שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אסטרולוגית תפצה אמנית שציירה עבורה קלפי אסטרולוגיה בגין הפרת זכות היוצרים

חדשות

אסטרולוגית תפצה אמנית שציירה עבורה קלפי אסטרולוגיה בגין הפרת זכות היוצרים, צילום: צילום: Getty images Israel
אסטרולוגית תפצה אמנית שציירה עבורה קלפי אסטרולוגיה בגין הפרת זכות היוצרים
19/10/2014, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי האסטרולוגית הפרה את זכויותיה המוסריות והכלכליות של האמנית, בכך שהציגה את קלפי האסטרולוגיה באתרי אינטרנט, בבלוגים, בסרטונים ובדף הפייסבוק שלה, מבלי לתת קרדיט ליוצרת, ואף העבירה את ציורי הקלפים לאתר בבעלותה של אסטרולוגית מאוסטרליה שעמה היו לה קשרים עסקיים

 

בית משפט השלום קיבל תביעת זכויות יוצרים שהגישה אמנית נגד אסטרולוגית עבורה ציירה קלפי אסטרולוגיה בהזמנה. השופטת רבקה למלשטריך לטר קבעה כי הזכויות בציורים היו ונותרו בידי התובעת, וכי האסטרולוגית הפרה את זכויותיה המוסריות והכלכליות בכך שהציגה את הקלפים באתרי אינטרנט שונים, בבלוגים, בסרטונים ובדף הפייסבוק שלה, בניגוד להסכם בין השתיים וללא מתן קרדיט ליוצרת, ואף אפשרה לאסטרולוגית אחרת לעשות בהם שימוש. לאור האמור, ניתן צו מניעה נגד האסטרולוגית ונקבע כי היא תפצה את התובעת בסך של 55 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התובעת היא אמנית בעלת גלריה וסטודיו לציור ולאמנות, אשר שימשה גם כגננת בגן הילדים שבו למדה בתה של הנתבעת, העוסקת בתחום האסטרולוגיה. בעקבות ההיכרות בין השתיים, הזמינה האסטרולוגית אצל התובעת ציור של 40 קלפי אסטרולוגיה תמורת תשלום של 5,000 שקל. בהסכם בין השתיים נקבע, בין היתר, כי זכויות היוצרים על הציורים וציורי המקור יישארו של התובעת, כי לא יהיו תמלוגים על ערכת הקלפים והמוצרים האחרים שפורטו בהסכם וכן נקבע באיזה מוצרים אסטרולוגים תהיה הנתבעת זכאית להשתמש בציורים ובאילו לא. כן נקבע כי כל חומר שיופיע באינטרנט יהיה בפיקסלים נמוכים וכי הציור בכל מוצר ישא את חתימת התובעת, את שמה, את האתר שלה ודרך ההתקשרות עמה.

בשל מצבה הבריאותי, ציירה התובעת 37 קלפים מתוך ה-40 שהוזמנו ושלושת הקלפים הנוספים הושלמו על ידי ציירת אחרת. בשלב מסוים גילו גורמים מסחריים שונים עניין בקלפים, ולכן ביקשה האסטרולוגית לרכוש מהתובעת את זכויות היוצרים בציורים, אך בשל מחלוקות לא התגבש הסכם כזה.

הנתבעת פרסמה והציגה את הקלפים באתרי אינטרנט, בבלוגים שרשמה, באתר הפייסבוק שלה ועוד, כשבכל המקומות הופיעה חתימתה של התובעת באותיות זעירות על גבי כל קלף בצידו השמאלי התחתון. עם זאת, שמה של התובעת נפקד וכן נפקד שם האתר שלה ודרך ההתקשרות עמה, ובאתרים מסוימים אף הציגה הנתבעת את עצמה כ"יוצרת הקלפים". בנוסף, אפשרה הנתבעת לאסטרולוגית נוספת לעשות שימוש בציורי הקלפים ללא מתן קרדיט לתובעת, וכן פורסמה כתבה בעיתון אודות הנתבעת בה הוצג ציור קלף, גם הוא ללא מתן קרדיט לתובעת. לפיכך, הגישה התובעת את התביעה ובה עתרה למתן צווי מניעה ופיצוי של 200 שקל בגין הפרת זכויותיה.

השופטת רבקה למלשטריך לטר קיבלה את התביעה ודחתה את טענת הנתבעת כי יש לראותה כיוצרת משותפת של ציורי הקלפים מכוח העובדה שנתנה לתובעת תדרוך מדויק ומפורט כיצד לצייר כל פרט בכל קלף, לרבות האלמנטים הקשורים לכל מזל, סמליו, והצבעים המתאימים לו. השופטת ציינה כי הראיות מלמדות כי הנתבעת דיברה עם התובעת באופן כללי על הקלפים ועל משמעותם האסטרולוגית, אך התובעת היא זו שציירה את התמונות והחליטה מה לצייר, בכפוף לנהוג ולמקובל בקלפים אסטרולוגים קיימים וב"תורת האסטרולוגיה" הקיימת, כך שלא ניתן לומר שמדובר ביצירה משותפת.

עוד נקבע כי זכות היוצרים חלה על ציור הקלפים עצמם ולא על ההנחיות שנתנה הנתבעת או על התדרוך שנתנה בנושא.

עוד קבעה השופטת כי הנתבעת הפרה את זכויותיה המוסריות והכלכליות של התובעת ביצירה במספר רב של אירועים, באמצעות פרסום ציורי הקלפים באתרים רבים מבלי שצוין שמה כציירת ודרכי ההתקשרות עמה, כמוסכם בין הצדדים. כך, פרסמה הנתבעת את הציורים באתרים ובבלוגים שכתבה, וכן פרסמה סרטונים (בין היתר באתר YouTube) בהם היא נראית  יושבת עם חפיסות הקלפים ומסבירה מדי פעם על קלף אחר, כשהקלף תופס מדי פעם את תמונת המסך כולה מבלי לתת קרדיט כלשהו לתובעת. כמו כן, הנתבעת העלתה את תמונות הקלפים גם לחשבון הפייסבוק שלה לצד הסבר אסטרולוגי קצר, גם שם ללא קרדיט לתובעת, ואף הגדילה לעשות בכך שהציגה עצמה כ"יוצרת הקלפים" בדף ה"אודות" בעמוד הפייסבוק. בעניין זה, דחתה השופטת את טענת הנתבעת כי ההסכם הבחין בין מוצרים פיזיים לבין פרסומים באינטרנט, שכן טענה זו לא עוגנה מפורשות בהסכם או בתכליתו, וסותרת את הפירוט שניתן בהסכם למוצרים אסטרולוגים שם יש התייחסות משותפת למוצרים פיזיים וגם שאינם פיזיים. כן נדחתה הטענה כי פרסום שהוא למטרות שיווק אינו כפוף לחובת הנתבעת ליתן קרדיט לתובעת.

עוד קבעה השופטת למלשטריך לטר כי הנתבעת הפרה את זכות היוצרים של התובעת, בכך שהעבירה את ציורי הקלפים לאתר בבעלותה של אסטרולוגית מאוסטרליה עמה היו לה קשרים עסקיים, ואפשרה לה למעשה לבצעה העתקה מפרה של היצירה. הפרה נוספת מצאה השופטת גם בפרסום כתבה על הנתבעת במגזין, בה הוצגה הנתבעת כ"יוצרת הקלפים" והופיע ציור של אחד הקלפים ללא קרדיט לתובעת וללא כל נתון שמלמד על כך שהקלפים צוירו על ידי מישהי אחרת. מנגד, דחתה השופטת את טענת התובעת להפרת זכויותיה בהעלאת הציורים לפייסבוק ברמת פיקסלים גבוהה או בשינויים הגרפיים שנערכו בציורים, שהיו לדעת בית המשפט מינוריים ולא ניתנים כמעט לתשומת לב, ולכן לא פגעו בכבודה של התובעת או בשמה.

לאור האמור, נתנה השופטת צו מניעה קבוע האוסר על הנתבעת או על מי מטעמה לבצע כל פעולה שיש בה כדי להפר את ההסכם בין הצדדים או את זכויותיה השונות של התובעת ביצירות. הנתבעת תפצה את התובעת בסך של 55 אלף שקל, בתוספת שכ"ט בסך של 15 אלף שקל.

 

ת"א 15824-10-12

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:40
קומיט וכל טופס במתנה