שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נשיא בית המשפט העליון: "לא ניתן להחדיר תרבות ריאליטי לאולם הדיונים"

חדשות

נשיא בית המשפט העליון: "לא ניתן להחדיר תרבות ריאליטי לאולם הדיונים", צילום: נשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס. צילום: לשכת עורכי הדין
נשיא בית המשפט העליון: "לא ניתן להחדיר תרבות ריאליטי לאולם הדיונים"
03/07/2014, ליאור שדמי שפיצר

גרוניס התייחס ליוזמה להחזיר את משוב השופטים והבהיר כי מערכת המשפט לא תיקח חלק במאבקים הפוליטיים הפנימיים בתוך הלשכה. גם ללא המשוב, מבטיח גרוניס, "מערכת המשפט עסוקה ללא הרף בבחינה עצמית ובביקורת פנימית"

"למערכת המשפט אין עניין ביחסי הכוחות ובמאבקים הפוליטיים בתוך לשכת עורכי הדין. לנגד עינינו נמצאים טובת המערכת והשירות הניתן לציבור. לא נסכים עם מהלכים חד צדדיים שאנו מתנגדים אליהם בנחרצות. לא נאפשר להחדיר תרבות של 'תכניות ריאליטי' לאולם הדיונים". כך אמר נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בדברים שנשא בכנס המחוזות של לשכת עורכי הדין באילת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לדברי הנשיא גרוניס, עצם קיומו של הכנס הוא תולדה של המאבקים הפנימיים בלשכת עורכי הדין. "אין זה סוד שהפילוג בלשכה פוגע בציבור עורכי הדין הנזקק לשירותי הלשכה ובתדמית המקצוע בעיני הציבור", אמר גרוניס. "      במערכת המשפט הקפדנו להתנהל בניטרליות, בלא ליטול צד בסכסוכים הפנימיים, וכך נמשיך לפעול גם בעתיד. זאת, במיוחד במהלך שנת הבחירות למוסדות הלשכה".

הנשיא גרוניס ציין כי הוא מצר על הניסיון לגרור את מערכת המשפט לתוך הקלחת פוליטית בלשכה, בצורת היוזמה להחזיר את משוב השופטים, והבהיר כי אין בכוונתו להשלים עם הפיכת מערכת המשפט ל"כלי משחק" בקרבות הפנימיים בלשכה.

"מערכת המשפט לא נרתעת מביקורת ולא תמשיך להירתע ממנה", הוסיף גרוניס. "אמון הציבור הוא הנכס היקר ביותר של הרשות השופטת. לאמצעי הביקורת על מערכת המשפט תפקיד חשוב בביצור אמון זה. ואכן, במרוצת השנים האחרונות ננקטו פעולות רבות, במישורים שונים, לחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט".

בין היתר ציין גרוניס את נציבות תלונות הציבור על שופטים המבררת מאות תלונות בשנה ומסייעת בתהליכי השיפור של מערכת המשפט. "כאשר מדובר בתלונה מוצדקת המצביעה על התנהגות חריגה, מוזמן השופט או השופטת לנשיא בית המשפט העליון", מפרט גרוניס. "אף אני כקודמיי זימנתי שופטים בעקבות תלונות מוצדקות. פגישה כזו היא אירוע טראומטי לגבי השופט או השופטת שבהם מדובר, כפי שחזיתי במו עיניי בפגישות עם שופטים שזומנו אליי. במקרים חמורים במיוחד אף נקטנו אמצעים מרחיקי לכת".

עוד ציין גרוניס כי הונהגו שיפורים משמעותיים במנגנוני הבקרה הניהוליים של מערכת בתי המשפט. כך, לדוגמה, נשלח מידי חודש לנשיאי בתי המשפט דיווח מפורט בדבר הנעשה בבית המשפט שעליו הם מופקדים, ואלו מסייעים לאתר תקלות מערכתיות ונקודתיות. "חובה לציין כי מערכות הבקרה אינן מתמצות רק בבחינה של הכמויות והתפוקות הקשורות לתוצר השיפוטי", הדגיש השופט גרוניס. "אנו בוחנים אף את האיכות של פסקי הדין, את תרבות הדיון באולמות המשפט, ונתונים אלה מסייעים לנו גם בהקשרים של קידום שופטים בתוך המערכת".

לדברי גרוניס, נשיאי בתי המשפט מנהלים דיאלוג פורה עם מחוזות לשכת עורכי הדין. "אנו רואים חשיבות רבה בשיח השוטף עם ציבור עורכי הדין ונבחריו. מערכת היחסים עם המחוזות מסייעת בהצפת קשיים ותורמת רבות לשיפור התנהלותה של מערכת המשפט".

"מערכת המשפט עסוקה ללא הרף בבחינה עצמית ובביקורת פנימית", סיכם גרוניס. "אנו עוסקים בשיפור מתמיד של אמצעי הביקורת. כל זאת, על מנת לשמור על הרמה המקצועית והמחויבות האתית של השופטים והרשמים, על מנת ליתן את השירות המשפטי המצוין שאזרחי ישראל זכאים לו, ובכדי לבצר את אמון הציבור ברשות השופטת".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:147
קומיט וכל טופס במתנה