שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > החמרה בענישה של מיידי אבנים לעבר כלי תחבורה גם ללא כוונה לסכן חיים

חדשות

החמרה בענישה של מיידי אבנים לעבר כלי תחבורה גם ללא כוונה לסכן חיים , צילום: הצעת חוק. צילום אילוסטרציה: istock
החמרה בענישה של מיידי אבנים לעבר כלי תחבורה גם ללא כוונה לסכן חיים
03/11/2014, מערכת תקדין

על רקע המתיחות והפרות הסדר בירושלים, אישרה הממשלה אמש תיקון לחוק העונשין הקובע מתווה חדש להגדרת העבירה ומאפשר הגשת כתבי אישום מחמירים גם ללא הוכחת כוונה לפגוע. השופט בדימוס הרן פיינשטיין: "הכוונה טובה, אבל הביצוע גרוע מאוד"

ממשלה אישרה אתמול (יום א', 2.11) את התיקון לחוק העונשין במטרה להחמיר את הענישה על מיידי האבנים לעבר כלי תחבורה. על פי התיקון, ייקבעו סעיפים חדשים בחוק העונשין שיאפשרו הטלת עונשים של עד 20 שנות מאסר על המיידה או יורה אבן או חפץ אחר אל כלי רכב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מדובר במתווה חדש להגדרת העבירה, אשר יאפשר הגשת כתבי אישום מחמירים גם ללא הוכחת כוונה לפגוע או לסכן חיי אדם. המתווה התגבש לאור המתיחות הגואה בירושלים והתופעה ההולכת ומחריפה של יידוי אבנים המסכנים את חיי האזרחים וכוחות הביטחון.

לפי המתווה החדש, הגדרת העבירה הקיימת כיום בחוק (הדורשת הוכחת כוונה לפגוע או לסכן חיי נוסע) תוחלף בהגדרה חדשה, הכוללת שתי רמות חומרה: ראשית, איסור על יידוי או ירי אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה נוסע במטרה לפגוע בו או באופן שיש בו כדי לסכן את בטיחותו של הנוסע בכלי הרכב או מי שקרבתו, עבירה עליה מוצע עונש של 10 שנות מאסר.

שנית, איסור על יידוי או ירי אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה נוסע בכוונה לפגוע בנוסע בו או לסכן את בטיחותו, עבירה עליה מוצע עונש של 20 שנות מאסר.

לצד העבירה המתוקנת תוגדר גם עבירה חדשה: איסור על יידוי אבן או חפץ לעבר שוטר או כלי רכב משטרתי בכוונה להכשיל שוטר בתפקידו – עבירה עליה מוצע עונש של 5 שנות מאסר (לעומת 3 שנות מאסר על הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו).

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר בדיונים שקיים בנושא הפרות הסדר בירושלים הנחה לקדם את החקיקה בנושא, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "ישראל פועלת בתקיפות נגד מחבלים, נגד זורקי אבנים, נגד משליכי בקבוקי תבערה וזיקוקים. אנחנו גם נחוקק בעניין זה חקיקה יותר תקיפה, וכל זה כדי להחזיר את השקט והביטחון לכל חלקי ירושלים. אני הנחיתי על תגבור כוחות מסיביים ותוספת של אמצעים כדי להבטיח את המשילות ואת החוק והסדר לבירת ישראל".

שרת המשפטים ציפי לבני הוסיפה כי "לא ניתן לאזרחים ישראלים לחיות בפחד מפני יידויי אבנים, ולא נקל ראש בפגיעה באנשי כוחות הביטחון, הפועלים להגנה על אזרחי ישראל. כל פעילות של טרור תיענה בתגובה חריפה וברורה – טרור הוא טרור וטרוריסט הוא טרוריסט, ולא משנה באיזה כלי נשק הוא בוחר להשתמש".

מנגד, סבור השופט בדימוס, הרן פיינשטיין, כי "הכוונה טובה, אבל הביצוע גרוע מאוד. מדוע? יש בהצעה, משום מה, הפלייה רעה. יידוי אבנים ושאר חפצים על שוטרים הממלאים תפקידם יגרור עונש מקסימלי בן 5 שנות מאסר. זריקת אבנים וחפצים על כלי תחבורה תגרור 10 או 20 שנות מאסר תלוי בהוכחת הכוונה של הזורק. מדוע חיי שוטר או גופו זולים יותר מחייו או גופו של כל אדם אחר? אין הסבר. שנית, ההצעה קובעת עונשי מקסימום אך אין בה עונשי מינימום כך שבתי המשפט יכולים להמשיך להטיל עונשים קלים גם אם העונש המרבי הוא גבוה".

השופט פיינשטיין ציין כי "הדרך הנכונה לנסות למגר את התופעה הזו באמצעות החמרה בענישה היא על ידי קביעת עונשי מינימום על פי חוק ובתוספת קנסות כספיים גבוהים. שוב, ללא שיקול דעת לבית המשפט. ניתן להוסיף עוד סנקציות כמו: מניעת שימוש בדרכון, מניעת אפשרות לעשות עסקים עם המדינה, מניעת אפשרות לקבל עזרה בלימודים ועוד כהנה וכהנה רעיונות. אם ההצעה תוגש לממשלה כפי שפורסמה בעיתונות אין אלא להיזכר בשירם הנפלא של 'הגששים' - 'עובדים עלינו'. פעם נוספת - יש להודות".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ח"כ מירי רגב תיזום ענישת מינימום על מיידי אבנים: "מערכת המשפט מנותקת"

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה