שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנכ"ל שופרסל לשעבר ירצה חודשיים מאסר בגין ניסיון לסכל מבצע ברשת המתחרה

חדשות

מנכ"ל שופרסל לשעבר ירצה חודשיים מאסר בגין ניסיון לסכל מבצע ברשת המתחרה, צילום: צילום: Getty images Israel
מנכ"ל שופרסל לשעבר ירצה חודשיים מאסר בגין ניסיון לסכל מבצע ברשת המתחרה
06/07/2014, ליאור שדמי שפיצר

 

אפי רוזנהויז, יחד עם בכיר נוסף ברשת, הורשע בניסיון לבצע הסדר כובל עם הספקים אוסם, שטראוס, ויסוצקי והחברה המרכזית למשקאות, במטרה למנוע הנחות לרשת מגה. רוזנהויז ישלם קנס של 450 אלף שקל וייפסל לכהונת דירקטור בחברה ציבורית לשלוש שנים

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז ארבעה וחצי חודשי מאסר, מהם שניים לריצוי בפועל והיתר בעבודות שירות. רוזנהויז הורשע בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים, בכך שניסה לבצע הסדר כובל עם הספקים אוסם, שטראוס, ויסוצקי והחברה המרכזית. לצד רוזנהויז הורשע גם סמנכ"ל הסחר והשיווק של שופרסל אליעזר גידור, מכוח אחריותו כמבצע בצוותא, וכן רשת שופרסל עצמה, מכוח אחריותה הפלילית, האישית והשילוחית, לעבירות אלה שנעברו על ידי המנהל הכללי שלה במסגרת תפקידו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הרקע לאישום הוא עסקת מיזוג שבמסגרתה רכשה שופרסל את רשת קלאבמרקט. המיזוג שאושר על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים הותנה בכך ששופרסל לא תוכל למנוע מספק לספק את מוצריו לרשת מתחרה ולא תוכל להתערב בתנאים המסחריים הניתנים על ידו למתחריה.

בדצמבר 2008 פורסמו מודעות מבצע של רשת הריבוע הכחול, בעלת רשת "מגה", לרגל חג החנוכה, המציעות למכירה מספר מוצרים במחירי מבצע, בכפוף לקניית סל מצרכים בשווי מינימלי. במקביל, פורסמו מודעות מבצע גם ברשת שופרסל המציעות מוצרים זהים או דומים במחירים גבוהים מאלו שהוצעו במגה.

בעקבות הפרסומים, שהציגו את רשת שופרסל כרשת יקרה יותר, פנה רוזנהויז למנהלי החברות שמוצריהן נמכרו במקביל, בהם מנכ"ל אסם, מנכ"ל שטראוס, מנכ"ל ויסוצקי ומנכ"ל החברה המרכזית למשקאות, וניסה לשכנעם להפסיק את המבצע במגה ולכל הפחות למנוע מבצעים במחירים דומים בעתיד. בסמוך לכך, החליטו רוזנהויז וגידור להוציא מוצרים מסוימים של אותם ספקים באופן מיידי משופרסל ולהפסיק לרכוש אותם. בין היתר, הוצאו מוצרי קפה נמס "רד מאג", מוצרי דבש ושמן זית "יד מרדכי", סדרת משקאות "אייס T" ושישית מים מינרלים של "נביעות".

לטענת המאשימה, יש מידה יתרה של חומרה במעשי של רוזנהויז, שניסה למנוע מבצעים למוצרים עממיים כגון שוקו, קטשופ, תה, מיץ ושמפו, שהציבור כולו נזקק להם. בנוסף צוין הפער של בין פי שניים לפי שבעה בין המחירים ברשת מגה למחירים ברשת שופרסל, וכן זהות הספקים שעמם חתר רוזנהויז להגיע להסדר כובל – ספקי המזון והמשקאות הגדולים בישראל. בנוסף, צוינה הורדת המוצרים מהמדפים, שביטאה לדברי הפרקליטות אלימות של ממש במישור הכלכלי, ופגעה פגיעה אנושה בספקים.  

רוזנהויז טען מצדו כי מדובר במעשה אימפולסיבי, שנבע מסברתו כי פרסומו של מבצע מגה והעומק החריג של ההנחיות שהוצעו בו נבעו מ"ריגול תעשייתי" נגד שופרסל והניבו תגובה לא ראויה למצב ייחודי. עוד טען רוזנהויז כי משך הזמן של הפעולות נשוא העבירות לא עלה על 24 שעות ולא נגרם למעשה כל נזק משום שההסדר המוצע לא יושם.

השופט משה יועד הכהן גזר על רוזנהויז ארבעה חודשי מאסר, מתוכם חודשיים מאסר פועל וחודשיים וחצי נוספים שירוצו בעבודות שירות. בנוסף, הטיל עליו השופט קנס בסך של 450 אלף שקל ומאסר על תנאי של שישה חודשים למשך שלוש שנים.

על אליעזר גידור הוטלו שנים וחצי חודשי מאסר, מתוכם חודש אחד לריצוי בפועל וחודש וחצי נוספים שירוצו בעבודות שירות, וכן קנס של 250 אלף שקל ומאסר על תנאי של ארבעה חודשים למשך שלוש שנים.

על שופרסל הטיל השופט קנס של 3 מיליון שקל, והתחייבות בסך 5 מיליון שקל שלא לעבור עבירה לפי חוק ההגבלים העסקיים למשך שלוש שנים.

השופט קיבל את בקשת הפרקליטות להגביל את מינויו של רוזנהויז כדירקטור בחברה ציבורית, אך קבע תקופת פסילה קצרה יותר מהמבוקש, למשך שלוש שנים החל ממועד סיום כהונתו כדירקטור בתאגיד ניר חדרה, בחודש ינואר 2013.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הכרעת דין: רשת שופרסל לחצה על ספקים להפסיק מבצע ברשת המתחרה מגה 

 

 

ת"פ 118-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:105
קומיט וכל טופס במתנה