שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שלומי לחיאני נידון לעבודות שירות בגין הפרת אמונים ויורחק מהשירות הציבורי

חדשות

שלומי לחיאני נידון לעבודות שירות בגין הפרת אמונים ויורחק מהשירות הציבורי , צילום: צילום: Getty images Israel
שלומי לחיאני נידון לעבודות שירות בגין הפרת אמונים ויורחק מהשירות הציבורי
30/09/2014, ליאור שדמי שפיצר

ראש עיריית בת ים המושעה, שהורשע בניצול מעמדו הציבורי לקבלת כספים מעובדי העירייה ומבעלי עסקיים עבור עסקיו הפרטיים, נידון ל-6 חודשי מאסר על תנאי, עבודות שירות וקנס של 250 אלף שקל. בית המשפט התחשב לקולה בפועלו הציבורי וכן באופן מעצרו המשפיל מול מצלמות הטלוויזיה, אך קבע כי חומרת המעשים מצדיקה הטלת קלון

 

בית משפט השלום בתל אביב גזר על ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני שישה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס בסך של 250 אלף שקל, במסגרת הסדר טיעון, בגין עבירות של הפרת אמונים. השופט בני שגיא התחשב לקולה בפועלו הציבורי החיובי של לחיאני כראש עיר וכאדם, אך ציין כי הטלת קלון מתחייבת בנסיבות העניין, דבר שירחיק את לחיאני לשנים רבות מהשירות הציבורי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתב האישום, טרם בחירתו של לחיאני לראשות העיר בת ים, הוא עסק ביזמות וקבלנות בניין בעיר, באמצעות חברות שונות, ונקלע לקשיים כלכליים משמעותיים, שמצאו ביטוי בחובות לבנקים בגובה עשרות מיליוני שקלים, כאשר הוא ואשתו ערבים להם באופן אישי. לאחר בחירתו לראש העיר, ניתק לחיאני לכאורה את קשריו עם אחת החברות (אלשב) והעביר את כל מניותיו בחברה לאשתו, אך בפועל המשיך למלא תפקיד ניהולי פעיל, קיבל החלטות אסטרטגיות ומהותיות בחברה והיה אחראי על הניהול הפיננסי שלה.

על מנת לעמוד בהתחייבויות הכספיות השונות, פעל לחיאני להשגת מקורות מימון בדרך של פנייה לשני בעלי עסקים בבת ים, באמצעות אחיו אברהם לחיאני, וכן לעובדים בכירים בעירייה שמהם קיבל כספים. הכספים שהתקבלו ניתנו כ"הלוואות", ללא הסכם הלוואה וללא ריבית והצמדה. בעלי העסקים בעיר זכו להקלות ולהיתרים שונים, ונמנעו מלפעול להשבת הכספים שהלוו. בכך, פעל לחיאני בניגוד עניינים מהותי בין חובותיו כראש עיר לבין האינטרסים שלו כאיש עסקים פרטי תוך העדפת ענייניו הפרטיים.

עוד נטען בכתב האישום כי לחיאני ביקש את ההלוואות מעובדי העיריה, בהם ממלא מקום ראש העיר, המנכ"ל וגזבר העירייה ומנכ"ל החברה העירונית בת ים, ביודעו כי אלה יתקשו לסרב לבקשתו, בהיותם כפופים לו ותלויים באהדתו ובהכרת תודתו בקידומם ובמיקומם בהיררכיה העירונית. בבקשת ההלוואות משורת העובדים הכפופים כעובד ציבור לו ניצל לחיאני באופן שיטתי את מעמדו הבכיר, תוך שהוא חושף כל אחד מעובדי העירייה לחוב של עשרות אלפי שקלים כלפי הבנק למשך שנים.

צוות הצילום חיכה לשוטרים

במסגרת הטיעונים לעונש הגישו עורכי דינו של לחיאני, עוה"ד גיורא אדרת ונתי שמחוני, מסמכים ומכתבים רבים המתארים את פועלו של לחיאני כראש עיר ואדם, שנכתבו על ידי אנשי רוח, אנשי חינוך, ראשי ערים ועוד. מלבדם, העידו לטובתו בבית המשפט שורה של  עדי אופי, בהם שרת הבריאות יעל גרמן, שרת החינוך לשעבר פרופ' יולי תמיר, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, הסופרת והעיתונאית אבירמה גולן, העיתונאית ואשת הטלוויזיה אורלי וילנאי ועוד. כל אלו תיארו את מסירותו הרבה לשירות הציבורי ואת המהפכה שעשה בעיר בת ים בתחומי החינוך, התרבות, הנוער, הטיפול בפרט והצמצום המשמעותי בהיקף הפשיעה בצוותא עם המשטרה.

התביעה, בראשות עו"ד שרון כהנא מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עתרה לאימוץ הרף העליון של הסדר הטיעון בעניינו של לחיאני – 12 חודשי מאסר – לצד הטלת קלון, בטענה כי ניצול לרעה של המשרה הבכירה מחייב את סילוקו מהשירות הציבורי.

השופט בני שגיא גזר על לחיאני ועל אחיו עונש כולל על העבירות השונות, לאור העובדה שמדובר ברצף של מעשים דומים שבוצעו כולם במסגרת כהונתו של לחיאני כראש עיר, כאשר אחיו מהווה את זרועו הארוכה. השופט שקל לקולה את עברו הנקי של לחיאני, את נטילת האחריות וחלוף הזמן שעבר מביצוע העבירות וכן את נסיבותיו האישיות ופועלו הציבורי, כפי שהעידו עליו העדים הרבים שהופיעו בפני בית המשפט.

השופט שגיא ציין כי בית המשפט צריך להעביר מסר מאוזן, לפיו קיים מחיר עונשי וציבורי לא קל על ביצוע עבירות, אולם מעשים טובים שעושה אדם במהלך חייו אינם נמחקים במחי יד רק לטובת העברת מסר מרתיע לכלל הציבור. "מעשים טובים מלמדים על אופיו של אדם, ואף אם כשל אותו אדם ביום מן הימים, יש לראות מעשים טובים אלה כחלק לגיטימי משיקולי הענישה", כתב השופט בגזר הדין. 

השופט התחשב עוד בקביעת העונש גם באופן מעצרו של לחיאני, מול מצלמות – בשעה 6:00 בבוקר, בזמן שצוות צילום מאחד מערוצי התקשורת המתין לשוטרים שהתדפקו על דלת ביתו ותיעד את רגעי המעצר. "מעצרו של אדם, כל אדם, הוא סיטואציה קשה, מורכבת ובעלת אלמנטים משפילים הנובעים מעצם שלילת החירות. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר באדם ללא עבר פלילי, ובוודאי כאשר מדובר באיש ציבור", כתב השופט. "אדם זכאי כי רגעים קשים אלה בחייו לא יתועדו בזמן אמת במצלמות טלוויזיה וכי כבודו יישמר גם אם עומדים נגדו חשדות למעורבות פלילית, ועל המשטרה להקפיד ולדקדק בזכויות אלה. דומני, כי האינטרס הציבורי יכול לבוא על סיפוקו גם בחשיפה בדיעבד של עצם המעצר ועצם החשדות, ואני מתקשה להבין כיצד, ומאילו טעמים, התנהלה משטרת ישראל כפי שהתנהלה בנקודת זמן כה רגישה כשלב המעצר. מכל מקום, הכשל הוא כשל משמעותי, וללא קשר לעבירות שביצע – דומני כי זכויותיו הבסיסיות של נאשם 2 נפגעו ללא הצדקה או נימוק לגיטימי".

"השחיתות משתלמת"

השופט שגיא קיבל את דרישת התביעה להטלת קלון, על פי המוסכם בהסדר הטיעון, וקבע כי העבירות שבהן הורשע לחיאני נעברו במהלך כהונתו, בזיקה ברורה ותוך ניצול תפקידו ומעמדו, ומעצם טיבן יש עמן בדרך כלל קלון. "אני מתקשה לחשוב על מסד נתונים מובהק יותר המצדיק הטלת קלון", כתב השופט. "עוצמת ניגוד העניינים, סכומי הכסף המדוברים, הדרך בה הדברים נעשו – כל אלה מתיישבים עם אמות המידה שנקבעו בפסיקה ונמצאים ברמת חומרה המצדיקה הטלת קלון".

חברת הכנסת יפעת קריב (יש עתיד) אמרה בתגובה לגזר הדין כי "היום קיבלנו תזכורת מהדהדת מדוע שחיתות שלטונית בשלטון המקומית משתלמת. אני מוטרדת מהחלטת בית המשפט וקבלת הסדר הטיעון. גזר הדין מוכיח כי ניצול של כוח המשרה וקידום עניינים אישיים על חשבון האזרח, כדאי בחסות בית המשפט בישראל. השופט שגיא ציין כי פעולותיו של לחיאני הן פסולות ובעלות אופי מבהוק של שחיתות ציבורית וביצוע עבירות פליליות, אך החליט להקל עם לחיאני האדם.  איזה מסר אנחנו מעברים לנבחרי הציבור? מדובר בגזר דין מוזר שלא מתקבל על הדעת, גזר דין שמטיב עם אדם אחד ופוגע בחברה שלמה.  אנו חיים במציאות של אשליית הדמוקרטיה בשלטון המקומי שנובעת מחוסר הסדרה חוקתית של תפקיד חבר המועצה ומונעת מהם לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר ולשמש כשומרי הסף של השחיתות השלטונית." 

 

ת"פ 2906-10-13

 

לקריאה נוספת, ראו:

הוועדה המיוחדת החליטה: שלומי לחיאני יושעה לשנה מראשות עיריית בת ים 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:22
קומיט וכל טופס במתנה