שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות דורשת להחמיר בעונשו של אדם שהתעלל בכלב ולהטיל עליו מאסר בפועל

חדשות

הפרקליטות דורשת להחמיר בעונשו של אדם שהתעלל בכלב ולהטיל עליו מאסר בפועל, צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות דורשת להחמיר בעונשו של אדם שהתעלל בכלב ולהטיל עליו מאסר בפועל
30/10/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הפרקליטות ערערה על העונש המקל באופן קיצוני שהוטל על תושב כפר כסרא סמיע שהתעלל בכלב נטוש וחסר ישע והפקיר אותו לגורלו כשהוא פצוע קשה. במשרד המשפטים מבהירים כי הערעור מוגש במסגרת מדיניות התביעה והגברת האכיפה בעבירות התעללות בבעלי חיים והעלאת רמת הענישה

"על מפתן דלתו של המשיב נמצא בעל חיים נטוש, חסר ישע וחסר הגנה. יצור חי ונושם, שהיה זקוק לעזרה. נמצאה לו למשיב באותו יום הזדמנות לעשות מעשה חסד, לגלות רחמנות והבנה, להגיש סיוע לחיה במצוקה. המשיב הסב את גבו לזכות ולחובה המוסריים שנקרו על דרכו ובכך נכשל כישלון מחפיר, אך לא הכישלון המוסרי הזה הוא העבירה הפלילית ולא עליה ביקשה המדינה להענישו". כך נטען הבוקר (ה', 30.10) בערעור שהגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בחיפה על גזר דינו של השופט זיאד סאלח מבית משפט השלום בעכו, שבו הורשע סלימאן נאסר (תושב כפר כסרא סמיע) בעבירות של התעללות בבעלי חיים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בחודש שעבר גזר בית משפט השלום בעכו (ת"פ 13464-04-13) על סלימאן נאסר שישה חודשי מאסר על תנאי, 200 שעות שירות לתועלת הציבור, 3,000 שקל קנס ושנה בפיקוח שירות המבחן. העונש הושת לאחר שנאסר הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון, בעובדות כתב אישום מתוקן בעבירה של התעללות בבעל חיים.

הפרקליטות טוענת בערעור כי בית משפט השלום גזר עונש מקל ביותר, הסוטה באופן קיצוני מהעונש ההולם והמקובל במקרים מעין אלה ואיננו נותן ביטוי ראוי לחומרה היתרה למעשיו של הנאשם.

מעובדות כתב האישום עולה כי נאסר עינה והתאכזר לכלב עזוב, שאותו מצא מתחת לחלון ביתו. הוא קשר חבל לרגלו של הכלב, קשר את החבל למכוניתו וגרר את הכלב כשהוא נוהג במכוניתו מרחק של מאות מטרים עד למזבלה שבפאתי הכפר שם השאיר אותו פצוע קשות ונסע לדרכו. כתוצאה ממעשיו נחבל הכלב קשות, נגרמו לו פצעי שפשוף מדממים וגדולים ושיתוק ברגליו. וטרינר שהוזעק לטפל בכלב נאלץ להמית אותו המתת חסד, כדי לגאול אותו מייסוריו.

בהודעת הערעור, שהוגשה באמצעות עו"ד עירין ענבר-אייזינגר מפרקליטות מחוז חיפה הממונה מטעם היועץ המשפטי לממשלה לענייני עבירות התעללות בבעלי חיים, צוין כי נאסר התאכזר לכלב הנטוש והאומלל, במעשה בלתי נתפס של אלימות ועינוי ובאדישות לכאב ולסבל הרב שהוא גורם לו, ולאחר מכן הפקיר אותו לגורלו ולייסורי גסיסה במזבלת הכפר. לכן היה מקום לגזור עליו עונש מכביד והולם.

"האם באמת יש צורך לפרט את כל דרכי הפעולה שעמדו בפני המשיב ובפני כל אדם שהיה מוצא עצמו בסיטואציה מעין זו?", תמהה הפרקליטות בערעור. "הנה אחדות מדרכי הפעולה שניתן היה לחשוב עליהן בלא מאמץ רב: התקשרות לאחד מארגונים רבים להגנה על בעלי חיים; הכנסה של הכלב למכונית והסעתו מהמקום (למרפאה וטרינרית, לצער בעלי חיים, או למצער למקום קרוב ומוצל); או לכל הפחות קשירת חבל לצווארו של הכלב ומשיכתו (ביד אדם, לא בגרירה במכונית!) אל מחוץ לחצר".

בערעור מודגש כיצד מתיאור מצב הדברים על ידי נאסר ומהצפייה בסרטון שהוקרן בבית המשפט, עולה כי הכלב שישב ליד ביתו של נאסר היה רזה יחסית, ניתן להניח כי היה עייף, תשוש ורעב. "הכלב לא ניסה לתקוף את המשיב או את בני ביתו, הוא לא נבח בלי הפסקה או ניסה להתנפל על דיירי הבית. כל שרצה הוא מעט חמלה. הפגיעה ביצור חסר ישע חלש כל כך, פגיע, שאינו יכול להתנגד, שכך צריך לסיים את חייו, מלמדת על אטימות לסבלו של האחר ולסבל שיגרם לו", נטען בערעור.

הפרקליטות אף מדמה את המצב לחסר בית: "'הומלס' עייף וחלש, הנשכב ליד ביתך ומושיט לך את ידו לעזרה. במחשבה ראשונה אתה לא רוצה אותו בשטח שלך. הוא יכול להוות סכנה. יש שיקראו לרופא, יש שיושיטו לו כוס מים אלה הם בעלי החמלה והלב הגדול. אולם, זה אשר יבחר לגרור את אותו חסר בית תשוש וחולה אל מחוץ לחצרו או לבעוט בו ואגב כך לפצוע אותו קשה הרי הוא מתאכזר אל חלשים ומבצע עבירה פלילית שעליה צפוי היה להיענש ביד קשה".

במשרד המשפטים מבהירים כי הערעור מוגש במסגרת מדיניות התביעה והגברת האכיפה בעבירות התעללות בבעלי חיים והעלאת רמת הענישה, כפי שהנחה היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. לכן מבקשת הפרקליטות משופטי בית המשפט המחוזי להתערב בגזר הדין ולהטיל על נאסר עונש של מאסר בפועל, בנוסף למאסר המותנה ולקנס שנגזרו עליו.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:86
קומיט וכל טופס במתנה