שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד ששי גז: "מעמד עורכי הדין הידרדר. זה מפחיד היום להיות סניגור פלילי"

חדשות

עו"ד ששי גז: "מעמד עורכי הדין הידרדר. זה מפחיד היום להיות סניגור פלילי", צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
עו"ד ששי גז: "מעמד עורכי הדין הידרדר. זה מפחיד היום להיות סניגור פלילי"
26/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

במושב בנושא חקירת עורכי דין בוועידת המשפט השלישית מחו הסניגורים אבי עמירם וששי גז על היחס של הפרקליטות והמשטרה לעורכי הדין המייצגים נאשמים: "עורכי הדין אינם 'בשירות' ארגוני הפשיעה. עורכים עלינו חיפוש כמו אחרון החשודים וזה משפיל" 

"הכלל לפיו כולם שווים בפני החוק חל גם על עורכי הדין", כך פתח השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ את המושב בנושא חקירת עורכי דין בוועידת המשפט השלישית המתקיימת השנה באשקלון. את הפאנל הנחו הסנגורית עו"ד רויטל סויד והפרקליטה ענת סובידור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עו"ד רז ניזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הסביר במושב כי ידו של היועץ המשפטי אינה קלה על ההדק בהיתר למשטרה לחקור עורכי דין חשודים בעבירות פליליות, במסגרת ייצוגם כסנגורים של נאשמים. במקרה של עו"ד נבות תל-צור בפרשת אהוד אולמרט והקלטות ממזכירתו שולה זקן, נערכו, לדברי עו"ד ניזרי, מספר ישיבות בלשכת פרקליט המדינה שי ניצן והועברו מספר חוות דעת שלבסוף הובילו לחקירתו של עו"ד תל-צור. עו"ד ניזרי ציין כי חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית חקירת עורכי דין מבדילה בין חקירת עורך דין במסגרת תפקידו לבין חקירתו שלא במסגרת תפקידו ככל אדם.

לדברי עו"ד ניזרי, החוק לא נדרש למקרים שבהם יש האזנת סתר שהותרה לנחקר במסגרת חקירה בסתר, כאשר הנחקר שמאזינים לו משוחח עם עורך דינו. עו"ד ניזרי ציין כי "אחרי פרשת מזרחי, ישנן הנחיות להאזנות סתר של עורכי דין ונחקרים. הנחיות פנימיות שלנו הן שבשיחה עם עורך דין על המשקלט להפסיק את ההאזנה ופונים לבית המשפט בבקשה להרחיב את הצו להאזנת סתר. אנו הצענו זאת כהצעת חוק ממשלתית שכבר אושרה בוועדת השרים ונמצאת בחקיקה בכנסת כדי לחוקק את הנושא עלי ספר".

במענה לשאלה האם כאשר הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, עו"ד אביחי מנדלבליט, נחקר בפרשת הרפז, הוא מייצג את הצבא כעורך דין מול לקוח, השיב עו"ד ניזרי כי מעמדו של הפצ"ר אינו זהה לעורך דין רגיל בכובעו ומעמדו, בדומה ליועץ המשפטי לממשלה כמייצג האינטרס הציבורי. "מדובר בנושא מורכב עם אלמנטים של אינטרס ציבורי מעבר למייעץ לממשלה או לצבא", אמר עו"ד ניזרי ומיאן להתייחס לפרשת הרפז התלויה ועומדת.

עניין אתי מובהק שהפך לפלילי

"אני מסתכלת לכם בעיניים ואומרת שאין מצב שהמשטרה חוקרת עורך דין ללא קבלת אישור מפרקליט מחוז לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה", הצהירה עו"ד ענת סבידור, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, בפני מאות עורכי הדין שנכחו בקהל. וזאת, בעקבות הנחייה שהוצאה לאחר פרשת ההתאבדות של הסנגור ד"ר דיוויד וינר, אשר ביקש במהלך חקירתו להתייעץ עם עורך דין ובקשתו לא אושרה. "טיפלתי בכמה תיקים, לדוגמא בפרשת נמרודי שבוצעו לו האזנות סתר, שבהם בעקבות הרגישות הזאת של פרשת מזרחי חלו שינויים ויש הנחיות מדויקות למשקלטים המאזינים לשיחות לנתק את המתג כששומעים שהחשוד מדבר עם עורך דין. אז הוא מדווח לממונים עליו ופונים לבית המשפט כשסוגרים את השיחה במעטפה סגורה ומעבירים לבית המשפט לאישור. הכול מוקלט בהאזנת סתר, אבל לא מאזינים להקלטה כמו שלא מאזינים לשיחות אישיות".

עו"ד פרופ' דוד ליבאי, המייצג בין השאר את עו"ד רועי בר, לשעבר היועץ המשפטי של עיריית רחובות וראשון לציון החשוד בפרשת שוחד, התייחס לסוגיית עו"ד-לקוח וציין כי "במישור העקרוני והכללי, כשמדובר בחקירת עורכי דין הם לא מבקשים יחס מיוחד. החוק חל על כולם. עורכי הדין שווים בפני החוק. אדרבה, היינו רוצים שעורכי הדין יהיו מופת בהתנהגותם. כל עוד עורך דין נחקר בעבירות שאין להן קשר למקצוע שלו – הוא ככל האדם. אבל הקושי הוא כאשר עורך הדין נחקר בקשר לעבודתו כעורך דין. כמי שיש לו אמון במשטרה ובפרקליטות, הם אלה שמחליטים על חקירת עורך דין בשעה שהם נמצאים בעימות ישיר איתנו, בייחוד בתחום הפלילי".

פרופ' ליבאי הוסיף כי "אנו הסנגורים נמצאים ביריבות עם החוקר ועם הפרקליטות, שאיננה אישית אלא מוסדית, ולכן איננו דומים לחברי הכנסת הנחקרים שאינם נמצאים בעימות עם הרשויות החוקרות. על כן, אני מצפה לרגישות יתר של הגורם המחליט כשהוא בא להחליט האם עורך דין היה בניגוד עניינים או לא וכיו"ב. הדברים צריכים להיבדק במישור המקצועי על ידי הלשכה. הפרת אמונים היא עניין אתי מובהק שהפך לעניין פלילי. לכן במקרים של עבירות שבוצעו תוך כדי עבודה מקצועית של עורכי הדין, לשכת עורכי הדין צריכה לתת עליהם את הדעת. המשטרה היום באה למשרד עורך הדין ומעתיקה את כל השרת שלו, הגם שהוא כולל רשימת לקוחות שאיננה רלוונטית לתיק החקירה. ללשכה צריך להיות נציג גם במהלך קבלת ההחלטה של הפרקליטות להעמיד לדין עורך דין, ולא רק בשלב החקירה של עורך דין חשוד. גם בפרקליטות מבינים וערים לרגישות מיוחדת של חקירת עורכי דין, כי הם אינם סטריליים בקבלת ההחלטה אם לחקור עורך דין, אבל אני מבקש לעורר את הפרקליטות למחשבה".

בדיקות פוליגרף תקופתיות לשוטרים

סגן ניצב יואב תלם, ראש זרוע חקירות יאחב"ל במשטרה, סירב להתייחס לקשר בין עו"ד רונאל פישר עם חוקרים בכירים במשטרה, נוכח חקירת הפרשה הנמצאת בעיצומה, אבל התייחס לסוגיית ניגוד העניינים בין קציני משטרה ללקוח של עורך הדין: "המבחן צריך להיות פוטנציאל לניגוד עניינים כפול. היה ומדובר באיש מרות השוכר את שירותיו של עורך דין, ויש לו לקוח שמטופל אצל אותו עורך דין, מתברר לו על כך –שיימדר את עצמו מכל מראית עין נקייה טהורה הנוגעת ללקוחותיו של עורך הדין לפי כללי האתיקה של שוטר הנמצא בניגוד עניינים או נגיעה אישית. מצד השני, יש ניגוד עניינים של עורך הדין עצמו המייצג לקוח נוסף, שלא יפר אמון לקוחות. כל זה לא קשור למצב שבו עורך דין מנצל את קשריו כדי לעשות בהם שימוש שלא כדין, קל וחומר במתן שוחד, אלו תופעות שאנו מוקיעים. אני נגד הדלפות מהמשטרה ויש לנו אנשי מפתח רגישים שחשופים לחומרים רגישים ועוברים בדיקות פוליגרף תקופתיות".

מנגד, טענו הסנגורים שהשתתפו בפאנל, עוה"ד ששי גז ואבי עמירם, כי הדברים אינם מדויקים. "עורכי הדין אינם 'בשירות' ארגוני הפשיעה", אמר עוה"ד עמירם. "הנחית היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית חקירת עורכי הדין נוגעת רק בשאלת חיסיון עו"ד-לקוח לכאורה, אז מתבקש אישור מפרקליט מחוז. כשמגייסים עורך דין לחקירה זה תמיד עסיסי ותמיד יש דם ופרסומים בתקשורת. הייתי מצפה שכאשר נחקר עורך דין, היועץ המשפטי לממשלה ישכור עורכי דין כמשקיפים בעניין או שופטים בדימוס עם אוריינטציה סניגוריאלית ולא אוריינטציה תביעתית, שיהיו בתוך ההנחיה של היועץ המשפטי לממשלה, כצוות שיחליט האם עורך דין ייחקר תחת אזהרה או לא, והאם ניתן להוציא צו חיפוש כנגדו או לא. צריך שיהיה לצוות כזה זכות וטו כדי שנישן בשקט בידיעה כי מי שקיבל החלטה לחקור עורך דין פעל כראוי".

מעבר לכך, הדגיש עו"ד עמירם כי "תאוות המשטרה להשתלט על חומרי חקירה ולעשות בהם שימוש פסול אינה לה גבול".

חוששים לאבד קליינטים

עו"ד ששי גז דיבר בסיום המושב ואמר כי "מעמד עורכי הדין בישראל בזמן האחרון הוא מעמד נמוך ביותר. זה מפחיד היום להיות סניגור פלילי. אמר לי עורך דין צעיר כי לא ילך להיות סנגור פלילי כי אין סיכוי שייחקר אי פעם בדומה לעו"ד תל-צור שהוא עורך דין ישר. לאחרונה אינני מבקר בבתי הסוהר כי היום עורכים עלינו חיפוש כמו אחרון החשודים וזה משפיל: להוריד חגורה, נעליים וגרביים לפעמים. יגידו שהבאנו את זה על עצמנו, אבל זה גם בגלל כל אלה שממהרים לחקור אותנו ולהעמיד אותנו לדין. אינני חושב שדמינו כחול, אבל ההבדל בינינו לסתם אזרחים זה שאנו כל יום מתעמתים מול הפרקליטות והמשטרה ובכל זאת ולמרות זאת מיום ליום כשנחקרים כל כך הרבה, עורך הדין מפחד כי הוא חושש לריב איתם. מספר עורכי הדין שנחקרים הוא גבוה הרבה יותר ממה שמתפרסם, מחשש שזה יפגע בכמות הקליינטים. חבל שאין למשטרה נתונים על חקירות של עורכי דין".

"אין לי ספק שעו"ד תל-צור ייצא מזה נקי", הוסיף עו"ד גז, "רק חבל על כל הנזק שנגרם לו בינתיים. לא למדו מספיק מפרשת וינרוט. אני מציע שיהיה מנגנון אחר שיחקור עורכי דין, לא אלה שאנו מתעמתים איתם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:116
קומיט וכל טופס במתנה