שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש לגורמי האכיפה: נהגו בריסון נגד השיח המתלהם ברשתות החברתיות

חדשות

היועמ"ש לגורמי האכיפה: נהגו בריסון נגד השיח המתלהם ברשתות החברתיות, צילום: היועמ"ש יהודה וינשטיין. צילום: ויקידפיה בעברית
היועמ"ש לגורמי האכיפה: נהגו בריסון נגד השיח המתלהם ברשתות החברתיות
24/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בשונה מהיד הקשה שנוקט משרד המשפטים מול גילויי גזענות ברשתות החברתיות, מבהיר וינשטיין לחברי כנסת מסיעת העבודה, שדרשו להעמיד לדין את המתפרעים בכיכר הבימה בת"א, כי דווקא בעת הזו יש לאפשר את חופש ההפגנה, גם ברשתות המשמשות כיום כ"כיכר העיר"

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מצדד בגילויים של איפוק וריסון מצד גורמי האכיפה כנגד השיח המתלהם בימים אלה ברשתות החברתיות, לנוכח הלחימה בעזה במבצע "צוק איתן". "דווקא בעת הזו, יש חשיבות יתרה לאפשר את מימוש חירות ההפגנה", מבהיר היועץ המשפטי לממשלה במכתב ששיגר אתמול (יום ד', 23.7) ל-15 חברי כנסת מסיעת "העבודה" שהתריעו בפניו לחקור ולהעמיד לדין פלילי את המפגינים המתפרעים בכיכר "הבימה" בתל אביב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"למרות המציאות הביטחונית והמתח הנלווה לה, יש לנהוג באיפוק וריסון כלפי הזולת, גם אם דעתו שונה", הדגיש היועץ וינשטיין במכתבו, והוסיף כי "הדברים מתייחסים גם לשיח ברשתות החברתיות המשמשות כיום כ'כיכר העיר'".

היועץ המשפטי לממשלה הבהיר עוד כי עמדתו זו, המהווה הנחיה משפטית מחייבת עבור גורמי האכיפה, הובאה בפני הגורמים העוסקים בעניין. עמדתו זו גם עולה בקנה אחד עם הנחיית היועץ וינשטיין אל גורמי האכיפה לנהוג בצמצום ובריסון ביחס לאכיפת עבירות המשיקות לחופש הביטוי.

"בכך יש כדי להעיד על חוסנה של חברה דמוקרטית איתנה אשר שומרת על חירויות היסוד של כלל אזרחיה בכל עת", ציין היועץ המשפטי לממשלה במכתבו, והפנה לדבריו של פרופ' אהרן ברק באחד ממאמריו האקדמיים, המשקפים את עמדתו במלואה, בהם נכתב כי "רק דמוקרטיה חזקה, יציבה ובטוחה תוכל להגן על זכויות האדם, ורק דמוקרטיה הבנויה על בסיסן של זכויות האדם תוכל לחיות בביטחון, ביציבות ובעוצמה".

עם זאת, ציין היועץ המשפטי לממשלה כי "יש לזכור כי על אף מרכזיותם של חופש הביטוי וההפגנה והיקף פרישתם הרחב, הרי מידת ההגנה עליהם אינה מוחלטת ויש מקרים שעליהם לסגת מפני זכויות ואינטרסים מתחרים שעניינם הפרת הסדר הציבורי או שלום הציבורי. כל מקרה לפי נסיבותיו".

עמדה זו של היועץ וינשטיין שונה לכאורה מהעמדה שמבטאת בתקופה האחרונה שרת המשפטים ציפי לבני אשר הקימה "קו חם" לתלונות מהציבור למשרד המשפטים לנוכח ההחמרה בגילויי הסתה וגזענות. הקו החם נועד לייצר אפיק נוסף להצפת אירועי הסתה לידיעת גורמי אכיפת החוק ומקבלי ההחלטות במשרד, כאשר מרבית התלונות עוסקות בהסתה ברשתות החברתיות. משרד המשפטים אף פיטר לאחרונה עורך דין וסטודנטית למשפטים בשל התבטאויות גזעניות ברשת.

באשר להפגנה ב"כיכר הבימה" ציין היועץ וינשטיין כי הטענות של חברי סיעת "העבודה" נבחנות ולאחר קבלת ההתייחסויות השונות, לשכתו תשיבם דבר.

ההפגנה שנערכה במוצאי שבת (12.7) בכיכר הבימה בתל אביב הפכה לעימות אלים לאחר שפעילי ימין שהגיעו למקום קיללו את המפגינים, קרעו שלטים ולפי עדי ראייה גם תקפו פיזית.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

משרד המשפטים פיטר עו"ד וסטודנטית למשפטים בשל התבטאויות גזעניות ברשת

 

ועדת האתיקה הארצית של הלשכה תיאבק בגילויי הסתה וגזענות מצד עורכי דין

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:209
קומיט וכל טופס במתנה