שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בקשה לייצוגית נגד האוניברסיטה הפתוחה: מתנה קבלת אישורים רשמיים בתשלום

חדשות

בקשה לייצוגית נגד האוניברסיטה הפתוחה: מתנה קבלת אישורים רשמיים בתשלום , צילום: צילום: Getty images Israel
בקשה לייצוגית נגד האוניברסיטה הפתוחה: מתנה קבלת אישורים רשמיים בתשלום
01/07/2014, ליאור שדמי שפיצר

לטענת המבקשת, האוניברסיטה הפתוחה גובה כספים שלא כדין מסטודנטים עבור הפקת מסמכים כגון אישור הרשמה, גיליון ציונים, אישור זכאות לתואר ועוד, בעוד שעל פי הנחיות המל"ג אין לגבות תשלום על בקשה ראשונה של כל אחד מהמסמכים הללו

סטודנטית לשעבר באוניברסיטה הפתוחה הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בטענה לגביית כספים שלא כדין עבור הפקת מסמכים כדוגמת אישור הרשמה, גיליון ציונים, אישור לימודים ועוד, בעוד שעל פי נהלי המל"ג, הסטודנטים זכאים לאישורים אלה ללא תשלום במסגרת שכר הלימוד שהם משלמים. התנהלות זו, לטענת המבקשת, מהווה הטעייה ועשיית עושר ולא במשפט על גבם של הסטודנטים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לטענת המבקשת, ליטל כהן, דו"ח מלץ, שאומץ על ידי כל גופי החוק והמועצה להשכלה גבוהה כמסגרת הנהלים המחייבת כל מוסד אקדמי מפוקח, קובע את סוגי האישורים שהסטודנטים זכאים לקבל ללא תשלום. עם אישורים אלה נמנים אישור לימודים, אישור זכאות לתואר, אישור להתמחות, תעודה (תואר, לימודי תעודה או תעודת הצטיינות, אישור על רישום ועוד, אשר הסטודנטים רשאים לקבל עד 5 עותקים חתומים מהם ללא תשלום. המועצה להשכלה גבוהה מתירה לגבות סכום כסף מהסטודנטים רק כאשר מדובר בבקשה הוספת על אלו המנויות ברשימה.

לטענת כהן, בדיקה מדגמית מול מספר מוסדות אקדמיים מובילים בישראל מלמדת כי אלו אכן מקפידים על הנחיה זו, שנועדה להקל על קהל הסטודנטים בגביית כספים.  

כהן טענה כי במהלך לימודיה באוניברסיטה הפתוחה, היא פתחה בהליך קבלה ללימודים במוסד אחר, ולשם כך נדרשה להביא אישור רשמי הנושא חותמת מקורית בדבר קורסים אקדמיים שהשלימה וצברה בעבר. מזכירות האוניברסיטה הפתוחה ציינו בפניה כי הפקת האישור המבוקש כרוכה בתשלום של 21 שקל, והיא שילמה כמבוקש.

בדיעבד, טוענת כהן, התברר לה כי קיימת הנחיה של המל"ג לפיה כל סטודנט זכאי לפחות עבור בקשה אחת של מסמכים רשמיים, כגון אישור לימודים או גיליון ציונים, לקבלתם כל אחד מהאישורים האלו ללא תשלום ובמספר עותקי מקור.

לטענת כהן, קיימת סבירות גבוהה כי הסיבה לקביעת תעריף הפקתו של המסמך המבוקש נעוצה בשיקולים כלכליים של האוניברסיטה הפתוחה, על חשבונם של הסטודנטים.

כהן העמידה את סכום התביעה על סך של 29 מיליון שקל, על פי חישוב של 350 אלף סטודנטים בשבע השנים האחרונות, שכל אחד מהם ביקש במהלך לימודיו, בהנחה שמרנית, לכל הפחות אישור אחד מכל סוגי האישורים המפורטים בתביעה.

 

 

ת"צ 40711-06-14

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:245
קומיט וכל טופס במתנה