שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עתירה לבג"ץ: המדינה מפלה זוגות חד מיניים בקבלת אזרחות על בסיס נישואים

חדשות

עתירה לבג"ץ: המדינה מפלה זוגות חד מיניים בקבלת אזרחות על בסיס נישואים, צילום: נישואים חד מיניים. צילום: Getty images Israel
עתירה לבג"ץ: המדינה מפלה זוגות חד מיניים בקבלת אזרחות על בסיס נישואים
29/10/2014, ליאור שדמי שפיצר

בני זוג חד מיניים, ישראלי וגרמני, שנישאו בנישואים אזרחיים בקנדה החלו בהליך לקבלת אזרחות אך נתקלו לטענתם בקיר בירוקרטי אטום ובניסיון להחיל עליהם נוהל אחר המיועד לידועים בציבור ומקנה תושבות קבע בלבד. עו"ד איריס שיינפלד: "המדינה מציעה פתרונות עוקפי נוהל, כדי למנוע דיון במדיניות המפלה"

בני זוג חד מיניים, ישראלי וגרמני, שנישאו בנישואים אזרחיים בקנדה ונרשמו כנשואים גם במשרד הפנים טוענים בעתירה לבג"ץ כי המדינה מפלה זוגות חד מיניים בקבלת אזרחות על בסיס נישואים. לטענתם, הם פעלו על מנת לרשום את בן הזוג הזר כאזרח ישראלי, כפי שמקובל במקרה של זוגות הטרוסקסואליים, אך נתקלו בקיר בירוקרטי אטום.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בני הזוג מתגוררים בישראל ומגדלים ארבעה ילדים, בהם תאומים, שנולדו להם בהליך פונדקאות בהודו ואומצו על ידי האב הלא ביולוגי. ב-2009 נישאו בני הזוג בנישואים אזרחיים בקנדה, ומספר חודשים לאחר מכן נרשמו כנשואים גם במשרד הפנים

לדברי עו"ד איריס שיינפלד, שייצגה את בני הזוג בעתירה, השניים פעלו בהתאם לנהלים ולמצגים שהוצגו בפניהם לאורך השנים בלשכות הפנים האזוריות בתל אביב וברמת גן, לפיהם עם סיומו של ההליך המדורג, תינתן אזרחות לבן הזוג הגרמני רטרואקטיבית – מיום נישואיהם. עוד נטען כי בדצמבר 2013 נמסר להם כי בתוך חודש יישלח להם זימון לשבועת אמונים לצורך התאזרחות, אלא שזימון כזה לא התקבל מעולם. כאשר פנו השניים אל משרד הפנים בבקשה לברר מתי תתקבל האזרחות, החלו לקבל תשובות שונות וסותרות מגורמים שונים. "בני הזוג נדהמו לגלות כי קיימים שני נהלים שונים בעניינם של בני זוג נשואים: נוהל לנשואים שהינם גבר ואישה, שבסוף התהליך מקבלים אזרחות, ונוהל לבני זוג חד מיניים, שבסופו יכול בן הזוג הזר לזכות לכל היותר במעמד של תושב קבע – אותו נוהל המאפיין ידועים בציבור", אומרת עו"ד איריס שינפלד. לדבריה, מדובר באפליה פסולה, ברורה וחד משמעית, הפוגעת קשות בעיקרון השוויון והצדק. "החלטה זו מונעת משיקולים זרים ופסולים, שבוודאי אין לסבול אותה בעשור השני של המאה ה-21, בו חיים בישראל זוגות חד מיניים רבים, המנהלים חיי משפחה לכל דבר ועניין".

בפברואר 2014 הוענקה לאזרח הגרמני תושבות קבע בישראל ולא אזרחות, ערר שהגישו בני הזוג נגד החלטה זו נדחה על ידי ועדת הערר של משרד הפנים. על החלטה זו הגישו בני הזוג עתירה לבג"ץ, שבה טענו כי בחירת משרד הפנים ומנהל האוכלוסין להחיל על בני הזוג את נוהל הידועים בציבור ולא את הנוהל המיועד לבני הזוג נשואים, תוך שינוי המדיניות לאחר שכבר הוחל בהליך המדורג, חורגת משיקול דעת סביר. "סירוב להענקת אזרחות אך ורק נוכח נטייה מינית הינו סירוב בלתי מידתי, המופעל בחוסר תום לב, ופוגע באופן קשה בזכות לשוויון ולאזרחות", טענה עו"ד שיינפלד. "סירוב זה חוטא לפרשנות המתאימה של החוק, מתעלם מנסיבותיו הקונקרטיות של המקרה האמור, ופוגע באופן קשה בזכויות יסוד בסיסיות של בן הזוג הגרמני, כמו גם של התא המשפחתי כולו".

לדברי עו"ד שינפלד, המדינה ניסתה בדרכים שונות להשפיע על בני הזוג למשוך את עתירתם, תוך מתן "פתרונות" לבעייתם האישית, בצורה שלא תחייב לשנות את הנוהל המפלה. בימים אלה הועבר נייר תגובה מקדמי של המדינה בו היא מציעה לזוג לקבל אזרחות שלא מכח הנישואין אלא מכח סעיף 5, בין השאר מכח ישיבה ממושכת בישראל ומרכז חיים בה, וזאת לפנים משורת הדין. עם זאת, צוין בנייר התגובה כי במשרד הפנים וברשות האוכלוסין שוקלים לשנות את הנוהל המפלה.

"בחירה בהליך אזרוח מכח סעיף 5 כרוכה בפנייה נוספת למשרד הפנים, שסופה מי ישורנה", אומרת עו"ד שיינפלד. "כמו כן, מדובר עדיין בפתרון מפלה, גם אם תוצאתו הסופית דומה. למעשה, עמדת המדינה המתגבשת גורסת כי דרכם של אזרחים ישראליים ובני זוגם,  להם הם נשואים בנישואין אזרחיים, חסומה להתאזרחות מכח נישואיהם וזאת מבלי שתהיה לכך סיבה עניינית. הדבר מודגש עוד יותר, כאשר המדינה מציעה פתרונות עוקפי נוהל ומלפנים משורת הדין אך ורק על מנת למנוע את הדיון באפליה המושרשת בנהליה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

זוגות חד מיניים יהיו זכאים למענק אשפוז בגין לידה באמצעות פונדקאית בחו"ל

 

ארצות הברית: בית המשפט העליון ביטל חוק המפלה בני זוג חד-מיניים 

 

חוק הירושה יחול גם על זוגות חד מיניים 

 

לראשונה בישראל: בית המשפט לענייני משפחה התיר את נישואיהם של זוג גברים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה