שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו של רוצח הנער מוחמד אבו חדיר נגד פרסום שמו

חדשות

ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו של רוצח הנער מוחמד אבו חדיר נגד פרסום שמו , צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו של רוצח הנער מוחמד אבו חדיר נגד פרסום שמו
21/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הנאשם, יוסף חיים בן דוד, שהואשם גם בניסיון לחטוף קטין בן 7.5 מידיה של אמו במסגרת "פעולת נקם" בערבים, ביקש לאסור את פרסום שמו וכל פרט מזהה אחר אודותיו, נוכח החשש לנקמת דם ולחשיפת בני משפחה. ביהמ"ש: גם אם צפויה פגיעה, עיקרון פומביות הדיון גובר

הותר לפרסום שמו של הנאשם ברצח הנער מוחמד אבו חדיר: יוסף חיים בן דוד. שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין דחה את כל טיעוניו של הנאשם שערעורו נדון בערכאת הערעור העליונה, והתיר לפרסם את שמו מרגע מתן ההחלטה אמש.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עם הגשת כתב האישום החמור בפרשה, ביקשו סנגוריו של בן דוד מבית המשפט לאסור את פרסום שמו וכל פרט מזהה אחר אודותיו, נוכח החשש לנקמת דם ולחשיפת בני משפחה בלתי מעורבים בפרשה לסכנה ממשית. נציג הפרקליטות התנגד לבקשה, בציינו כי למשטרה אין כל מידע על סכנה מעין זו.

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, הורה לפרסם את זהותו של הנאשם נוכח עיקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת. בערעור שהגישו סנגוריו, עוה"ד עדי קידר ונפתלי ורצברגר, נטען כי משפחתו של הנאשם מאוימת והמשטרה מודעת לכך ופתחה תיק תדרוך. עוד נטען כי הושלך בקבוק תבערה לעבר בית אחותו. נאמר גם כי החשיפה עלולה להשליך על שני הקטינים הנאשמים בפרשה.

 

ערים לאיום על המשפחה

 

השופט רובינשטיין העלה על נס את עיקרון פומביות הדיון, ופסק כי אף אם צפויה פגיעה לנאשם ולמשפחה הקרובה, אין שיקול זה גובר. "עינינו הרואות, כי בכפוף לסייגים שבדין, לעיקרון הפומביות מעמד מרכזי, ולא כל שכן מקום שהעניין הציבורי רב ביותר, בשל אופי המעשים בהם עסקינן. בנידון דידן אין חולק, גם לא הסניגור המלומד, על העניין הציבורי המיוחד בפרשה טרגית זו, ורוב מלים אך למותר".

עם זאת, השופט רובינשטיין מצא לנכון – כפי שגם עלה בדיון – לציין ולהטעים כי על המשטרה וגורמי הביטחון להיות ערים למידע לגבי איום כזה או אחר על משפחתו של הנאשם, ככל שחלילה יהא, באופן שיצמצם את החשש ככל הניתן, וזאת בנוסף לתדרוך שניתן ויינתן להם באשר להתנהגות. ימ"ר ירושלים וכמובן כל תחנה במקומות מגורי המשפחה הן "נקודות הקשר" שאליהן על המשפחה לפנות לפי הצורך, וחזקה על המשטרה וגורמי הביטחון שיעשו ככל האפשר למניעת פגיעה בחפים מפשע, ככל שיהא איום כזה –  פסק השופט.

פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד אורי קורב, הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד בן דוד (בן 29) מהיישוב אדם ושני קטינים בני 16 מירושלים ובית שמש, קרובי משפחה, בגין חטיפתו ורציחתו של מוחמד אבו חדיר ז"ל. כמו כן, מואשמים בן דוד ואחד הקטינים בניסיון חטיפה לשם כליאה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש וניסיון הצתה בגין ניסיון חטיפה של ילד בן 7.5 משכונת בית חנינא וניסיון לשרוף מכוניות של ערבים. השניים גם מואשמים בהצתה, כיוון שבחודש יוני הציתו חנות בכפר חיזמא. 

עם הגשת כתב האישום מסר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כי "כתב האישום אשר הוגש מפרט מעשה חמור ומזעזע, שבוצע על רקע גזעני כנגד נער חף מפשע. אבקש להביע את צערו העמוק על מעשה אכזרי זה, הנוגד את המוסר האנושי הבסיסי. הנני מוסר הערכתי למשטרה ולפרקליטות על הטיפול המהיר באיתור הנאשמים ברצח והבאתם לדין. רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל יעשו כל שלאל ידן ויפעלו בנחישות, בכל הכלים העומדים לרשותן, להיאבק בעבריינות שייסודה בשנאה וגזענות".

 

מסע צייד אדם

 

על פי כתב האישום, ב- 1.7.14, על רקע אירוע חטיפתם של הנערים נפתלי פרנקל, גלעד שאער ואייל יפרח ז"ל, שנחטפו ונרצחו בפיגוע לאומני, יצאו בן דוד ואחד הקטינים ל"פעולת נקם" בחפים מפשע, במסגרתה ניסו לחטוף קטין בן 7.5 מידיה של אמו שעה שהלכה בעיר עם ילדיה הקטינים כשהיא דוחפת עגלת תינוק, ופגעו פיזית בקטין ובאמו. בהמשך אותו לילה, ניסו השניים לשרוף מכוניות של ערבים בשכונת צור באחר.

למחרת, ב-2.7.14, סיכמו בן דוד והקטין כי ייצאו ל"פעולת נקם" נוספת וצירפו את הקטין השני לתוכניתם הזדונית. בשעות הערב המאוחרות, לאחר הכנה והצטיידות מוקדמת, יצאו הנאשמים לבצע את "פעולת הנקם". הנאשמים יצאו ל"מסע צייד אדם" שנמשך מספר שעות, במסגרתו חטפו ורצחו באכזריות את הקטין מוחמד אבו חדיר ז"ל אך ורק משום היותו ערבי. המנוח נחנק והוכה בראשו על ידי הנאשמים, ובעודו מחוסר הכרה נשרף למוות על ידם.

בנוסף, ב-15.6.2014, בן דוד אמר לקטין כי הוא מעוניין לשרוף חנות בכפר חיזמא כיוון שנטר טינה לבעליה על רקע קניה שביצע בחנות בעבר. השניים נסעו לחנות כשברשותם דלק בבקבוק. השניים ניפצו את חלונות החנות בעזרת לום ושפכו את הדלק לתוך החנות. לאחר מכן, הבגיר הדליק נייר ספוג בדלק והשליך אותו לתוך החנות. כתוצאה מכך פרצה בחנות שריפה שגרמה לנזק בשיעור של כ- 15 אלף שקל.

 

בש"פ 5055/14

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה