שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים יקבע מנגנון שקוף ושוויוני לחלוקת תרומות בתביעות ייצוגיות

חדשות

משרד המשפטים יקבע מנגנון שקוף ושוויוני לחלוקת תרומות בתביעות ייצוגיות, צילום: צילום: Getty images Israel
משרד המשפטים יקבע מנגנון שקוף ושוויוני לחלוקת תרומות בתביעות ייצוגיות
10/09/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בשנים האחרונות חולקו 93 מיליון שקל מכספי הציבור לעמותות שונות במסגרת תביעות ייצוגיות, במקרים שבהם פיצוי כספי לחברי הקבוצה אינו מעשי, אולם עד כה לא הוסדר הנושא בחקיקה. במשרד המשפטים מבהירים כי הנתבע הוא שמרוויח למעשה מעצם "התרומה" ובוחנים פתרון חלופי

במהלך שבע השנים האחרונות נתרמו למעלה מ-93 מיליון שקל מכספי הציבור לעמותות שונות במסגרת תביעות ייצוגיות, אולם רק כעת החליט היועץ המשפטי לממשלה להסדיר בחקיקה את מנגנון חלוקת התרומות כשהוא שקוף, אובייקטיבי ומנותק מהצדדים. כך עולה מעמדת היועץ המשפטי לממשלה שהוגשה בתובענה ייצוגיות נגד חברת שב"א ואח' העוסקת בהטעיה של לקוחות בסכום העמלה שנגבתה מהם בגין משיכת מזומנים. עמדת היועץ מתייחסת להסכם פשרה בין הצדדים, לפיו יועבר סכום פיצוי מוסכם, בסך של 5.78 מיליון שקל לטובת חמישה מוסדות הפועלים למטרות ציבוריות שהוצעו על ידי הצדדים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בבדיקה שערכה לאחרונה המועצה לצרכנות נמצא כי במהלך שבע השנים האחרונות נתרמו במסגרת תובענות ייצוגיות למעלה מ-93 מיליון שקל מכספי הציבור לעמותות שונות.

כפי שנחשף בפורטל חדשות תקדין, לפני כשנה הוגשה תובענה ייצוגית בסך של 47 מיליון שקל נגד ארבעה בנקים מהגדולים במדינה (הפועלים, לאומי, הבינלאומי הראשון ודיסקונט) ןחברת שירותי בנק אוטומטיים (שב"א), המתעשרים מגביית עמלה של ארבעה שקלים מהלקוחות בניגוד לדין על משיכות מזומנים בבנקטים אוטומטיים של חברת שב"א, שנמצאת בבעלותם.

בית המשפט המחוזי בתל אביב שבו נדונה הייצוגית קבע לאחרונה כי בנסיבות העניין ראוי לנתב את סעד התרומה שעליו הסכימו הצדדים לטובת הציבור, אך לאור קושי שראה בחלוקתו לעמותות שנבחרו על ידי הצדדים, ביקש את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. נציגת היועץ המשפטי, עו"ד מיטל בסלי-דובדבני, פירטה שורה של קשיים בפיצוי בדמות "תרומה" במסגרת תובענה ייצוגית, וציינה כי יש לבחור בדרך של תרומה לציבור רק כאשר פיצוי כספי לחברי הקבוצה אינו מעשי, וכן כי למעשה הנתבעת מקבלת רווח מעצם מתן התרומה, כאשר מדובר בפועל בכספים של חברי הקבוצה ולא בכספים של הנתבעת.

בנוסף, קיימים קשיים הנוגעים לאופן בחירת העמותה, לחשש כי העמותה נבחרה משיקולים שמיטיבים עם הנתבעת או עם התובע הייצוגי באופן אישי ולקושי בפיקוח על העברת הכספים ואופן מימושם על ידי העמותה.

לאור הקשיים הרבים ובשל היקף התופעה המתרחב של מתן תרומות בתובענות ייצוגיות, בוחן בימים אלו משרד המשפטים פתרון ארוך טווח, במסגרתו נבחנים מנגנונים חלופיים, חיצוניים לצדדים, לחלוקת תרומות במסגרת תובענות ייצוגיות, כך שהליך בחירת העמותות יהיה לפי מנגנון שקוף, שוויוני, נטול פניות, מנותק מן הצדדים להליך ובאופן שיקיים זיקה קרובה ככל האפשר בין חברי הקבוצה ונושא התובענה לבין ייעוד התרומה.

במסגרת התובענה, הציע היועץ המשפטי לממשלה לערוך הליך המאפשר הזדמנות לכל העמותות והגופים העומדים בקריטריונים שיקבעו על ידי בית המשפט, להגיש את מועמדותן לקבלת כספי התרומה, לצורך ביצוע פרויקטים שיתקיימו בהם מאפיינים עליהם יחליט בית המשפט.

בעמדת היועץ המשפטי לממשלה הוצעו מספר חלופות מעשיות לבחירת העמותות במקרה זה: ראשית, העברת הכספים לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים בתפקידו כנאמן הציבורי, אשר יפעל להקצאת הכספים לעמותות שייבחרו. שנית, מינוי נאמן חיצוני לצדדים על ידי בית המשפט. שלישית, הזמנה ל"עמותות גג" להגיש הצעתן לבית המשפט לקבלת התרומה ולחלקה לעמותות שונות. אפשרות נוספת היא העברת סכום הפיצוי לטובת אוצר המדינה.

 

ת"צ 22236-07-11

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ייצוגית: משכתם מזומן מהבנקט וגבו מכם 4 שקלים? מגיע לכם החזר כספי

 

פשרה ביצוגית: 012 סמייל תתרום 340 אלף שקל לעמותת עמך התומכת בניצולי שואה

 

פשרה בייצוגית: סלקום תתרום 320 אלף שקל כפיצוי על גבייה ביתר מלקוחותיה

 

פשרה: כ-2 מיליון ביצי מאכל יתרמו לצדקה – לא סומנו כביצים מיובאות

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:85
קומיט וכל טופס במתנה