שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"

חדשות

התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה", צילום:
התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"
07/10/2014, ליאור שדמי שפיצר

התנועה למדינה יהודית דורשת לבטל את מינויה של מנכ"לית משרד המשפטים למנהלת זמנית של בתי הדין הרבניים, שנעשה בניגוד לחוק, ולפעול לאלתר למינוי 20 דיינים חדשים כדי למזער את קריסת המערכות של בתי הדין הרבניים

התנועה למדינה יהודית הגישה אתמול (יום ב', 6.10) עתירה לבג"ץ נגד שרת המשפטים, ציפי לבני, בבקשה לבטל את מינויה של עו"ד אמי פלמור לתפקיד זמני של מנהלת בתי דין רבניים ולמנות לאלתר מנהל לבתי הדין בהתאם להוראות החוק. עד להכרעה בעתירה, מבקשת העותרת מבית המשפט להוציא צו ביניים האוסר על עו"ד פלמור להשתמש בסמכויות האדמיניסטרטיביות המסורות למנהל בתי הדין הרבניים שיש בהם ממד של סופיות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

שופטי בג"ץ מתבקשים בעתירה לחייב את שרת המשפטים לבני לכנס לאלתר את הוועדה לבחירת דיינים לישיבות ככל שיידרש כדי לאייש 72% מהתקנים של דיינים לבית הדין הרבני הגדול בירושלים (חמישה דיינים חסרים מתוך שבעה, מלבד הרבנים הראשיים), ולישיבה נפרדת כדי לאייש 15% מהתקנים של דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים הפרושים ברחבי הארץ.

עינוי דין למסורבי הגט

בעתירה אף מתבקשת מנכ"לית משרד המשפטים להודיע לשרה לבני כי איננה יכולה ואיננה רשאית לשאת באחריות האדמיניסטרטיבית על בתי הדין הרבניים שהשרה לבני הטילה עליה, משזו ניתנה לה בניגוד לחוק ובחוסר סמכות מינהלית.

מעבר לכך, התבקש בית המשפט העליון לקיים דיון דחוף בעתירה, נוכח הצורך למנוע מצב בו לא מכהן בפועל מנהל קבוע לבתי הדין הרבניים מה-15 לאוגוסט בגלל מה שמכנה התנועה "חטא מינהלי" של השרה לבני, וכדי למזער את קריסת המערכות של בתי הדין הרבניים. זאת, שכן לטענת העותרת, מזה שנים לא ממונים דיינים חדשים הנחוצים מאוד למערכת בתי הדין הרבניים ובפרט חמישה דיינים לבית הדין הרבני הגדול, שאליו לא מונו דיינים במינוי קבוע מזה שבע שנים, חרף פרסומים חוזרים ונשנים של הודעות ברשומות בדבר הצורך במינויים.

עוד נטען בעתירה כי סיבת העיכוב במינוי מנהל קבוע לבתי הדין הרבניים היא ככל הנראה מחלוקת בין השרה לבני והרב הראשי לישראל יצחק יוסף סביב זהותו של המנהל שימונה, וזאת משיקולים זרים לכאורה. לטענת העותרת, "אין זה תקין מנהלית שמחלוקתם תתנהל על גבם של האזרחים מעוני-דין, שעניינם תלוי ועומד בבתי הדין הרבניים בעל כורחם, או על גבה של מערכת בתי הדין הקורסת והמשותקת. הדברים נכונים שבעתיים בשעה שבגלל הרכבים חסרים, כתוצאה מהתנהלות השרה לבני והרב יוסף, נגרם עינוי דין חמור וחריף למסורבות ולמסורבי גט בישראל וכפועל יוצא, מעוגנות נשים רבות ומעוכבות גט לתקופות ארוכות שלא לצורך אמיתי".

העותרת מדגישה כי מינויה של עו"ד פלמור לתפקיד מנהלת זמנית של בתי הדין הרבניים פוגע באמון הציבור ברשות השופטת ומכרסם בשלטון החוק. זאת, שכן מערכת מינהלית עצמאית לבתי הדין הרבניים, בדומה למערכת בתי המשפט, היא ביטוי ראוי לשיטת המשפט הדוגלת בהפרדת רשויות. "מורכבותה והיקפה של מערכת בתי הדין הרבניים מחייבת הפרדה מוחלטת מן הרשות המבצעת – גם אם מדובר בהיבטים אדמיניסטרטיביים בלבד", טוענת התנועה למדינה יהודית. "במדינה מתוקנת יש לשמור על אי-תלות הדדית בין סמכויות שפיטה ובין הפקידות האחראית על אכיפתן".

מערכת בשקיעה

העתירה מגלה נתונים אודות מצבה העגום של מערכת בתי הדין הרבניים, המשוועת לאיוש של 20 תקני דיינים זה מספר שנים, כדי להתגבר על העומס השוחק: בשנת 2013 נפתחו 90,237 תיקים, עלייה של 2.5% לעומת שנה קודמת, ונסגרו 89,175 תיקים; מספר הזוגות שהתגרשו נאמד ב-11,219 והופעלו סנקציות נגד סרבני וסרבניות גט במסגרת 168 פסקי דין.

בבית הדין הגדול, שבו מכהנים כרגע רק שני דיינים, העומס כבד עוד יותר: כ-3,000 תיקים נפתחים בשנה אחת (ערעורים ובקשות שונות); 1,325 תיקים פתוחים במערכת, מתוכם 480 תיקים פתוחים מעל שנה ו-230 תיקים פתוחים מעל שנתיים.

חוסר התפקוד החמור של בית הדין הרבני הגדול כערכאת ערעור המכריעה גורלות של המוני בתי אב בישראל נלמד בעתירה ממכתבו של המזכיר הראשי של בית הדין הגדול, בנימין שונם, לנשיא בית הדין הרבני הגדול שממנו עולה כי נדרשים לפחות תשעה חודשים כדי לשמוע את הערעורים בתיקים שנקבעו לדיון.

"מצבו הנוכחי של בית הדין גורם לאי מתן אפשרות ראויה לאזרח, בזמן סביר, לקבל את זכותו להגיש ערעור או בקשות אחרות, ודבר זה גורם נזק רב והפסדים מרובים לפונים בבקשות ובמתן צווים ולא נענים", מלין שונם

העותרת הציגה בנוסף מכתבים ותלונות של עורכי דין העוסקים בדיני משפחה עשרות בשנים, המלינים בשנה האחרונה בפני ראשי מערכת המשפט כי מעולם לא היה מצב בתי הדין הרבניים גרוע כפי שהוא כיום, מסיבה אחת כאובה: חוסר דיינים במערכת.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לראשונה: מנכ"לית משרד המשפטים תנהל באופן זמני את בתי הדין הרבניים

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:96
קומיט וכל טופס במתנה