שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ציפי לבני: "כעת תתחיל האש המשפטית נגד מדינת ישראל, מנהיגיה ולוחמיה"

חדשות

ציפי לבני: "כעת תתחיל האש המשפטית נגד מדינת ישראל, מנהיגיה ולוחמיה", צילום: עו"ד אפי נווה ונשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס. צילום: דרור סיתהכל
ציפי לבני: "כעת תתחיל האש המשפטית נגד מדינת ישראל, מנהיגיה ולוחמיה"
27/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בטקס פתיחת שנת המשפט שנערך אתמול בוועידת המשפט השלישית הבטיחה שרת המשפטים "שכפ"ץ משפטי" לכל חייל ומפקד בצה"ל מול העולם. נשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס חזר על התנגדותו למשוב השופטים: "לא נשתף פעולה עם משוב שמטרתו צבירת הישגים פוליטיים בלשכת עוה"ד"

טקס פתיחת שנת המשפט, שנערך אמש (יום ג', 26.8.14) בוועידת המשפט השלישית של מחוזות לשכת עורכי הדין במלון לאונרדו באשקלון, על רקע מבצע "צוק איתן" ולאות הזדהות עם תושבי הדרום, עמד בסימן מלחמת החורמה שמנהל נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ב"משוב השופטים" שמוביל ראש הלשכה עו"ד דורון ברזילי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"בחודשים האחרונים צץ ונולד לו מחדש הרעיון לקיים משוב לשופטים בישראל", אמר הנשיא גרוניס בנאומו בפני למעלה מ-600 עורכי ועורכות דין מכל רחבי הארץ שנכחו בטקס החגיגי. "אני רואה לנכון להדגיש מעל במה זו, ואמשיך לעשות זאת גם בעתיד, שמערכת המשפט מתנגדת בתוקף לעריכת משוב לשופטים. הרשות השופטת מצרה על המהלכים המבקשים לגרור אותה לתוך הקרבות הפנימיים בלשכה. התנגדותנו למשוב ידועה זה שנים ארוכות. לא אחזור כאן על טעמי ההתנגדות, הידועים היטב לכל העוסקים בנושא".

הנשיא גרוניס הזכיר כי "גורמים נוספים מחוץ למערכת המשפט הביעו אף הם, בעבר ובהווה, התנגדות תקיפה למשוב. אין סיבה שמערכת המשפט תשתף פעולה עם גורמים המבקשים לקדם משוב, אשר כל מטרתו היא צבירת הישגים פוליטיים בתוך המוסדות הפנימיים של לשכת עורכי הדין. לא נשלים עם ניסיונות להשתמש בשופטים וברשמים למטרה זו. אני עדיין מקווה, שהגורמים המקדמים את המשוב יתעשתו ויחזרו בהם בהקדם מרעיון זה", הצהיר גרוניס.

בטקס נשאו דבריהם בכירי מערכת המשפט, בהם שרת המשפטים ציפי לבני, היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה עו"ד שי ניצן, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו, שאף ארגן את האישורים לעריכת הכינוס חרף הגבלות פיקוד העורף, מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא והפרקליט הצבאי הראשי האלוף דני עפרוני.

דעה קדומה נגד ישראל

השרה לבני הצהירה בנאומה כי "כשתיפסק האש, תתחיל האש המשפטית נגד מדינת ישראל, מנהיגיה, לוחמיה ומפקדיה". על כך אמרה לבני כי "במערכה הזאת אני מתכוונת לעמוד בחזית כשרת משפטים, יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, הפרקליט הצבאי הראשי, גם מבקר המדינה – ואנחנו ניתן את השכפ"ץ המשפטי לכל חייל ומפקד בצה"ל. אני לא מבקשת מהעולם שלא ישפוט אותנו, אבל מצפה שישפטו אותנו בדיוק לפי אותה מערכת ערכים שהם מתיימרים לאחוז בה, שהיא מערכת הערכים שלנו. אצלנו כל שופט היה פוסל את עצמו אם היתה לו דעה קדומה ביחס למשפט שבא בפניו, אבל בעולם, מסתבר, זה מתאפשר, ובמקרה הזה שמו כדי לשפוט את המבצע הזה יו"ר ועדה שמבטא מראש מה יהיו עמדותיו עוד לפני שהמבצע קרה ומה העונש שצריך לתת למדינת ישראל".

"ההגנה הטובה ביותר למדינת ישראל מול כל אלה, היא כאמור הייעוץ תוך כדי המבצע וגם פסיקותיו ומעמדו של בית המשפט העליון בעולם כולו", ציינה לבני. "צריך להילחם בתופעות האלה. הקו הוא מאוד ברור, גם ערכית וגם משפטית. כל אדם זכאי לומר את דעתו בישראל החופשית והדמוקרטית, גם אם היא מנוגדת לדעת הרוב  זו המשמעות של חופש הביטוי. ישראל חזקה מספיק כדי להכיל בקרבה דעות שונות". לבני הוסיפה כי "חברה נבחנת דווקא בימים הקשים שלה, האם היא שומרת על ערכיה ולא נכנעת לקיצוניות ולאלימות. וכאן, חבריי עורכי הדין, גם קולכם גם צריך להישמע כי יש לו ערך ציבורי".

השרה לבני הצהירה בנאומה כי תפיץ בשבועות הקרובים תזכיר חוק בעקבות הדוח בנושא התמחות במשפטים שהונח על שולחנה. והבטיחה כי בשנה הבאה, לבקשת הנשיא גרוניס, שנת המשפט תיפתח מספר ימים לאחר ה-1 בספטמבר כדי לאפשר לשופטים ללוות את ילדיהם בתי הספר. השרה הבהירה שהימים הללו יושלמו במהלך תחילת פגרת הקיץ.

"לא תהיה הדדיות ברשע"

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין אמר כי "עלינו לנהוג באנושיות, כבני אדם ראויים, גם כאשר אחרים אינם נוהגים כך. לא תהיה הדדיות ברשע. אויבינו ילכו בדרכם הרעה. אנו נלך בדרך הטובה, דרך הצדק, המשפט, והמוסר. המשפט ההומניטרי, שעקרונותיו הבסיסיים הם חלק ממשפטה של ישראל, נותן בידיה של הדמוקרטיה את הכלים הנדרשים על מנת לגבור על אויביה. כזה הוא עיקרון ההבחנה, האוסר פעולה כנגד אזרחים שלווים, אך מתיר לנו להשכים ולפעול כנגד הקמים להֹרגנו".

היועץ המשפטי לממשלה התייחס בנאומו לעיקרון ההבחנה ועיקרון המידתיות, על פיהם "פגיעה באזרחים שאינם נוטלים חלק ישיר בלחימה אינה מקדמת מטרה ממטרות הצבא או המדינה. היא חותרת תחתיהן". עם זאת הוסיף כי עיקרון המידתיות מכיר בכך ש"פגיעה בלתי מכוונת, מצערת ככל שתהא, בחפים מפשע, היא לעיתים בלתי נמנעת בעת לוחמה, אך מתיר לבצע פעולות שיש בהן סיכון לפגיעה כזו רק בכפוף למבחן האיזון שהותווה בפסיקת בית המשפט העליון".

בנאומו התייחס וינשטיין להנחייתו לפתוח בחקירות פליליות נגד מובילי הסתה ומחוללי הסתה. "לצד הלחימה הקשה נחשפנו בתקופה זו למקרים של אלימות, הפרות סדר, וגילויי שנאה והסתה במרחב הציבורי ובמרחב הווירטואלי", אמר וינשטיין. "לאחרונה, גם אישרתי הגשת מספר כתבי אישום נגד אותם אלה הפועלים באלימות ובגזענות. אומר בקול צלול וברור: לא אגלה סבלנות או הבנה כלשהי כלפי גילויי אלימות או גזענות. מי שנוקט באלימות כלפי אחרים, רק משום שאלה מחזיקים בדעות אחרות משלו, עושה מעשה רע, פסול ונפסד. ואנו נילחם בו ביד קשה".

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ביקש להביע את הערכתו לכל תושבי הדרום ובכללם לשופטים, לפרקליטים ולעורכי הדין תושבי הדרום, על עמידתם האיתנה בתקופה זו. "בימים קשים אלה יכול שיהיה מי אשר יעלה תהיות באשר לערכה של עבודתנו כפרקליטים וכעורכי דין. לכך אשיב כי עיסוקנו היומיומי אינו עיסוק בזוטות, כי אם בשימור שלטון החוק המאפשר קיומה של חברה מתוקנת. אנו מבטאים בעבודתנו את אותם הערכים שבשמם ובעבורם נלחמים חברינו, אחינו, ילדיהם של חלק מאתנו, וכמובן – אלה מאתנו שגויסו למערכה. גם מלחמתנו באלימות, בשחיתות ובמרמה אינה זרה לכל אלה. היא מבטאת את חלקנו בייצוב החישוקים שמאגדים כאן, על אף הכל, חברה חסונה בעלת מנגנוני הגנה מפני כרסום פנימי ומפני כל אויב חיצוני".

עוד אמר ניצן כי "שונים אנו מאויבינו, המפרים כל עיקרון חוקי של המשפט הבינלאומי ומבצעים פשעי מלחמה מכל סוג ומין. הם תוקפים אזרחים במכוון, תוך שימוש באזרחיהם כמגן אנושי. אנו מגנים על אזרחינו כמיטב יכולתנו ועושים כל מאמץ להימנע מפגיעה מכוונת באזרחיהם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:2
קומיט וכל טופס במתנה