שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסק דין תקדימי: אם שהפכה לידועה בציבור של מיליונר תשלם מזונות לילדיה

חדשות

פסק דין תקדימי: אם שהפכה לידועה בציבור של מיליונר תשלם מזונות לילדיה, צילום: צילום: Getty images Israel
פסק דין תקדימי: אם שהפכה לידועה בציבור של מיליונר תשלם מזונות לילדיה
17/08/2014, ליאור שדמי שפיצר

לטענת האב, שהתקשה לפרנס לבדו את ילדיו שבמשמורתו, גרושתו חיה בשיתוף כלכלי עם גבר עשיר ועתיר נכסים, אך מסרבת להשתתף במימון הוצאות ילדיה. ביהמ"ש דחה את טענתה של האם כי הכנסתו של בן זוגה אינה רלוונטית לדיון וחייב אותה במחצית ההוצאות מדין צדקה ובתשלום עבור מדור

פסק דין חשוב וחדשני שניתן בימים אלה בבית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב עשוי לסמן שינוי מהפכני בתחום דיני המזונות. בפעם הראשונה בוחן בית המשפט את השיתוף הכלכלי של אישה גרושה עם בן זוגה החדש, ומביא אותו בחשבון בין שיקוליו האם להטיל על האישה תשלומי מזונות לילדיה המתגוררים אצל אביהם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בני הזוג שהתגרשו באמצעות הסכם גישור, שקעו זמן קצר לאחר גירושיהם בסכסוך משמורת חריף על ילדיהם. הסכסוך הסתיים לפני כשנתיים כאשר הוחלט להעביר את משמורת הילדים לידי האב. אלא שהאב התקשה לפרנס את הילדים לבדו, ופנה לבית המשפט בבקשה לחייב את האישה לשאת במחצית הוצאות ילדיה, המסתכמות מידי חודש ב-9,000 שקל. בנוסף ביקש האב להשיב לו את דמי המדור ששילם מראש במסגרת הסכם הגירושין, שקבע כי הילדים יהיו במשמורתה של האם.

שיתוף כלכלי מוחלט עם בן הזוג החדש

בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד שירי רובינס גולן טען האב כי הוא מגדל את הילדים במשמורת מלאה זה מספר שנים, והכנסתו העומדת על סך של 9,000 שקל נטו אינה מספיקה לו לשאת לבדו בהוצאות גידולם. עוד טען האב כי לפני מספר שנים הפכה האישה לידועה בציבור של גבר עשיר ועתיר נכסים, עמו היא חיה בשיתוף כלכלי מוחלט. האב ציין כי השניים גרים יחדיו בווילה בשכונה יוקרתית, מנהלים חשבונות בנק משותפים ולאחרונה אף רכשו יאכטה. חרף זאת, מסרבת האישה לשלם ולו שקל אחד למימון הוצאות ילדיה, לרבות הוצאות מיוחדות כגון חוגים, טיפולים רפואיים והוצאות חריגות אחרות.

האישה טענה בתגובה כי מדובר בניסיונו של האב להתנער מאחריותו ומחובתו האבסולוטית לשאת בתשלום מזונות ילדיו, וכי הכנסתו של בן זוגה החדש ושווי רכושו אינם רלוונטיים לצורך הדיון. זאת, במיוחד מאחר שבן הזוג כבר משלם מזונות גבוהים לילדיו מנישואיו הקודמים, ועל כן אין זה מן הדין ומן הצדק שיישא במזונות נוספים עבור ילדים שאינם שלו.

השופט נצר סמארה התרשם כי רמת חייה של האישה והכנסתה שלובות זו בזו ונובעות מיחסי השיתוף הכלכלי עם בן הזוג, שאף הוסדרו, על פי עדותה, בהסכם ממון. "כאשר בחנתי את יכולתם של כל אחד מהצדדים לאחר עיון במכלול הראיות המונחות בתובענה, נוכחתי להבין כי הנתבעת היא אישה אמידה בעלת רמת שכר גבוהה, בעלת נכסים בשווי סכומים גבוהים מאוד, המשותפים לה ולבן זוגה", כתב השופט בהחלטתו.

פתח לפסיקות דומות בעתיד

השופט סמארה דחה את טענותיה של האישה כי נכסיו ורמת השתכרותו של בן זוגה אינם רלוונטיים לעניין, וקבע כי "לא מן הנמנע להתחשב במכלול יכולתה הכלכלית של הנתבעת הנלמדת גם מחלקו של בן זוגה במסת הרכוש והכספים הנצברים".

לאור האמור, קבע השופט כי על האב לממן את מזונותיהם ההכרחיים של הילדים מכיסו עד הגיעם לגיל 15, וכי על האם להשתתף במימון מחצית ההוצאות הלא הכרחיות של הילדים (הוצאות מדין צדקה). מגיל 15, תישא האישה בשיעור של 50% מכל צרכיהם, לרבות צרכיהם הלא הכרחיים. בנוסף, חויבה האישה לשאת במדור הילדים בסך של 746 שקל לחודש, ונקבע כי קצבת הילדים תשולם לידי האב.

לדברי עו"ד שירי רובינס גולן, נסיבות הסכסוך אמנם ייחודיות, אך פסק הדין עצמו חדשני, בשל התייחסותו לממונו של בן הזוג החדש של האישה. "התייחסותו הברורה של כב' השופט סמארה למצבת הנכסים שנצברה ונצברת לאישה כתוצאה מזוגיותה החדשה – וההשלכה ממנה על יכולתה הכלכלית – היא חדשנית ומסמנת פתח לפסיקות דומות בעתיד", אומרת עו"ד רובינס גולן. לדבריה, ייתכן ותתאפשר גזירה שווה גם לסיטואציה של נישואין שניים לבעלי ממון כשינוי נסיבות מהותי המצדיק דיון מחדש בגובה המזונות שנפסקו בעבר.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:144
קומיט וכל טופס במתנה