שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות הצבאית: לא נתבע עונשי מוות למחבלים רוצחים, רק מאסרי עולם

חדשות

הפרקליטות הצבאית: לא נתבע עונשי מוות למחבלים רוצחים, רק מאסרי עולם, צילום: צילום: Getty images Israel
הפרקליטות הצבאית: לא נתבע עונשי מוות למחבלים רוצחים, רק מאסרי עולם
07/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

עו"ד יוסי פוקס מהפורום המשפטי למען ישראל פנה לפצ"ר ודרש ממנו להשתמש בסמכות ביהמ"ש הצבאיים לגזור עונש מוות בתליה על מחבלים שרצחו ישראלים: "המחבלים שמשתחררים שבים לרצוח. הדרך היחידה למנוע את מעגל הדמים היא באמצעות עונש מוות"

המשלח של רוצחי שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל נתפס לפני כחודש, אך הפרקליטות הצבאית מבהירה כי לא תתבע עונשי מוות למחבלים רוצחים.  סמוך לאחר מציאת גופות הנערים שנחטפו ונרצחו על ידי החמאס ולאחר שהתברר כי רוצחיו של סנצ"מ ברוך מזרחי הם ממשוחררי עסקת שליט, פנה הפורום המשפטי למען ישראל באמצעות עוה"ד פוקס לפצ"ר ודרש ממנו לשנות את המדיניות שהייתה נהוגה עד כה בבתי המשפט הצבאיים בעניינם של רוצחי ישראלים ולדרוש עונשי מוות במקום מאסרי עולם, בהתאם לסמכותו על פי הדין הנוהג באזור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בתשובת הפרקליט הצבאי הראשי לעו"ד יוסי פוקס  נטען כי אין מקום לשנות את המדיניות ולגזור עונשי מוות למחבלים. הפורום המשפטי טען במכתבו כי על מנת להגן על שלום הציבור ולמנוע הישנות של מעשי טרור כאלה, חובה לדרוש מבתי המשפט הצבאיים את הענישה המקסימלית אשר תגשים יעדים אלו – ובנסיבות העניין מדובר בעונשי מוות בלבד.

במכתב מצוין כי בהתאם לסעיף 165 לצו בדבר הוראות ביטחון (נוסח משולב) (יהודה ושומרון) 1651 התש"ע-2009 ובהתאם לתקנות 52,57,58 לתקנות ההגנה (שעת חרום), 1945 החלות באיו"ש, מוסמך בית המשפט הצבאי לגזור על מחבלים שרצחו ישראלים עונש מוות בתליה, בדומה למצב החוקי הנוהג בחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם תש"י-1950, ולמען האמת, במקרים אלו מדובר במעשי רצח שאינם נופלים באכזריותם ממעשי הנאצים.

בתשובתו, נמנע הפצ"ר מלהסביר מדוע נדחו בעבר הבקשות לגזור עונשי מוות על מחבלים ומדוע אין מקום לשנות היום את המדיניות הזו. "אין מחלוקת כי כלי אפקטיבי במלחמה נגד הטרור הוא העמדה לדין של מי שביצעו עבירות ביטחוניות. הפרקליטות הצבאית, בתיאום עם גורמי הביטחון, עושה את מירב המאמצים כדי למצות את הדין עם מחבלים, בין השאר באמצעות דרישה לענישה מחמירה, בדמות עונשי מאסר ממושכים. כנגזרת מכך, ובהתאם למדיניות ארוכת שנים, התביעה הצבאית עותרת להשית עונשי מאסר עולם (תקופת המאסר המירבית בחוק) על מי שהורשע בגרם מוות בכוונה".

מתשובת הפצ"ר עולה עוד כי "לאורך השנים התקבלו בקשות לגזור עונשי מוות על מחבלים שהורשעו בבתי המשפט באיו"ש ואף על אלו שהורשעו בבתי המשפט בישראל. בקשות אלו נדחו מטעמים שונים וגם עתה, לא סברנו כי יש מקום לשנות את המדיניות הנוהגת. להשלמת התמונה נציין כי למיטב ידיעתנו מעולם לא הוטל, במסגרת פסק דין סופי וחלוט של בתי המשפט הצבאיים באיו"ש, עונש מוות".

מנגד, לדברי עו"ד פוקס, "כיום אנו נדרשים לתת מענה למציאות שבה מחבלים חוטפים אזרחים וחיילים כדי לשחרר את המחבלים הכלואים ולאחר שאלו משתחררים הם שבים לרצוח ישראלים ולמעשה, הדרך היחידה למנוע את מעגל הדמים הזה היא באמצעות עונש מוות".

בכוונת עו"ד פוקס לפנות לדרג המדיני בדרישה שיורה לפרקליטות הצבאית לשנות את מדיניותה ולדרוש עונש מוות למחבלים שנשפטים בבתי המשפט הצבאיים, המוסמכים לתת עונש זה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ח"כ איילת שקד: "שלילת קבלת חנינה מרוצחי ילדים תהיה תחליף לעונש מוות" 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:65
קומיט וכל טופס במתנה