שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ציפי לבני: לא אמנע מסטודנטים ללמוד משפטים, אשנה את אופי בחינת הלשכה

חדשות

ציפי לבני: לא אמנע מסטודנטים ללמוד משפטים, אשנה את אופי בחינת הלשכה, צילום: צילום: Getty images Israel
ציפי לבני: לא אמנע מסטודנטים ללמוד משפטים, אשנה את אופי בחינת הלשכה
03/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

 

שרת המשפטים דיברה בכנס המחוזות של לשכת עוה"ד באילת וקראה לשופטים לנקוט יד קשה מול כל עבירה קטנה שעלולה להיות טריגר לאלימות: "הרשתות החברתיות הפכו למצע הסתה אלים ומסוכן. אנחנו יושבים על חבית חומר נפץ, כשכל אחד עלול לזרוק את הגפרור"

שרת המשפטים ציפי לבני קראה לשופטים בכנס המחוזות של לשכת עורכי הדין באילת לנקוט במדיניות של "יד קשה מול כל עבירה 'קטנה', שעלולה להוות טריגר לאלימות כוללת". השרה לבני הוסיפה בנאומה בכנס הבוקר כי למרות שלא תנסה לצמצם את מספר הסטודנטים למשפטים, תמנה נציב לפיקוח על ההתמחות ותקדם את איחוד לשכות עורכי הדין: "רוצה שהעניינים ירוכזו ביד מנהלת ומכוונת אחת".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לבני דיבר בפאנל הפותח של כנס מחוזות לשכת עורכי הדין באילת שעסק בסוגיית מעמדה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. בפאנל השתתפו גם שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, פרקליט המדינה שי ניצן, מבקר המדינה יוסף שפירא ויו"ר מחוז תל אביב והמרכז עו"ד אפי נווה.

השרה לבני פתחה את נאומה בדברי אקטואליה ואמרה כי "אלה ימים קשים. קברנו את נערינו החטופים, ואנחנו ממשיכים להתמודד עם ירי מעזה לעבר אזרחי ישראל. החמאס הוא ארגון טרור שאין איתו תקווה לשלום – יש לנו מאבק ממושך איתו, שלא התחיל היום ולא ייגמר מחר, אך ישראל חזקה דיה כדי להתמודד עמו. אנחנו יושבים על חבית חומר נפץ, כשכל אחד עלול לזרוק את הגפרור שיצית את האזור כולו, לא פחות. לא מדובר רק על הסכסוך ביננו לבין הפלסטינים – זוהי שעת מבחן לחברה הישראלית כולה, יהודים וערבים כאחד: אם אנחנו נותנים לסכסוך להשתלט עלינו, ולהרוס כל חלקה טובה בבית פנימה?", היא ציינה.

 

סטייה מהמצפן המוסרי

 

עוד אמרה לבני כי היא מאמינה בחברה הישראלית, ומאמינה שתפקיד שר המשפטים הוא לעזור לחברה הישראלית לא לסטות מערכי היסוד שלה, "בין אם במסר ובין אם באכיפה נחושה לא סלקטיבית של החוק. אני ערה לרגישות הנושא. השבועות האחרונים, ובמיוחד הימים האחרונים, היו ימים קשים לעם ישראל כולו. כולנו כואבים את כאב שלוש המשפחות שאיבדו את בניהן לרוצחים שפלים. כל אחד מתמודד עם כאב בדרכו שלו: יש מי שמסתגר בתוך עצמו פנימה; יש מי שמרגיש צורך לצאת לכיכרות, לשיר ולהדליק נרות; יש מי שמגיע לבית המשפחות, לחזק ולהתחזק - כל אלה פניה היפות של ישראל. בצד הפנים היפות האלה צץ צד אחר: קולות מכוערים שקוראים לאלימות, צעדות נקם ברחובות, כתובות נאצה נגד ערבים ואלימות של ערבים נגד שוטרים. לא צריך להגיע לרצח כדי להזדעזע. מספיק לראות מה קורה ברשתות החברתיות – הן הפכו למצע הסתה מסוכן ואלים.

לדברי לבני, "אני שומעת ורואה את דברי ההסתה והקריאות לנקמה. לא זו דרכה של הציונות, לא זו דרכה של מדינת ישראל. אסור לנו לתת לקיצוניות לנצח. אסור לנו לתת לטרוריסטים להכתיב לנו את סדר היום, לגרום לנו לסטות מהמצפן המוסרי שלנו. אסור לנו לאפשר לקיצונים מבית לדרדר אותנו לשפלות מוסרית; אסור לנו להיגרר אחרי הנאומים המשלהבים, הדמגוגיים, של הקיצונים. כן, הרצח הוא נתעב, שפל, מכאיב. אך בניגוד לארגוני טרור, ישראל היא מדינת חוק, דמוקרטיה שיש בה מערכת משפט מוערכת, משטרה, צבא. תפקידו של צה"ל לפעול נגד הטרור מבחוץ ושל משטרת ישראל לפעול נגד הטרור מבית. אסור להתבלבל: גם ברגעים הקשים ביותר, לא ניתן לאף אזרח לעשות דין לעצמו".

 

"מתמחים לא יהיו מלצרים"

 

לבני פנתה לקהל עורכי הדין ואמרה: "אני יודעת אתם מצפים ממני לפעול ולחולל את השינויים שיחזקו את מקצוע עריכת הדין, ואני מבקשת מכם לפעול כדי לחזק את אמון הציבור ואת שלטון החוק. זה הדיל, ואני מתכוונת לעמוד בהתחייבות שלי. קודם כל, אני רוצה שתדעו שאני לא אחסום סטודנטים מללמוד משפטים. אברך על כל סטודנט שבוחר ללמוד משפטים לתואר אקדמי – אבל כן אבטיח לכם שכל מי שסיים את חוק לימודיו יהיה גם ראוי להיות עורך דין לתת שירות לאזרחים ולייצג אזרחים בבתי משפט. כדי שזה יקרה, מבחני ההסמכה ישונו: כיום הבחינות הנערכות מוגבלות לשינון, בעיקר בתחום המשפט הדיוני. אנחנו נעבור לבחינת הערכת ביצוע – ניתוח מקרה. בחינת ניתוח המקרה תתייחס הן לתחום המשפט המהותי והן לתחום המשפט הדיוני. הבחינה תדמה את עבודת עורך הדין בחיי המעשה ותבחן את יכולתו של הנבחן לעשות שימוש בכישורים שנרכשו על ידיו. הוא יידרש להראות כיצד הוא מפעיל את הידע המשפטי שרכש בנושאים הרלוונטיים לתחומי עיסוקו במהלך ההתמחות. בחינה זו תדמה מקרה משפטי אשר ניתן לטיפולו של עורך הדין. המתמחה יוכל להיעזר בחקיקה ופסיקה שיינתנו לו במהלך הבחינה, וזאת בדומה לעבודת עורך הדין, אשר אינו נדרש לשנן ולזכור חקיקה ופסיקה".

שרת המשפטים הביעה את אמונתה בכך שהשינוי הזה יחזק את מקצוע עריכת הדין, וציינה כי "זה מחייב גם אתכם עורכי הדין. עליכם מוטלת האחריות בשלב ההתמחות. אי אפשר להתלונן על ההצפה במקצוע ובאותה נשימה לעצום עין מול מאמנים שלא עושים את מלאכת ההכשרה כראוי. מתמחים לא יהיו מלצרים. זה ייגמר, וזה אינטרס שלכם. כאן אני מתכוונת להתערב: בכוונתי להחיל פיקוח על ההתמחות בדמות נציב".

 

ביקורת בונה ואפקטיבית – לא באמצעות המשוב

 

השרה לבני התייחסה אף היא למשוב השופטים עליו הכריז ראש הלשכה עו"ד דורון ברזילי, ואמרה: "הייתי בסרט הזה בפעם הקודמת שהייתי שרת משפטים. זה נשמע מפתה בהתחלה, כי אין אדם מושלם או חסין מביקורת, אבל המסקנה הסופית היא שזה מאוד בעייתי ואני מודיעה לכם שאני מתנגדת למשוב. אני מתנגדת לתרבות הריאליטי, ולא אתן שתרבות כזו תיכנס לעולם היחסים שבין עורך דין ושופט. במקום לחזק את אמון הציבור במערכת, זה ישפיע לשלילה".

לדברי לבני, הדרך הנכונה להעביר ביקורת על שופטים בצורה מקצועית, בונה ואפקטיבית היא באמצעות נציב התלונות על שופטים, אשר יש לו משמעות בקבלת ההחלטות, ולראייה השופטים שסרחו לא נשארו במערכת.

השרה לבני סיימה את נאומה בהצהרה כי "לא עוד שתי לשכות – אלא אחת. ראש הלשכה צריך להיות עם משילות, ולכן מי שייבחר לעמוד בראש הלשכה בשנה הבאה יהיה ראש לשכת עורכי הדין המאוחדת. זו המשימה שלי".

יו"ר לשכת עורכי הדין והוועד המרכזי בלשכה מסרו בתגובה כי "משוב השופטים יצא לדרך, וכבר ביום שני הקרוב תיערך ישיבה ראשונה של צוות המשוב, על מנת לדון בנושא ולגבש את המתווה. חברי הצוות יבחנו את הנושא תוך הקשבה לביקורת, רגישות לכבודה של מערכת המשפט ומתוך אמונה כי המהלך יביא לחיזוק האמון הציבורי בה. משוב השופטים הינו כלי חיוני לחיזוק מערכת המשפט, לבניית האמון בקרב הציבור הרחב וציבור עורכי הדין בפרט, ולשיפור התדמית של בתי המשפט ומערכת המשפט בכללותה. משוב השופטים נועד לייצר כלי איכותי לביקורת והערכה נכונה, ולא נועד לשמש למטרת ניגוח.

"התנגדות הנהלת בתי המשפט באופן של חרם הינה שגויה ופסולה, ואינה עומדת במבחן המשפטי. התנהלותה נוגדת פסקי דין והתבטאויות של שופטים, הקוראים לשקיפות ציבורית ולהידברות בכל סוגיה הנמצאת על הפרק.

"יתרה מכך, אנו תמהים כיצד בחרה הנהלת בתי המשפט לשקוע בבוץ הפוליטי של הלשכה ולהתערב באופן כה בוטה וגס בענייניה הפנימיים, שפוגעים בסופו של דבר בשירות הניתן לציבור עורכי הדין, ותו לא".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה