שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נמשכת מגמת השוויון בביהמ"ש: האם תשלם מזונות לאב עבור הבת שבמשמורתו

חדשות

נמשכת מגמת השוויון בביהמ"ש: האם תשלם מזונות לאב עבור הבת שבמשמורתו, צילום: צילום: Getty images Israel
נמשכת מגמת השוויון בביהמ"ש: האם תשלם מזונות לאב עבור הבת שבמשמורתו
17/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השופטת אלה מירז: "במציאות הנוכחית, מרבית הנשים עובדות מחוץ לבית, וחלקן הופכות להיות מפרנסות שוות לבעל או אף המפרנסות העיקריות. במקרים אלה, יישום פשטני ופורמלי של החוק והדין העברי יגרום לעוול ולפגיעה בעיקרון השוויון המהותי ולחוסר צדק"

נמשכת מגמת השוויון בפסיקת תשלומי המזונות: אם חויבה בתשלום מזונות בסך 950 שקל לאב, עבור ילדה בת 12 הנמצאת במשמרתו. כך פסקה אתמול (יום ד', 16.7) השופטת אלה מירז מבית המשפט לענייני משפחה בחיפה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

להורים בת אחת, קטינה, אשר נמצאת במשמורת האב. לאם הסדרי ראיה עם הילדה ללא לינה, בהתאם להמלצות העובדת הסוציאלית ולאחר שמיעת הילדה בנושא. לטענת האב, האם אינה עומדת אף במעט השעות שנקבעו להסדרי הראיה ועובדת שבועות מבלי שתראה את הבת. לכן, רוב עול גידול הילדה נופל על שכמו, והוא ביקש מבית המשפט לחייב את האם בהשתתפות בהוצאותיה השוטפות של הילדה בסך 1,200 שקל לחודש.

האם טענה כי היא משתכרת סכום של 9,000 שקל לחודש, אבל האב הציג את תלושי השכר של האם מהם עולה כי בניגוד לטענתה היא משתכרת 17,600 שקל לחודש.

האב פוטר מעבודתו לפני כשנה, ועד סוף שנת 2013 קיבל דמי אבטלה בסך 6,300 שקל לחודש. מתחילת שנת 2014 אינו עובד, הגם שיש לו פוטנציאל השתכרות לפחות כמו בעבר, בסביבות ה-7,000 שקל, ולטענתו, הוא חי כיום מחסכונותיו.

השופטת מירז קבעה כי החיוב במזונות הילדה יכול להיעשות באחת משלוש הדרכים: סעיף 3א לחוק תיקון דיני המשפחה בעניין מזונות – דרך משפטית שנדחתה בנסיבות המקרה; חיוב על ידי צמצום רכיבי המזונות ההכרחיים והגדלת רכיב ההוצאות הלא הכרחיות – דרך שלא צלחה במקרה זה מעשית בשל הודאת האב כי אין די צרכים לא הכרחיים והוצאותיו השוטפות גדולות; ודרך חיוב האם מכוח דיני היושר במשפט העברי ומכוח עיקרון השוויון.

לאחר סקירת הפסיקה והספרות על החלת דיני היושר בענייני המזונות, הגיעה השופטת מירז למסקנה כי "הצורך באיזונים הראויים והשאיפה לשוויון בזכויות והחובות, בתוך התא המשפחתי, יכולים למצוא אפיקיהם הן מתוך הדין העברי והן דרכו".

במישור העקרוני פסקה השופטת מירז כי "חוסר השוויון בין האם לאב בסיפוק הצרכים ההכרחיים של הקטינים מקורו כנראה במציאות שאפיינה את התא המשפחתי בעבר, בו האב היה עובד מחוץ לבית והיה המפרנס הבלעדי, או כמעט בלעדי בבית, והאם עבדה בבית וטיפלה בילדים ובמרבית המקרים היתה חסרת הכנסה... מצב זה השתנה בשנים האחרונות, ובמציאות הנוכחית מרבית הנשים עובדות מחוץ לבית, חלקן הופכות להיות מפרנסות שוות לבעל, או אף המפרנסות העיקריות, במקרים בהם הבעל מובטל, או מחוסר עבודה, מכל סיבה שהיא. לפיכך במקרים אלה יישום פשטני ופורמלי של החוק והדין העברי, יגרום לעוול ולפגיעה בעיקרון השוויון המהותי ולחוסר צדק. לפיכך נעשים בפסיקה ניסיונות רבים להביא לחלוקה יותר שוויונית של נטל המזונות על שני ההורים".

השופטת מירז חייבה כאמור את האם בהשתתפות במזונות הילדה לטובת אביה המשמורן בסך 950 שקל בלבד, בהתחשב בעובדה כי במקרה זה הילדה חיה ברמת חיים מינימלית ותוך התחשבות בפוטנציאל השתכרותו של האב. מדובר בסכום נמוך ביחס לשכרה של האם והשופטת מירז סברה כי יהיה בסכום זה כדי לסייע לאב בכלכלת הילדה ויוקדש לטובתה. בנוסף, ההורים חויבו לשאת בחלקים שווים במחצית הוצאות הבריאות והחינוך של הילדה.

את האב ייצגה עורכת הדין דורית ענבר סברדליק.

 

תמ"ש 43781-01-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פריצת דרך: בית המשפט פטר אב ממזונות לילדיו בגלל משמורת משותפת

 

האב לא יחויב במזונות ילדיו במשמורת משותפת וקצבת בנו הנכה תועבר אליו

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:176
קומיט וכל טופס במתנה