שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ: ביתו של חלל צה"ל אלירז פרץ ז"ל שנבנה במאחז בלתי חוקי לא ייהרס

חדשות

בג"ץ: ביתו של חלל צה"ל אלירז פרץ ז"ל שנבנה במאחז בלתי חוקי לא ייהרס, צילום: צילום: Getty images Israel
בג"ץ: ביתו של חלל צה"ל אלירז פרץ ז"ל שנבנה במאחז בלתי חוקי לא ייהרס
21/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שופטי בג"ץ דחו את עתירת ארגון שלום עכשיו וקבעו כי אף שהבתים במאחז חרשה ובמאחז עלי נבנו על אדמה שאינה מוגדרת ישראלית, מרביתם לא ייהרסו מכיוון שמתקיימים בהם תהליכים להכשרת הקרקע. עו"ד יעקב וינרוט: התושבים עלו לקרקע בעידוד מלא של גורמים ממשלתיים בכירים

שופטי בג"ץ פסקו אמש (יום ד', 20.8) כי ביתו של חלל צה"ל אלירז פרץ ז"ל, בנה של מרים פרץ שנהרג בעזה, במאחז היובל בעלי לא יפונה למרות שנבנה על אדמות שלא נחשבו בזמנו ישראליות. עם זאת, שופטי בג"ץ הורו לרשויות המדינה להרוס רק שני בתים מתוך 12 מבנים וכן מקטע כביש בשכונה, מכיוון שלא ניתן להכשיר את האדמות שעליהן נבנו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנשיא אשר גרוניס, דחה את עתירת ארגון "שלום עכשיו", בהסכמת השופטות עדנה ארבל ומרים נאור, וקבע כי אף שהבנייה נבנתה על אדמה שאינה מוגדרת ישראלית, מרביתה לא תיהרס, מכיוון שמתקיימים תהליכים להכשרת הקרקע. "בנסיבות אלה, עת שמדובר על מבנים שנבנו לפני שנים לא מעטות, על אדמות המוגדרות כיום אדמות מדינה, אנו סבורים כי אין מקום להתערבותנו", קבע הנשיא גרוניס. עם זאת, שני המבנים האחרים הנמצאים בשכונת היובל יהרסו משום שאלה נמצאים על קרקע שלא ניתן להכריז עליה כאדמת מדינה.

יצוין כי במהלך ניהול המשפט, שהחל לפני כתשע שנים בשנת 2005, הודיע ארגון שלום עכשיו לבג"ץ כי "נוכח הנסיבות הטרגיות, הם אינם עומדים על אכיפתם של צווי ההריסה ביחס למבנה של משפחת פרץ".

פסק הדין מתייחס לשתי עתירות המבקשות לאכוף צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה לגבי בנייה בלתי חוקית במאחז "חרשה" שנמצא בסמוך ליישוב טלמון, ובמאחז "היובל" ליד היישוב עלי.

בצעד חסר תקדים ראו לנכון שופטי בג"ץ להאיר בפסק הדין כי הניסיון השיפוטי מלמד שהמדינה אינה עומדת במועדים שנקבעו לביצועם של פסק דין בעניין פינוי בתים או דרכים בתחומי יהודה והשומרון. "לא אחת אנו נתקלים בבקשות ארכה, שלעתים מזומנות מוגשות ברגע האחרון, המלוות בנימוק כי מסיבות כאלו או אחרות לא היה סיפק בידי המדינה לקיים את הצווים השיפוטיים. אי-איתור חלופות למחזיקים בקרקע אינו עילה להארכות מועד. אנו מעירים את הדברים מעתה כדי שהמשיבים הרלוונטיים כולם לא יפתחו ציפיות שאין להן מקום".

סנגוריהם של תושבי היישוב חרשה, עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, ד"ר גרשון גונטובניק ופרופ' אריאל בנדור, מסרו בתגובה לפורטל חדשות תקדין כי "תושבי היישוב חרשה טענו שוב ושוב בשנים האחרונות כי נוכח שינוי הנסיבות, הכוונה של הממשלה להכשיר את המקום, והעובדה כי כל הבתים מושא העתירה מצויים על אדמות שהוכרזו כאדמות מדינה, דין העתירה להידחות. היום קיבל בית המשפט העליון את עמדתם, ודחה את העתירה של תנועת 'שלום עכשיו'. תוצאה זו משמחת את התושבים, שעלו לקרקע בעידוד מלא של גורמים ממשלתיים בכירים, והסתמכו לאורך כך הדרך על המצגים שהוצגו להם מצדם".

 

בג"ץ 9051/05

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:16
קומיט וכל טופס במתנה