שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב עתרו לבג"צ: מדוע לא מספקים גם לנו מיגון?

חדשות

תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב עתרו לבג"צ: מדוע לא מספקים גם לנו מיגון? , צילום: צילום: Getty images Israel
תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב עתרו לבג"צ: מדוע לא מספקים גם לנו מיגון?
17/07/2014, ליאור שדמי שפיצר

שתי האחיות שנפצעו מפגיעת רקטה בצריף מגוריהן בנגב ממחישות את סכנת החיים שלה חשופים תושבי הכפרים הבדווים הלא מוכרים, החיים בפחונים ובצריפים ללא כל אמצעי מיגון. בעתירה שהוגשה לבג"צ הם טוענים כי המדינה מפקירה אותם ומפלה אותם ביחס לשכניהם היהודים

שתי האחיות הבדוויות, תושבות הכפר הבלתי מוכר עוג'אן, שנפצעו מפגיעת רקטה בצריף מגוריהן בכפר, המחישו את סכנת החיים שלה חשופים תושבי הכפרים הבדווים שבנגב. בימים אלה הוגשה לבג"ץ עתירתם של תושבי הכפרים הלא מוכרים וארגונים כגון רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, בדרישה להורות לשר הביטחון ולמפקד פיקוד העורף לנמק מדוע לא יקימו מרחבים מוגנים ואמצעי הגנה מתאימים בכפרים, כשם שנעשה בישובים היהודיים הסמוכים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת העותרים, בהם דודן של שתי האחיות, תושבי הכפרים הערבים הבדווים בנגב נתונים בסכנת חיים ממשית בשל הימצאותם בטווח הירי של הטילים מרצועת עזה, אך בשונה משכניהם, תושבי הישובים היהודיים, הם נאלצים להתמודד עם הסכנות הממשיות הנובעות מהירי ללא אמצעי מיגון כלשהם. העותרים מבקשים לקיים דיון דחוף בעתירה, כשהלחימה עדיין נמשכת, כך שניתן יהיה למנוע פגיעות נוספות.

העותרים מציינים כי רבים ממבני המגורים בכפרים הם מבנים ארעיים, לרוב פחונים וצריפים, שאין בהם כדי להגן במאומה על דייריהם מפני הסכנות הנשקפות להם מהירי המתמשך. חרף זאת, ולמרות פניות חוזרות ונשנות של מספר גורמים בשנים האחרונות, לא דאגה המדינה לפתרונות מיגון מתאימים שיבטיחו את זכותם של תושבי הכפרים הללו להגנה על חייהם, בריאותם ושלמות גופם. זאת, בעוד שישובים יהודיים שכנים שאין בהם תשתית מיגון קבועה, כגון אתרי קראווילות של מפוני גוש קטיף, זוכים לפתרון מיידי כדוגמת מיגוניות ניידות.

עוד צוין כי הכפרים הלא מוכרים אינם מסומנים במפות ובתוכניות המיתאר של הנגב כשטחים מאוכלסים, ומכאן השאלה האם כפרים אלה מוגדרים לצורך הפעלת מערכת כיפת ברזל כ"שטחים פתוחים", שירי לכיוונם אינו מחייב בהכרח פעולת יירוט.

לטענת העותרים, אי-אספקת אמצעי מיגון לתושבי הכפרים מהווה הפרה חמורה של הזכות החוקתית לחיים ולשלמות הגוף ומפלה אותם לרעה בהשוואה לתושב היישובים הכוללים תשתית מסודרת של מקלטים פרטיים וציבוריים, והן בהשוואה לתושבי היישובים שבהם דואג פיקוד העורף לאמצעי הגנה חלופיים.  

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:234
קומיט וכל טופס במתנה