שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש הטיל חמש שנות מאסר על עו"ד יעקב פינק במסגרת הסדר טיעון

חדשות

ביהמ"ש הטיל חמש שנות מאסר על עו"ד יעקב פינק במסגרת הסדר טיעון, צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש הטיל חמש שנות מאסר על עו"ד יעקב פינק במסגרת הסדר טיעון
05/11/2014, עו"ד אורי ישראל פז

עו"ד פינק הודה בעשרות עבירות גניבה מלקוחותיו בהיקף של כ-13 מיליון שקל. נציג התביעה נימק את בקשת המדינה לאישור הסדר הטיעון בכך שמדובר בנאשם אשר הגיע מיוזמתו למשטרה וסיפר על מעשיו, תוך שהוא מעביר את רכושו לטובת קורבנות העבירה. עו"ד פינק: "אני מתייסר יום יום על העוול שעשיתי"

חמש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח נגזרו אתמול על עו"ד יעקב פינק, במסגרת הסדר טיעון שבו הודה בעשרות עבירות גניבה מלקוחותיו בהיקף של כ-13 מיליון שקל. השופט ירון מינטקביץ מבית משפט השלום בירושלים גזר על עו"ד פינק בנוסף גם שנת מאסר על תנאי. סוגיית הפיצוי לעשרות לקוחותיו שרומו נגנבו, בהם אחותו, תידון במהלך החודש הקרוב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

נציג התביעה, עו"ד חיים פס, נימק את בקשת המדינה לאישור הסדר הטיעון בכך שמדובר בנאשם אשר הגיע מיוזמתו למשטרה וסיפר על מעשיו. "הוא הגיע גם למשרדי התביעה וביקש לסיים את התיק בעניינו בהסדר, תוך שהוא מעביר את רכושו לטובת קורבנות העבירה. לנאשם אין עבר פלילי", ציין התובע והשיב לשאלת בית המשפט כי ניתן לחלץ מתוך הנכסים כ-60% מסכום המרמה.

"אני מתייסר יום יום על מה שעשיתי לאנשים, שהתפתיתי לעשות את העבירות, אני מתייסר על העוול שעשיתי לאנשים", התוודה עוה"ד פינק בבית המשפט במהלך גזר דינו. "הייתי בטוח שאוכל להחזיר לאנשים את הכסף בלי לגרום נזק, מיד כשהבנתי שלא אוכל, הפסקתי את המעשים למרות שיכולתי להמשיך שנים לעשות את זה, הלכתי לעורך הדין וסיפרתי. כשישבתי במעצר למדתי לעשות תשובה. שאין סליחה לבן אדם אלא אם הוא סולח לך. אין סיכוי בעולם שאדם שלקחתי לו את כספו ולא החזרתי לו את כספו, יסלח לי. איזה עונש מאסר שלא אקבל זה לא יעמוד מול מה שעברתי בחצי השנה מרגע שהבנתי שלא אוכל להחזיר לאנשים את הכספים. ידעתי שאני אצטרך להגיד לאשתי, לילדיי, לאימא שלי, שגנבתי ועשיתי דבר נורא, ואני מבקש גם מהם שיסלחו לי. אבקש שתכבד את ההסדר וכדי שאוכל לצאת, אני לא צעיר ואני בן 63 וחולה לב, ושאוכל לתקן מה שעשיתי, ואני יודע שאני צריך לשאת בעונש".

השופט מינטקביץ קבע בגזר הדין כי "חומרת מעשי הנאשם ברורה וזועקת. הנאשם הפר ברגל גסה את האמון אשר ניתן בו כאדם וכבעל מקצוע, וגרם ללקוחותיו נזקים שספק אם הם הפיכים. לו הייתי נדרש לקבוע מתחם ענישה ביחס לכל אחד מהאישומים יש להניח כי הרף הגבוה שלו היה כולל מאסר בפועל לתקופה שבין שנתיים-שלוש. מנגד, הנאשם התוודה על מעשיו מיוזמתו ועובדה מוסכמת היא כי הוא עושה מאמץ לשפות קורבנותיו ככל שיוכל. עניין זה חריג, שכן על פי רוב נפגעי עבירות דומות נותרים ללא מקור להיפרע על נזקיהם. אוסיף על כך, כי אדם המגיע לתחנת משטרה ומתוודה על חטאיו מעיד על עצמו כי חרטתו כנה, ולעניין זה משקל משמעותי".

עו"ד פינק הואשם על פי הודאתו בגניבה של כ-13 מיליון שקל מכספי לקוחותיו. מדובר בעשרות לקוחות, רובם בעלי משקים במושבים, אשר ביקשו לבצע עסקאות מקרקעין באמצעות שירותיו המקצועיים. על פי כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים באמצעות עו"ד חיים פס, במשך כ-15 שנים נהג עו"ד פינק לגנוב מלקוחותיו כספי נאמנות שהופקדו אצלו, אם לכיסוי צרכיו האישיים, אם לכיסוי חובות המשרד, ואם לכיסוי השקעות כושלות במיזמים עסקיים שונים. פינק נהג להציג ללקוחותיו מצגי שווא לפיהם כספם מובטח בחשבון הנאמנות שפתח במיוחד לצורך זה.

על מנת להפיס את דעתם של לקוחותיו בנוגע לכספים, הוא נהג להדפיס עבורם תדפיסי חשבונות כוזבים, שמהם עלה לכאורה כי כספיהם נמצאים בחשבון ואף צוברים ריבית. כאשר הגיע הזמן בו היה עליו להשיב ללקוח מסוים את כספו, טוענת הפרקליטות, גנב עו"ד פינק את הכסף מחשבון הנאמנות של לקוח אחר והעבירו ללקוח הראשון, כדי להמשיך למעול בכספי הלקוחות.

עוד עולה מכתב האישום כי בסוף שנות ה-90, החל פינק לקחת הלוואות בשוק האפור לכיסוי גירעונות המשרד ומשלא עמד בהחזר ההלוואות החל למעול בכספי לקוחותיו. כמו כן, במספר מקרים לקח פינק הלוואות על מנת לכסות את חובותיו או כיסה את החובות מכספו הפרטי.

באחד המקרים המובאים בכתב האישום, ביקש פינק מאביו של לקוח מסוים, לאור היכרותו עמו, הלוואה בסך חצי מיליון שקל. בתמורה סוכם בין השניים כי עו"ד פינק ירשום משכנתא בדרגה ראשונה לזכותו של האב על נכס השייך לאשתו של פינק ברחוב טשרניחובסקי בירושלים. ההסכם נחתם, לא לפני שעו"ד פינק זייף לכאורה את חתימתה של אשתו על מסמכי ייפוי הכוח והמשכנתא ורשם משכנתא לטובת האיש על הדירה וזאת ללא ידיעתה של אשתו.

עו"ד פינק מואשם כי זייף בשנית את חתימת אשתו וחתימתו של אבי הלקוח על שטר פדיון משכנתא והסיר את המשכון האמור וזאת ללא ידיעתם של מי מהצדדים. "במעשיו אלה, גנב הנאשם נכס שהופקד אצלו על מנת שישמרנו שמירה מעולה או ישתמש בו או תמורתו למטרה פלונית, זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקיבל דבר בנסיבות מחמירות", טוענת הפרקליטות בכתב האישום נגדו.

במקרה אחר, מואשם עו"ד פינק בגניבת כספי הלקוחות כאשר שימש כנאמן קבוצת רכישה שערכה אחותו, ויוה סיון. פינק פנה לאחד מחברי קבוצת הרכישה וסיפר לו כי ישנם קשיים בהמשך מימוש הפרויקט עקב כספים שחסרים להמשך הבנייה וביקש מהחבר להלוות כספים לקבוצה, באישור הוועד המנהל של הפרויקט. פינק אף אמר לחברי הקבוצה כי חבר אשר יקדים תשלומים לטובת הקבוצה, יקבל בעבור הקדמה זו ריבית של 9%. כמו כן, שועבדו זכויות בפרויקט לטובתו של החבר כנגד ההלוואה, באישור הועד המנהל של הפרויקט. חבר הקבוצה חתם על הסכם כי ילווה לקבוצת הרכישה סכום של 700 אלף שקל, וזה אכן העביר שני שיקים על הסכום האמור. אלא שעוה"ד פינק לא העביר את הכספים לטובת קבוצת הרכישה, אלא גנב אותם והשתמש בהם לצורך כיסוי חובות שנוצרו בחשבונות נאמנות של לקוחות אחרים. חבר אחר בקבוצה העביר 305 אלף שקל כהלוואה לטובת קבוצת הרכישה.

אחותו, ויוה סיון נפלה קורבן בעצמה למעלליו של עו"ד פינק. במסגרת ארגון קבוצת הרכישה הפקידו חברי הקבוצה לחשבון הנאמנות של קבוצת הרכישה כספים שיועדו לטובת דמי מכירת האופציה של ויוה וזאת לאחר מימוש האופציה על הקרקע. ויוה הסכימה שלא למשוך את הכספים המגיעים לה עד שהקבוצה תממש את האופציה והקבוצה תרכוש את הקרקע ורק לאחר מכן, כאשר ייכנסו כספים נוספים, תמשוך ויוה את דמי האופציה המגיע לה. עו"ד פינק מואשם בכך שבעשרות מקרים גנב לצרכיו האישיים כספים שהיו אמורים להיות מועברים לאחותו ויוה ועשה בהם שימוש לצרכיו האישיים. סך הכספים שגנב עו"ד פינק עולה כדי 2.8 מיליון שקל.

עו"ד פינק מואשם בעבירות של גניבה בידי מורשה, זיוף בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הפרקליטות מבקשת לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, כי נוכח ריבוי העברות שנעברו על ידו לאורך שנים רבות ובהיקף כספי רב ביותר, שהביאו לפגיעה כלכלית קשה בעשרות מתלוננים אשר איבדו את כספם, ולאור החשש המובנה משיבוש הליכי משפט אין חלופת מעצר ראויה בעניינו.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

כתב אישום נגד עו"ד יעקב פינק בגין גניבה של 13 מיליון שקל מכספי לקוחותיו

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה