שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש יכריע האם לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ חנין זועבי בחשד להסתה

חדשות

היועמ"ש יכריע האם לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ חנין זועבי בחשד להסתה, צילום: צילום: Getty images Israel
היועמ"ש יכריע האם לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ חנין זועבי בחשד להסתה
29/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

התבטאויותיה של ח"כ זועבי, בהן הקריאה לחמאס להטיל מצור על ישראל והטענה כי חוטפי שלושת הנערים אינם טרוריסטים, הולידו שורה של תלונות ליועמ"ש המבקשות להעמידה לדין פלילי. תנועת אומ"ץ: "התנהגותה של ח"כ זועבי מטילה כתם על הכנסת"

לאחרונה הגיעו פניות ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בנוגע למספר אירועים בהם הייתה מעורבת חברת הכנסת חנין זועבי. בשלב זה, הכריע היועץ וינשטיין רק בנוגע לשניים מהאירועים, שלגביהם הועבר כלל החומר הרלוונטי להכרעתו. וינשטיין יכריע בנוגע לאירועים הנוספים שבהם היתה מעורבת זועבי לאחר שיקבל את חומרי החקירה הנדרשים בעניינם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

 

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ זועבי בשל התבטאויותיה כלפי שוטרים ממוצא ערבי ברחבת אולם בית המשפט בנצרת. בעניין זה, התלוננו שני שוטרים כי במהלך דיוני הארכות מעצרים של חשודים ערבים שנעצרו במהלך הפגנות, בעת שקהל רב, לרבות בני משפחות של העצורים ועורכי דין ממתינים מחוץ לאולם, הטיחה בהם חברת הכנסת זועבי אמירות קשות ופוגעניות על רקע היותם בני החברה הערבית המשרתים במשטרת ישראל. בין היתר קראה לעברם ח"כ זועבי: "אלה שמשתפים פעולה עם המדכא נגד בני עמם, צריך לנקות בהם את הרצפה", "שיפחדו מהשבאב" ו"צריך לירוק להם בפרצוף".

היועץ המשפטי לממשלה סבר כי בנסיבות העניין, כאשר הדברים האמורים הופנו לכאורה לשוטרים אלה דווקא על רקע היותם ערבים, התבטאויות חברת הכנסת באירוע זה מעוררות חשד ממשי לביצוע עבירות פליליות של העלבת עובד ציבור והסתה לאלימות, ועל כן החליט היועץ המשפטי לממשלה שתפתח חקירה פלילית כנגדה בגין התבטאויות אלו.

בכל הנוגע לתלונות בגין התבטאויותיה של חברת הכנסת בקשר לחטיפת שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל, כי החוטפים אינם טרוריסטים, החליט היועץ המשפטי לממשלה כי אין מקום לנקיטת הליכים פליליים נגדה. מן החומר שהובא בפני היועץ עולה כי כבר באותו ראיון נשוא התלונה הסתייגה חברת הכנסת זועבי מפעולת החטיפה עצמה, והיא חזרה על הסתייגות זאת גם בראיונות הנוספים.

וינשטיין קבע כי בנסיבות אלה קיים ספק של ממש האם מדובר באמירות שמהוות הסתה לאלימות או לטרור, כהגדרתן בחוק. מעבר לכך, אם דברי חברת הכנסת זועבי היו עולים כדי הסתה לאלימות או לטרור, הרי שהיה צורך להידרש לשאלה אם עומדת לה חסינות מהותית שיש צורך בהסרתה. לאלה הוסיף היועץ וינשטיין כי מדיניות התביעה בחקירה ובהעמדה לדין בגין ביטויים היא מדיניות מצמצמת, הנותנת משקל משמעותי מאוד לשמירה על חופש הביטוי.

על כן, ואף על פי שהדברים שאמרה חברת הכנסת זועבי דברים קשים הם, ובמיוחד במועד שבו הם נאמרו, החליט כאמור היועץ המשפטי לממשלה שלא לפתוח בחקירה פלילית בגין התבטאויות אלו. עם זאת, וינשטיין הבהיר כי החלטתו היא במישור הפלילי בלבד, ואין בה כדי למנוע את בחינת הדברים בפן המינהלי או האתי, ובוודאי שאין בה כדי להכשיר את הדברים מן הפן הציבורי.

באשר לאירועים נוספים בהם הייתה מעורבת חברת הכנסת זועבי בעת האחרונה, טרם הגיעו ללשכת היועץ וינשטיין כל חומרי החקירה הנדרשים להכרעה בעניינם, ולכן היועץ המשפטי לממשלה טרם נדרש אליהם.

לאחרונה הייתה מעורבת ח"כ זועבי במספר אירועים נוספים, אחד מהם קשור בהפגנה סוערת שנערכה בחיפה נגד פעולות צה"ל ברצועת עזה. במהלך ההפגנה השתוללה ח"כ זועבי, העליבה את השוטרים שנכחו במקום וכינתה אותם "כלבים" וכאשר ניסוי השוטרים לאזקה השתמשה כלפיהם גם באלימות. באירוע נוסף, פרסמה ח"כ זועבי מאמר ערב מבצע "צוק איתן" שבו קראה לחמאס להטיל מצור על ישראל, ולפלסטינים להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ביהודה ושומרון, על כל המשתמע מכך.

בגין התנהלות הבעייתית של ח"כ זועבי הוגשו שורה של תלונות ליועץ המשפטי לממשלה המבקשות להעמידה לדין פלילי. תנועת אומ"ץ פנתה לח"כ יצחק כהן, יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, בבקשה להעמיד אותה לדין משמעתי. "התנהגותה של ח"כ זועבי מטילה כתם על הכנסת ומשמשת דוגמא רעה ושלילית לאזרחי המדינה", טען אריה אבנרי בפנייתו, והוסיף כי "מאחר ואין זו הפעם הראשונה שהיא נוהגת כך, מן הראוי להחמיר בעונשה".

הפורום המשפטי למען ישראל בירך על פתיחת החקירה כנגד חה"כ זועבי. נחי אייל, מנכ"ל הפורום, אמר כי "זועבי פועלת נגד המדינה, מבזה את הכנסת וראוי שתיחקר ותעמוד לדין. חשוב לזכור כי היא מכהנת רק בזכות בג"ץ שהפך את החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה לכנסת. הפורום שהגיש תלונה לוועדת הבחירות ותבע את פסילתה בעבר, יעשה זאת גם בבחירות הבאות ואנו מקווים כי בג"ץ ילמד את הלקח ויאשר את פסילתה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

משוררת פרובוקציות

 

 

הנשיא גרוניס: "הטרידונו לא מעט מעשיה והתבטאויותיה של ח"כ זועבי

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה