוי וכלכלה תל אביב ובסיוע של יחידת מודיעין מסווגת ברשות המסים להתמודדות עם פשיעה חמורה.

מעקב חשאי במלון פאר

ב-26 ליוני 2014 נעצר בתל אביב יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS בשוויץ המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים. כפי שעלה מהחקירה, במסגרת תפקידו הוא מגיע לישראל למפגשים חשאים עם לקוחות שנמנעים מהעברת הוראות ומסמכים לבנק בטלפון, במייל ובפקס מחשש לחשיפת היותם בעלי חשבונות בבנק UBS שוויץ. יום קודם למעצרו, הוא הגיע לארץ ולמחרת ניפגש עם לקוחות ישראלים בליווי עובד בכיר (ראש צוות) מ-UBS  שוויץ. הפגישות נערכו תחת מעקב חשאי של חוקרי רשות המסים. בין יתר המפגשים, נועדו השניים, במלון פאר בתל אביב, עם אחד מבעלי רשת המרפאות. בסיום הפגישה שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים, נעצרו כל משתתפיה.

בסמוך למעצר של משתתפי הפגישה, נערכו במסגרת החקירה חיפושים בחדר המלון של יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS בשוויץ, במשרדים של נציגות הבנק בישראל ובאתרים נוספים. במהלך החיפושים נמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר רשימות של מאות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשוויץ, שהוא אחראי ישירות על הטיפול בהם, בכך על פי החשד, הוא סייע ללקוחותיו במזיד ובכוונה להשתמט מדיווח ומתשלום מס.

במסגרת תפקידו מנהל יועץ ההשקעות הבכיר את חשבונות הבנק של בעלי רשת המרפאות, הפעילות בחו"ל כוללת שליטה בתאגידים המנהלים כ-60 מרפאות באירופה המזרחית והמאוגדים בחברות זרות הרשומות במקלטי מס בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים ((BVI, תוך הסתרת הניהול והשליטה שמתבצעים מישראל.

רווחי הפעילות של המרפאות הועברו כולם לבעלי המרפאות והופקדו בחשבונות בנק סודיים שלהם בבנק UBS בשוויץ ועל פי החשד, לא דווחו לרשויות המס בישראל. כפי שנטען בבקשות למעצרם שהוגשו לבית המשפט, מהראיות עולה כי במהלך השנים 2014-2009 ניהל יועץ ההשקעות הבכיר עבור בעלי הרשת חשבונות בנק מוסווים בהם נצברו 15 מיליון יורו שהושמטו ולא דווחו לפקיד השומה.

מיליוני יורו לא מדווחים

במסגרת החקירה נחקר ונעצר רואה חשבון ששימש כחשב הקבוצה והפעיל את מבנה האחזקות שנרשם תחת תאגיד הולנדי, הרשום בנאמנות, מתוך מטרה להסוות את הפעילות של הקבוצה בחו"ל שעמדה על היקף של כ-40 מיליון יורו בשנה. פעילות זו, כאמור, אינה מדווחת בישראל ולפיכך על פי החשד, לא כוללת תשלום מסים כמתחייב בחוק.

בחיפושים שנערכו בבתיהם של בעלי הרשת נמצא סך של כחצי מיליון דולר במזומן, כמו כן נמצאו בחיפושים בכספות נסתרות בביתו של אחד מבעלי הרשת חותמות של החברות הזרות ששולטות במרפאות באירופה המזרחית.

בימים אלה מנהלת רשות המסים חקירה בעניינם של לקוחות נוספים, שפרטיהם נחשפו ברשימות שנמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר וברשימות נוספות שנאספו בפעילות מודיעינית ענפה של הרשות.

במסגרת זו נחקרו ושוחררו בערבות בחודשים האחרונים עשרה חשודים נוספים, בהם בעל משרד עורכי דין מתל אביב, שעל פי החשד הסתיר את קיומו של חשבון בבנק UBS שיתרתו עומדת כיום על מיליון דולר, תוך הסתרת קיום החשבון בהצהרות ההון שהגיש וזאת במזיד ובכוונה להתחמק ממס. חשוד נוסף הוא מנהל ובעל שליטה בחברה, תושב צורן, המחזיק בחשבון בבנק UBS בשוויץ סך של 750 אלף פרנק שוויצרי בלתי מדווחים. מהחיפוש בביתו עלה כי הוא רכש מהכספים שהחזיק בחו"ל דירה באנגליה שגם על קיומה לא דיווח. תושב צורן נוסף, המחזיק בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשני בנקים בשוויץ בהיקף של מיליון יורו,

עוד נחקרו שכירה תושבת תל אביב המחזיקה מזה 12 שנה בבנק UBS חשבון בלתי מדווח שיתרתו נכון להיום עומדת על מיליון דולר; תושבת שדה יעקב, המחזיקה כעשר שנים חשבון בבנק UBS שיתרתו נכון להיום עומדת על 800 אלף דולר; תושבת תל אביב נוספת המחזיקה חשבון בלתי מדווח בבנק בחמש השנים האחרונות שיתרתו עומדת היום על חצי מיליון דולר ותושב הרצליה המחזיק בבנק UBS חשבון בלתי מדווח שיתרתו 764 אלף פרנק שווייצרי, החשוד שהסתיר את החשבון והשמיט את ההכנסות שנבעו ממנו בכוונה להתחמק ממס.

חשוד נוסף בפרשה הוא מהנדס ובעל שליטה בחברת תשתיות מים, אנרגיה וחקלאות, שנעצר בחשד שהחזיק בחשבון בבנק UBS ובבנק ברקליס בלונדון סכום של מיליון דולר בלתי מדווחים וכן שהפיק הכנסות בסכום של מיליון וחצי דולר מתיווך בעסקאות בחו"ל והשמיט את ההכנסות הללו מהדוחות שהגיש לפקיד השומה.  

השופטת קנטור הודיעה כי ההחלטה ביחס לשמות המעורבים תתקבל בהמשך.

 

מ"י 54883-06-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה