שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > החיסיון הוסר: התיקים מהסנגוריה הציבורית לובשים צורה ונכנסים אל הלב

חדשות

החיסיון הוסר: התיקים מהסנגוריה הציבורית לובשים צורה ונכנסים אל הלב, צילום: תיקים מהסנגוריה. צילום: באדיבות yes דוקו
החיסיון הוסר: התיקים מהסנגוריה הציבורית לובשים צורה ונכנסים אל הלב
05/10/2014, ליאור שדמי שפיצר

הסדרה "תיקים מהסנגוריה" שתעלה ב-22 באוקטובר, מציגה לראשונה תיעוד ריאליסטי של עבודת עורכי הדין מטעם הסנגוריה הציבורית. התוצאה היא יצירה מרתקת ועשויה היטב, מלאה בחמלה והומור, המיטיבה לתאר את מערכת היחסים בין הנאשמים לבין הסנגורים, המאמינים כי האדם הוא הרבה יותר מהמעשה הגרוע ביותר שאי פעם עשה

סדרת מקור חדשה, שתעלה בערוץ yes דוקו ב-22 באוקטובר, תציג לראשונה על המסך תיעוד ארוך של עבודת עורכי הדין מטעם הסנגוריה הציבורית, ושל הנאשמים שאותם הם מייצגים בתיקים פליליים. יוצרי הסדרה "תיקים מהסנגוריה", הבמאי מויש גולדברג והמפיק לירן עצמור, עקבו במשך ארבע שנים אחר עבודת הסנגורים, והתוצאה היא רצף מטלטל של מקרים פלילים – מהפגישות בין עורכי הדין לנאשמים, דרך ההליכים המשפטיים ועד לפסקי הדין שניתנו בעניינם – המוצג בסגנון ריאליסטי, ללא קריינות ובלי ראיונות. באופן חסר תקדים, הוסר חיסיון עורך דין-לקוח לצורך צילומי הסדרה, והנאשמים והסנגורים מופיעים בה בפנים חשופות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כל אחד מששת פרקי הסדרה "תיקים מהסנגוריה" נושא כותרת שונה: נשים, כסף, מוות, משפחה, צעירים ושיקום. בכל אחד מהפרקים מוצגים שלושה תיקים שונים, המספקים הצצה לפינות האפלות בנפש האדם, למצוקות החברתיות בישראל וגם למערכת המשפט הישראלית. בין הסיפורים ניתן למצוא אוהד בית"ר המואשם בשוד ובתקיפת ערבים, גננת אפריקאית המואשמת בגרימת מוות לתינוק, מובטל שנאשם בניסיון לרמות את ביטוח לאומי ואב שנאשם באונס בתו.

הסניגורים נלחמים על חייהם של עניים ורעבים, ובו בזמן מגנים על מושחתים ורמאים סדרתיים. הם מתפקדים גם כסוג של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, ומשקיעים מאמצים בהגנה על הנאשמים ובשיקומם, מתוך תקווה שעוד לא מאוחר לשנות את עתידם.

המצלמה נשארה מחוץ לאולם

צפייה בשניים מתוך ששת פרקי הסדרה מגלה כי מדובר ביצירה מרתקת, עשויה היטב, ומלאה בהומור, חמלה, תקווה ואמונה באדם. הפרק הראשון בסדרה, "תיקים מהסנגוריה: נשים", שישודר ב-22 באוקטובר, מציג את סיפורה של ישראלית בהריון ששלטונות  צרפת מבקשים להסגירה בין עבירת סמים חמורה שביצעה לפני כעשר שנים, מאיימת ומעליבת עובדי ציבור סדרתית ואישה הנאשמת בדקירת בעלה, אשר שינתה את גרסתה וטענה כי הבעל הוא זה שדקר את עצמו. רק אחוז מזערי של העבירות הפליליות מבוצע על ידי נשים, והמניע להן, כפי שניתן לראות גם בפרק העוסק בנשים, בדרך כלל קשור בסיפורי חיים קשים וטראומות.

פרק נוסף, "תיקים מהסנגוריה: שיקום", שישודר ב-26 בנובמבר, עוסק בקצין ביחידת מסתערבים, הסובל מפוסט טראומה ותוקף אנשים, אשר מנסה להתקבל למוסדות שיקומיים, פדופיל הדורש מהמדינה לאפשר לו לעבור טיפול וסירוס כימי ואסיר המכור לגניבה המבקש מוועדת שליש לשלוח אותו להוסטל שיקומי.

בשני הפרקים הצופים מלווים את הנאשמים ואת הסנגורים שהוצמדו להם, ועדים למערכת היחסים המיוחדת הנרקמת ביניהם. בולט במיוחד הקשר בין רוזי בן חיים, שנתפסה בשדה התעופה בפריז עם תשעה קילוגרם קוקאין ועומדת בפני הסגרה לצרפת, ועורכת הדין שלה, על רקע ההיריון של שתיהן, המחדד את תחושת השליחות והאחריות של הסנגורית באופן מרגש ונוגע ללב.

רוב הנאשמים בפרקים שבהם צפיתי נכנסים אל הלב, מעוררים אמפתיה ולעתים גם מעלים חיוך. אחת הדמויות המרשימות ביותר הוא הקצין ביחידת המסתערבים שסובל מפוסט טראומה בעקבות אירוע לחימה שבו נהרגו חבריו, וסובל מנטייה לאלימות, תוקפנות והיעדר שליטה בכעסים. בעקבות הסתבכותו בפלילים, נאלץ הנאשם להפסיק את לימודי המשפטים שבהם התחיל, והוא מנסה להשתקם ולשלוט בדחף המוביל אותו לאלימות, בין היתר על ידי שימוש בסמים. בפעם הראשונה שבה הוא מופיע בפרק מנסה הסנגורית שלו בקושי רב לנהל איתו שיחה בעודו מסומם מכדורי שינה. לאט לאט נחשפת המורכבות של דמותו ומתגלה אדם רהוט, אינטליגנט, המודע למצבו ומבקש להתקבל למוסד שיקומי. מדוע אם כן בית המשפט אינו משתכנע? לא לגמרי ברור, שכן דלת אולם בית המשפט נשארת סגורה, מסיבות מובנות, והצופים אינם נחשפים לדיון עצמו, לטיעונים של עורכי הדין ולהחלטות ופסקי הדין שמתקבלים בסופו.

כעורכת דין, התחושה שהתעוררה בי היא של חוליה חסרה בסיפור. רואים את הסנגור נכנס לאולם חדור רוח קרב, אך לא רואים אותו בפעולה, לא שומעים את טיעוניו ולא צוללים אל הסוגיות המשפטיות. החיסרון מורגש דווקא מפני שהסיפור כל כך מעניין. סביר להניח שהצופה שאינו משפטן לא יחוש בחסרונם של הטיעונים המשפטיים, הממלאים תפקיד שולי בסדרה.

הסימנים של החרקים על הגוף

בהקרנת הבכורה של הסדרה שנערכה בסינמטק בתל אביב בשבוע שעבר, סיפר ד"ר יואב ספיר, הסנגור הציבורי הארצי, על תהליך היצירה של הסדרה: "כשמויש הבמאי ולירן המפיק הגיעו אלינו לשיחה בפעם הראשונה לפני כחמש שנים, היינו מלאי חששות. לחשש הרגיל מפני מצלמה ומפני חשיפה, הצטרף ממד נוסף הקשור בעבודת הסנגוריה – חלק משמעותי מעבודת הסנגור נעשית בדלת האמות שבין הנאשם לבין סנגורו. על מנת להבטיח תקשורת חופשית בין הנאשם לסנגור, שתאפשר לנו לייצג את הלקוח בצורה הטובה ביותר, השיחות האלה מוגדרות כחסויות, אלא אם כן מוותר הלקוח על החיסיון ומסכים לחשוף אותן. התקשורת שלנו עם הלקוחות, שבדיוק בה התעניינו היוצרים, היא אינטימית מטבעה. כלל לא היה ברור שהסנגורים יסכימו לחשוף אותן, וודאי שלא היה ברור שהלקוחות שנמצאים ברגעי השפל של חייהם, ואשר על האינטרס שלהם אנחנו מופקדים בראש ובראשונה, יסכימו לכך".

הדבר שהכריע את הכף לחיוב, לדברי ספיר, הוא היושרה האמנותית של היוצרים, גולדברג ועצמור, שסייעה בהפגת החששות ובניית האמון. היוצרים הבהירו כי לא מדובר בסדרה מטעם, וכי הסדרה לא תכלול ראיונות עם אנשי הסנגוריה הציבורית ולא תתאר דווקא את הישגיה. "מדובר ביוצרים בעלי יושרה ואמת אמנותית שרוצים לתעד את הסנגורים ואת הנאשמים כפי שהם במציאות הלא זוהרת של בתי המעצר, מסדרונות בתי המשפט ובתי הכלא", אמר ספיר. "התחלנו בהיסוס ואט אט נפתחו הדלתות כשראינו את הכישרון הגדול של מויש וכשהבנו שהוא מבין ומעריך את מה שאנחנו עושים ושהוא מלא רגש ואמפתיה כלפי הלקוחות שלנו. הבנו שלא רק שאין לנו מה להסתיר, אלא שיש אינטרס אדיר בחשיפה ריאליסטית של עבודת הסנגוריה הציבורית".

בסיכום דבריו ביקש ספיר להודות לסנגורים הציבוריים, שרבים מהם נכחו באולם, על הריצות לבתי המעצר ולתחנת המשטרה, ועל התמודדות העיקשת מול המשטרה ובתי המשפט אך גם מול הציבור עצמו, שסבור שמי שהם מייצגים אשם ממילא – אם לא במה שמאשימים אותו, בוודאי במשהו אחר. "תודה שאתם משמשים קו אחרון בהגנה על זכויות הפרט, שאתם מטילים ספק ואתם מאמינים שהאדם הוא הרבה יותר מהמעשה הגרוע ביותר שהוא אי פעם עשה", אמר ספיר.

תפקידה החשוב של "תיקים מהסנגוריה", לדברי ספיר, הוא בכך שהיא מקרבת את הציבור לסנגוריה והציבורית ולתפקיד החברתי שהיא ממלאת. "אנחנו באים במגע עם האנשים ועם המשפחות שלהם ומכירים היטב את תאי המעצר באבו כביר ובמגרש הרוסים ואת הסימנים שמשאירים החרקים על הגוף של העצורים שם. אנחנו, שחווים דרך הקשר הבלתי אמצעי עם הלקוחות את תחושת העוול שנעשה להם, יודעים משהו שקשה מאוד להסביר לאחרים", אומר ספיר. "אולי בזכות הסדרה יהיה קצת יותר ברור איך אנחנו יכולים להגן על האנשים האלה".

 

תיקים מהסנגוריה: החל מ-22.10, ימי רביעי ב-21:00 בערוץ yes דוקו וב-yesVOD. שידור נוסף של כל פרק: מוצ"ש, 22:40

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה