שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וינשטיין הורה לח"כ זועבי להתייצב בהקדם לחקירת המשטרה על התבטאויותיה

חדשות

וינשטיין הורה לח"כ זועבי להתייצב בהקדם לחקירת המשטרה על התבטאויותיה, צילום: צילום: Getty images Israel
וינשטיין הורה לח"כ זועבי להתייצב בהקדם לחקירת המשטרה על התבטאויותיה
05/08/2014, עו"ד אורי ישראל פז

היועץ המשפטי לממשלה דחה את בקשת עורכי דינה של זועבי להעביר אליה מידע על התשתית העובדתית לאירועים ולחשדות שעליהם תתבסס החקירה והבהיר כי החוק אינו מקנה לחברי כנסת חסינות מפני עצם חקירתם במשטרה

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין דחה את בקשת עורכי דינה של חברת הכנסת חנין זועבי להעביר אליה מידע על התשתית העובדתית בטרם חקירתה וחייב אותה להתייצב לחקירת המשטרה בהקדם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ח"כ זועבי מסרבת להתייצב לחקירת המשטרה בעקבות התלונות שהוגשו כנגדה בגין התנהלותה במספר אירועי הסתה לאלימות לנוכח מבצע "צוק איתן" בעזה. התבטאויותיה של ח"כ זועבי, בהן הקריאה לחמאס להטיל מצור על ישראל והטענה כי חוטפי שלושת הנערים אינם טרוריסטים, הולידו שורה של תלונות ליועץ המשפטי לממשלה המבקשות להעמידה לדין פלילי. בשל התנהלותה הפסולה, ועדת האתיקה של הכנסת אף מנעה ממנה, בהחלטה יוצאת דופן, את ההשתתפות בהצבעות במליאת הכנסת למשך חצי שנה.

לאחרונה החליט וינשטיין להעמידה לדין פלילי בשל התבטאויותיה כלפי שוטרים ממוצא ערבי ברחבת אולם בית המשפט בנצרת. בעניין זה, התלוננו שני שוטרים כי במהלך דיוני הארכות מעצרים של חשודים ערבים שנעצרו במהלך הפגנות, בעת שקהל רב, לרבות בני משפחות של העצורים ועורכי דין, ממתינים מחוץ לאולם, הטיחה בהם חברת הכנסת זועבי אמירות קשות ופוגעניות על רקע היותם בני החברה הערבית המשרתים במשטרת ישראל. בין היתר קראה לעברם ח"כ זועבי: "אלה שמשתפים פעולה עם המדכא נגד בני עמם, צריך לנקות בהם את הרצפה", "שיפחדו מהשבאב" ו"צריך לירוק להם בפרצוף".

היועץ המשפטי לממשלה סבר כי בנסיבות העניין, כאשר הדברים האמורים הופנו לכאורה לשוטרים אלה דווקא על רקע היותם ערבים, התבטאויות חברת הכנסת באירוע זה מעוררות חשד ממשי לביצוע עבירות פליליות של העלבת עובד ציבור והסתה לאלימות, ועל כן החליט היועץ המשפטי לממשלה שתפתח חקירה פלילית כנגדה בגין התבטאויות אלו.

לאחר שח"כ זועבי זומנה מספר פעמים לחקירת המשטרה וסירבה להתייצב כנדרש, פנו עורכי דינה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה ב-3 באוגוסט ופנייתם נענתה כמקובל. היועץ המשפטי לממשלה דחה את בקשתה של זועבי להעביר אליה מידע על התשתית העובדתית לאירועים ולחשדות שעליהם תתבסס החקירה.

היועץ וינשטיין השיב לפנייה כי אין חולק על חשיבותה של זכות ההיוועצות, וככל נחקר, יכולה ח"כ זועבי להיוועץ עם עורך דין. עם זאת, לאף נחקר אין זכות לקבלת "תיאור האירועים והחשדות נושא החקירה" מראש.

ביחס לחסינות המהותית העומדת לטענת ח"כ זועבי מפני החקירה עצמה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי החוק אינו מקנה לחברי כנסת חסינות מפני עצם חקירתם במשטרה: "אכן, חוק חסינות חברי הכנסת קבע במפורש הגבלות באשר לפעולות שניתן לנקוט נגד חבר כנסת, ביניהן חסינות מפני חיפוש, האזנת סתר, מעצר, וחסינות מפני דיון פלילי, ואף קבע דרכים להסרתן. החוק לא קבע חסינות מפני חקירה, ולא בכדי. חקירה נועדה לברר את העובדות, לקבל את גרסת חבר הכנסת, בין היתר גם לצורך הכרעה בשאלה אם יש מקום לקבוע כי הדברים חוסים או שאינם חוסים תחת החסינות המהותית. העדרה של חסינות דיונית ביחס לחקירה היא שמאפשרת את בחינת החסינות המהותית, וברי לכן כי המחוקק לא קבע חסינות דיונית בפני חקירה".

וינשטיין ציין כי במהלך השנים האחרונות נחקרו חברי כנסת ושרים רבים, אשר התייצבו לחקירה, בלא להציב תנאים מוקדמים.

אשר לבקשות של חה"כ זועבי לקבל מידע על טיפול המשטרה בתלונות שהגישה, השיב לה היועץ וינשטיין כי הדברים אינם תלויים זה בזה, ומכל מקום, חזקה על המשטרה שתשיב לחה"כ זועבי, עם סיום בחינת תלונותיה. לבסוף, הבהיר היועץ וינשטיין כי על חה"כ זועבי להתייצב לחקירה במועד שייקבע.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

היועמ"ש יכריע האם לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ חנין זועבי בחשד להסתה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה