שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: ילדות ל"אמא טליבאן" שחזרה בתשובה יועברו למשמורת האב החילוני

חדשות

ביהמ"ש: ילדות ל"אמא טליבאן" שחזרה בתשובה יועברו  למשמורת האב החילוני, צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש: ילדות ל"אמא טליבאן" שחזרה בתשובה יועברו למשמורת האב החילוני
25/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השופטת אשקלוני קבעה כי הילדות, בנות 10 ו-12, נאלצות להיטלטל בין שתי עמדות קוטביות ביחס לדת, מוצפות בפחדים של הוריהן ומנסות לרצות את שני הצדדים. השופטת אימצה את חוות הדעת הפסיכולוגית שקבעה כי האם מתקשה להתגמש גם כאשר טובת הילדות דורשת זאת, והוציאה את הבנות מחזקתה

שתי ילדות בנות 10-12 הוצאו ממשמורת אימן שחזרה בתשובה והחלה להתלבש בדומה לנשות הכת שזכתה לכינוי "אימא טליבאן", ויועברו אל אביהן בן ה-37 המנהל בית ספר וכפר נוער, ומקיים אורח חיים חילוני.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מדובר באימא לשתי ילדות, הנשואה בשנית ויש לה בת מנישואיה החדשים. היא בת 35, בעבר עבדה כמורה בתיכון וכקוסמטיקאית. הייתה חילונית לחלוטין כמו כל משפחתה, אך כיום אינה עובדת.

פסיכולוגית קלינית שמינה בית המשפט תיארה את חזותה במפגשיהן כאישה הנוהגת לעטות בגדים שחורים מכף רגל ועד ראש ואף פניה מכוסות ברדיד שחור או רעלה למעט עיניה. מסתבר שלפני כחמש שנים החלה האם בתהליך של חזרה בתשובה, כתוצאה ממנו השתנה אורח חייה שינוי מהותי הן בהיבט החיצוני שעה שהיא עטויה בגדים שחורים מכף רגל ועד ראש, והן בהיבט האישי, לפיו היא כמעט פרשה מן החברה וממעטת לצאת מביתה. כיום כל אחד מהצדדים נשוי בשנית ולו בת נוספת מנישואין אלו.

סגנית נשיא בית המשפט לענייני משפחה בקרית גת, השופטת אבירה אשקלוני, אימצה את חוות דעתה של הפסיכולוגית וקיבלה את תביעת המשמורת שהגיש האב. השופטת קבעה כי לאם ייקבעו הסדרי ראייה, והמליצה כי הילדות תמשכנה ללמוד בזרם החינוכי שבו הן לומדות היום ותקבלנה טיפול פסיכותרפי.

חשש מאנטישמיות ורוחות טמאות

האב טען כי על הילדות לעבור למשמורתו נוכח מצבן והעובדה כי הן נאלצות להתמודד ולהתאים עצמן יום יום לשתי עמדות קוטביות ביחס לדת. בעוד שבבית האם עליהן להקפיד במצוות בצורה דווקנית, ביתו שלו מנוהל באופן אפיקורסי לחלוטין ואין כלל הקפדה על מצוות התורה בכל תחומי החיים, כפי שהילדות היו מורגלות בעבר.

עוד טען האב כי הילדות שרויות בבלבול מתמיד. בבוקר הן יוצאות מבית אמן בלבוש צנוע וארוך וחוזרות מבית הספר בלבוש קצר כשאר התלמידים. כן נטען כי לא מתאפשר לילדות לארח חברים בביתן בשל אורח החיים בבית, ולעיתים נמנע מהן להשתתף בפעילויות שונות שהנתבעת מוצאת כבלתי הולמות. לדידו, הקיצוניות הקיימת באורח חיי הילדות מוצאת ביטויה גם בהתנהגות הילדות, עת אובחן כי אחת הילדות ממצמצת באופן חריג והקטינה הנוספת החלה לסבול מחוסר בטחון ובלבול בין שני העולמות, והצוות החינוכי בבית הספר כבר פנה בעניין זה לתובע.

מנגד טענה האם כי אורח החיים שבו בחרה אינו פוגע בהן, אלא יכול רק להיטיב עמן. לטענתה, אין אמת בטענה לפיה גזרה על עצמה חיי פרישות, הגם שהיא מקפידה על צניעות מרבית. מסיכומיה עולה כי לשיטתה, אין באורח חייה כדי לשנות מן העובדה כי היא אם טובה ומסורה לילדות, המעורבת בכל תחומי החיים שלהן. לדבריה, החשיפה של הילדות לשני העולמות, הדתי והחילוני אין בו כדי לפגוע בילדות וכי לו היה התובע משתף עמה פעולה היה בידן להתגבר על ההבדלים ללא קושי.

בסיכומיה טענה האם כי אין לקבל המלצות חוות הדעת של הפסיכולוגית שעה שברור כי אורח חייה של האם והופעתה החיצונית עוררו רתיעה אצל המומחית כאדם חילוני, דבר אשר השפיע בצורה ניכרת על ממצאיה.

מחוות הדעת של הפסיכולוגית עולה כי הילדות מוצפות בפחדים של הוריהן, מחד פחדיו של האב מהשינוי שעברה ועודנה עוברת האם וממה שהיא עלולה לעשות על מנת לשמור על צניעות הילדות ומאידך פחדיה של האם ביחס לביטחון הילדות, עת הן מסתובבות בלבוש שאינו צנוע ואינן מקיימות את מצוות התורה וכן החשש מיציאתן את הארץ בשל גילויי אנטישמיות ורוחות טמאות.

התרשמות המומחית היא כי חרף העובדה שהנתבעת היא אם חמה האוהבת את בנותיה, הרי שאין לה הרצון או היכולת להתגמש ולהתאים עצמה ולו במעט על מנת שתוסיף להיות מעורבת בבית הספר ובחינוכן של הילדות, וכי מקום בו קיימת סתירה בין צרכיה לצרכי הילדות, הילדות הן שנאלצות לוותר כיוון שהנתבעת אינה מסוגלת לוותר על בחירותיה. 

קרועות בין שני העולמות

בהתבסס על מסקנות הפסיכולוגית פסקה השופטת אשקלוני כי "אין לאפשר המשך התנהלות לפיו הילדות ימשיכו לשהות עם כל האחד מההורים בחלוקת זמן שווה ולהתנהל כך בין שני העולמות הקוטביים".

לצד זאת, ציינה השופטת אשקלוני כי "בית המשפט מכבד אורחות חייו של אדם ואין באמור משום הבעת עמדה ביחס לסגנון החיים אותו מנהלת האם, עם זאת ובנסיבות אלו סבורני כי הדבר משפיע על היבטים רבים ושונים הקשורים בטיפול השוטף בילדות ומקשה עד מאוד על תפקודה של האם".

כך, למשל, נשאלה האם לגבי השתתפותה באירועים הקשורים בחוגים של הילדות והמתקיימות מחוץ לבית הספר (הופעות, קונצרטים) והשיבה כי אינה נוטלת בהן כל חלק. מנגד השיבה כי בבית מבצעת עם הילדות פעילויות שונות כגון תפירה, יצירה בחימר וכיו"ב. עוד היא השיבה כי בביתה אין מכשיר טלוויזיה, והחיבור לאינטרנט הוא לצרכי עבודת הבעל בלבד.

השופטת אשקלוני הדגישה כי גם האם בהבנתה אישרה כי המצב בו חיות הילדות אינו "נורמלי", אך הוסיפה כי היא מעוניינת שהילדות יוסיפו להיות במשמורתה. " אין חולק כי שני הצדדים מעניקים לילדות חום ואהבה וכי אלמלא כך לא היה ניטש ביניהם קרב כה קשה במסגרתו עותר כל צד כי המשמורת תימצא בידו", קבעה השופטת אשקלוני. "עם זאת עיון בחוות הדעת כמו גם בחקירת האם מעלה כי היא בחרה את דרכה וכדברי הקטינה המובאים בחוות הדעת: 'אימא בחרה את החיים שלה' ומתקשה להתגמש אף כאשר טובת הילדות דורשת זאת".

עוד הוסיפה השופטת אשקלוני בפסק הדין: "מצאתי כי הגם שהילדות אוהבות את אימן ואינן רואות לכאורה, קושי בהתנהלות הכפולה כאמור בה הן חיות, העולם בו חיו קודם טרם הקצינה אימם את אורחות חייה, מעניק להן חיי חברה פעילים, צוהר לנושאים רבים כגון שירה, מוזיקה וכד' שהילדות מעוניינות להיחשף אליו. הן גם אינן מעוניינות בלימודים בבית ספר דתי. סבורני כי הילדות 'קרועות' בין עולמם של הוריהן ומנסות לרצות את שני הצדדים . מסקנת המומחית לפיה אין מקום להמשיך בהתנהלות זו מקובלת גם עלי".

ולכן, "סבורני כי יש לאפשר לילדות לגדול ולהתפתח באווירה אשר דומה כי מאפשרת להן למצות דברים רבים שהן מעוניינות בהן ואורח החיים בו בחרה אמן ככל שמתאים לה, אך בפועל אינו מתאים לילדות, לא ראוי לדרוש כי הילדות הן שתגשרנה על הפערים במקום הוריהן. מחוות הדעת עולה בבירור כי הילדות רואות בהתנהגות הנתבעת כמשהו חריג וככזה עסוקות הן בלנסות להצדיקו או להסבירו, הגם שאין זה מתפקידן".

 

תמ"ש 34814-04-12

 

לקריאה נוספת, ראו:

שופט: ילד בן 12 לא יעבור מחינוך ממלכתי לחינוך ביתי, חרף השקפת אמו

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה