שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הכנסת אישרה סופית: המילה מעביד תימחק מספר החוקים ותוחלף במילה מעסיק

חדשות

הכנסת אישרה סופית: המילה מעביד תימחק מספר החוקים ותוחלף במילה מעסיק, צילום: צילום אילוסטרציה: istock
הכנסת אישרה סופית: המילה מעביד תימחק מספר החוקים ותוחלף במילה מעסיק
08/07/2014, ליאור שדמי שפיצר
יוזמי החוק, חה"כ נחמן שי ורוברט אילטוב, טוענים כי לא מדובר בסמנטיקה: "למונח מעביד יש קונוטציה שלילית לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית של אדון ועבד"

יוזמי החוק, חה"כ נחמן שי ורוברט אילטוב, טוענים כי לא מדובר בסמנטיקה: "למונח מעביד יש קונוטציה שלילית לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית של אדון ועבד". נשיא איגוד לשכות המסחר: "המונחים מייצרים את השקפת העולם בשיח הציבורי ובמארג יחסי העבודה בישראל"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק להחלפת המונח מעביד, על הטיותיו השונות, במונח מעסיק בכל חיקוק בתחום דיני העבודה, למעט בהקשר של ארגון עובדים ויחסי העבודה הקיבוציים. בנוסף, מוצע להחליף בכל חיקוק כאמור את המונח "יחסי עובד ומעביד" על הטיותיו השונות במונח "יחסי עבודה".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי המונח "מעביד" בחוקי מדינת ישראל אינו משקף את יחסי העבודה ואת המציאות העסקית בעולם כיום. "זהו מונח אנכרוניסטי שיש לו קונוטציה שלילית לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית של אדון ועבד. יחסי העבודה ראויים לשפה אחרת ולהעברת מסר נורמטיבי שונה של הצדדים למערכת יחסי העבודה", נכתב בהצעה.
עוד נטען בהצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת נחמן שי (העבודה) ורוברט אילטוב (הליכוד ביתנו), כי המילה מעביד מכניסה, כשלעצמה, אלמנט של כוחניות למערכת יחסי העבודה שלא לצורך. "היא דרה בכפיפה אחת עם שוק עבודה הנעדר תנאי עבודה מינימאליים, ובו שולטים השררה, העריצות, העושק, הניצול והקיפוח... אין מדובר בעניין סמנטי בלבד, אלא בנושא טעון שיש לו השלכות בשיח החברתי והכלכלי וליחסי העבודה במשק".
לדברי ח"כ רוברט אילטוב, "בתחילת הדרך ההצעה הזו נתקלה בסוג של גיחוך ובסוף הדברים חזרו למסלול האמיתי. ההצעה הזו חשובה גם ברמה הדקלרטיבית. מעל לחצי מיליון מעסיקים יקראו מהיום מעסיקים ולא מעבידים".
עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך על החלטת הכנסת ואמר כי "להחלטת הכנסת אמש ערך היסטורי. היא נותנת ביטוי נאמן למורשת של היהדות ולערכיה, ורואה ראייה נכונה את ערכי העבודה, כשמצד אחד נמצא המעסיק, היוצר את מקום העבודה ונושא בסיכון להקמת העסק ולקיומו, ומצד שני ציבור העובדים התורם מכישוריו, מזמנו ומרצו להצלחת העסק. זהו מסר חשוב וחדש בכל מערכת יחסי העבודה בישראל. אין לזלזל במשמעות המונחים והמילים. המונחים מייצרים את השקפת העולם בשיח הציבורי בכלל ובמארג יחסיי העבודה במדינת ישראל בפרט".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:65
קומיט וכל טופס במתנה