שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנהלת ביהמ"ש תפצה בעלת דין שנעצרה ונחקרה בחשד שהקליטה וצילמה דיון

חדשות

הנהלת ביהמ"ש תפצה בעלת דין שנעצרה ונחקרה בחשד שהקליטה וצילמה דיון , צילום: צילום אילוסטרציה: istock
הנהלת ביהמ"ש תפצה בעלת דין שנעצרה ונחקרה בחשד שהקליטה וצילמה דיון
22/09/2014, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט לתביעות קטנות קבע כי אף שהיה יסוד סביר לחשדות נגדה ומעצרה על ידי מאבטחי בית המשפט בוצע בסמכות, הרי שאופן המעצר – החזקתה אזוקה במשך שעתיים ועשרים דקות במקום פומבי בכניסה לבית המשפט – נעשה תוך פגיעה מיותרת בכבודה. הנהלת בתי המשפט תפצה ב-1,500 שקל

בית המשפט לתביעות קטנות קיבל חלקית את תביעתה של בעלת דין וחייב את הנהלת בתי המשפט לפצותה ב-1,500 שקל בגין אירוע במהלכו נעצרה ונאזקה לאחר דיון בעניינה בבית המשפט לענייני משפחה. זאת, נוכח חשש שהתעורר בקרב המאבטחים כי היא מקליטה ומצלמת את הדיון ובכוונתה לפרסם את אשר הקליטה. השופט איתי הרמלין קבע כי אף שהיה יסוד סביר לחשד נגדה ואף שהמעצר בוצע בסמכות, הרי שאופן מעצרה נעשה תוך פגיעה לא נדרשת בכבודה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במאי 2014 נערך דיון בעניינה של התובעת בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן. במהלך הדיון, שהתקיים בדלתיים סגורות, התעורר חשד כי התובעת מקליטה את הדיון ומצלמת אותו ואולי אף מתכוונת לפרסם את אשר הקליטה, ולכן נעצרה לאחר הדיון על ידי מאבטחי בית המשפט והוחזקה באזיקים באיזור פתוח לקהל למשך כשעתיים ועשרים. לאחר מכן, הגיעו למקום אנשי משטרת ישראל ולקחו את התובעת לחקירה בתחנה, אלא שבחקירה לא נמצאו ראיות לביסוס החשדות נגדה. לאור האמור, הגישה התובעת את התביעה שבה עתרה לחייב את המדינה לפצותה ב- 5,000 שקל, בטענה שמעצרה בוצע בחוסר סמכות ובאלימות והיא הוצגה אזוקה לעיני כל במשך זמן ממושך.

השופט איתי הרמלין קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי היה יסוד סביר לחשדם של מאבטחי בית המשפט כי התובעת מקליטה ומצלמת את הדיון ואולי אף מתכוונת לפרסם חומרים אלה. כתמיכה במסקנה זו, ציין השופט את עדותו של אחד המאבטחים אודות פנייתה של העוזרת המשפטית של השופט אל עמדת המאבטחים, בה הודיעה על דיון בעייתי של מישהי שמצלמת ומעלה לאינטרנט דברים וחומרים מתוך בית המשפט. עוד ציין השופט חילופי דברים בין התובעת לשופט בפתח הדיון כפי שעלה מהפרוטוקול, במסגרתם שאל השופט את התובעת האם ברשותה טלפון נייד והיא סירבה להשיב. בהמשך, שאל השופט את התובעת האם היא מתחייבת שלא להקליט את הדיון והיא השיבה כי היא "עומדת בכללי בית המשפט" וביקשה שהדיונים הבאים יוקלטו. תמיכה נוספת במסקנתו מצא בית המשפט בדברי בן זוגה לשעבר של התובעת אל השופט, לפיהם כל הדיונים מוקלטים ושומעים אותו באינטרנט, וכן בחשדו הבלתי אמצעי של המאבטח על בסיס מראה עיניו כי התובעת נושאת עט-מצלמה. לצד זאת הדגיש השופט הרמלין כי אין בקביעה זו בדבר יסוד סביר לחשד כדי לומר שהתובעת אכן עשתה את הדברים שיוחסו לה או שהתכוונה לעשותם.

השופט הרמלין ציין כי התובעת עוכבה על ידי מאבטחי בית המשפט בסיום הדיון, ורק כיוון שלא צייתה להוראות העיכוב וביקשה לעזוב את בית המשפט היא נעצרה על ידם. התובעת הוחזקה עצורה ואזוקה במשך כשעתיים ועשרים דקות בבית המשפט מבלי שבוצעה פעילות חקירתית כלשהי לבירור החשד נגדה, וזאת בהמתנה לשוטרים שהוזמנו על ידי המאבטחים בטלפון. כל זאת, כאשר תחנת המשטרה נמצאת בסמוך ממש לבית המשפט. עוד נקבע כי התובעת הוחזקה אזוקה במקום פומבי בכניסה לבית המשפט, וכי למעט התנגדות פיזית לעצם אזיקתה לא נקטה לאורך האירוע אלימות כלשהי. לצד זאת, נקבע כי בהיעדר ראיות תומכות לא נגרם לתובעת נזק פיזי כתוצאה מאזיקה הדוקה מדי.

השופט הבהיר כי מעצרה של התובעת על ידי המאבטחים נעשה בסמכות וכי ההודעה על המעצר כללה גם הודעה על חשד בצילום באולם המשפט, דבר המוגדר כעבירה בחוק בתי המשפט, ולא רק הודעה על הקלטת הדיון עליה החוק אינו מדבר. עם זאת, סבר השופט כי אופן מעצרה של התובעת לא עמד בסטנדרט הראוי הנוגע לפגיעה מינימאלית בכבוד, שכן הושבתה אזוקה בכניסה לבית המשפט למשך שעתים ועשרים כך שכל הבא והיוצא משעריו רואה אותה במצבה זה היא פגיעה לא נדרשת בכבודה. עוד הוסיף כי גם בהנחה שהייתה הצדקה לאזיקתה הממושכת של התובעת, הרי שהיה על המאבטחים להחזיקה במעצר במקום פומבי פחות. זאת, בפרט כשלא היה מדובר במעצרו של מי שנקט אלימות בבית המשפט ונשקפה מפניו סכנה ממשית לציבור.

השופט הוסיף כי מאבטח שעוצר אדם אינו יוצא ידי חובתו ומשתחרר מהחובות המוטלות עליו כמבצע המעצר בכך שהוא מתקשר להזמין את המשטרה, ועליו לעמוד בסטנדרט הקבוע בחוק.

 

ת"ק 3758-06-14

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:201
קומיט וכל טופס במתנה