שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שר שיורשע בעבירה שיש עמה קלון ייפסל לכהונת חבר ממשלה למשך 14 שנה

חדשות

שר שיורשע בעבירה שיש עמה קלון ייפסל לכהונת חבר ממשלה למשך 14 שנה, צילום: צילום: Getty images Israel
שר שיורשע בעבירה שיש עמה קלון ייפסל לכהונת חבר ממשלה למשך 14 שנה
02/07/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצעת החוק הקובעת כי שר או ראש ממשלה שעבר בתקופת כהונתו עבירה שיש עמה קלון, יחויב בתקופת צינון של 14 שנה מיום שסיים לרצות את עונשו ולא יוכל להתמנות לסגן שר, שר או ראש ממשלה

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום את הצעת החוק המכפילה את תקופת הפסילה של מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לכהונת חבר ממשלה, משבע שנים ל-14 שנים. החוק הנוכחי קובע כי מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון ונשפט למאסר (לרבות מאסר על תנאי) לא יוכל לכהן בתפקיד שר במשך שבע שנים מיום סיום ריצוי עונשו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ח"כ משה מזרחי (יש עתיד) ביקש בהצעת החוק שלו להחמיר את תנאי הסף המינימליים לכהונת חבר ממשלה. על פי ההצעה, חבר כנסת, סגן שר, שר או ראש ממשלה שעבר עבירה בתקופת כהונתו, ובית המשפט קבע שיש בעבירה קלון וגזר את עונשו לתקופת מאסר העולה על שישה חודשי מאסר בפועל (לא עבודות שירות) לא יוכל להתמנות לכהונת סגן שר, שר או ראש ממשלה למשך 14 שנה מיום שסיים לרצות את עונשו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות רבו המקרים בהם נבחרי ציבור שקיבלו מנדט מקהל הבוחרים עברו עבירות תוך כהונתם, בין כחברי הכנסת ובין כשרי ממשלה, והורשעו על ידי בית המשפט בגין עבירה שיש עמה קלון. מטרתו של חוק זה לשמור על כבודה של הממשלה ומעמדה בקרב הציבור במדינת ישראל ובאמון בה".

עוד צוין בהצעת החוק כי אין הגדרה משפטית מדויקת למושג "קלון", והוא שאוב מעולם האתיקה וההתנהגות בחברה, בדגש על נבחרי ציבור. לאור זאת, מוצע לתקן את סעיף 6 לחוק-יסוד: הממשלה, ולא לאפשר למי שהורשע על ידי בית המשפט בגין עבירה שיש עמה קלון תוך כהונתו כנבחר ציבור, לכהן כשר בממשלה.

ועדת שרים לחקיקה החליטה לתמוך בהצעה, בתנאי שזו לא תחול רטרואקטיבית וכן בתנאי שתקופת הפסילה תחול למשך 14 שנה, ולא לנצח כפי שביקש ח"כ מזרחי בהצעתו המקורית.

היועצת המשפטית של הוועדה אמרה בדיון כי הצעת החוק לא תחול על מי שהורשע לפי החוק הנוכחי, וכבר חלפו שבע שנים מיום סיום ריצוי עונשו. מפני שהוא כבר חזר להיות כשיר לכהונה. לעומת זאת, מי שהורשע בעבר וטרם יחלפו שבע שנים מיום סיום ריצוי עונשו ביום חקיקת החוק באופן סופי, תקופת הצינון שלו תוארך משבע שנים כיום, למשך 14 שנה.

בדיון הקודם בהצעת החוק אמר חה"כ מזרחי: "אנחנו רוצים שחברי הכנסת יהיו נקיים מרישום פלילי. האם פעם דמיינו שבכנסת ישבו אסירים לשעבר? ואולי אף לכהן בתפקיד שר", תהה מזרחי.

הצעת החוק אושרה להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:193
קומיט וכל טופס במתנה