שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ח"כ איילת שקד: "שלילת קבלת חנינה מרוצחי ילדים תהיה תחליף לעונש מוות"

חדשות

ח"כ איילת שקד: "שלילת קבלת חנינה מרוצחי ילדים תהיה תחליף לעונש מוות", צילום: צילום: Getty images Israel
ח"כ איילת שקד: "שלילת קבלת חנינה מרוצחי ילדים תהיה תחליף לעונש מוות"
01/07/2014, ליאור שדמי שפיצר

דיון סוער בוועדת החוקה, חוק ומשפט עסק בהצעת החוק המבקשת לשלול חנינה או הקלה בעונש רוצחים  ממניעים לאומניים או רוצחי ילדים. ח"כ מרב מיכאלי: "הממשלה עשתה זילות משחרור מחבלים, בלי לקחת בחשבון את התוצאות". ח"כ גמאל זחאלקה: "הפוליטיקאים מתנהגים כמו אספסוף. תגידו משהו על זכויות אדם"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה אתמול (יום ב', 30.6) בתיקון לחוק נשיא המדינה הקובע כי מי שיורשע ברצח ממניעים לאומניים או במקרי רצח חמורים במיוחד כגון רצח ילדים יישא את כל המאסר שיושת עליו, ללא אפשרות הקלה, קציבת עונשו או קבלת חנינה מנשיא המדינה. להצעת החוק, אם תתקבל, לא תהיה תחולה רטרואקטיבית, ולכן היא יכולה לחול רק על מעשים שייעשו לאחר חקיקת החוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות שחררה מדינת ישראל מספר רב של מחבלים כחלק מעסקאות שחרור שבויים או כמחוות מדיניות. מציאות זו הובילה למצב אבסורדי שבו מחבלים שביצעו מעשי רצח כחלק ממאבקם במדינת ישראל, משתחררים זמן ארוך לפני סיום ריצוי עונשם. עובדה זו מהווה כשל מוסרי שיש בו משום זילות בחומרת מעשיהם של המחבלים ובסמכותה של מערכת המשפט בישראל. כמו כן, נכון להיום נקצב עונשם של רוצחים גם אם ביצעו מקרי רצח חריגים בחומרתם, כגון רצח ילדים".

לדברי ח"כ איילת שקד, שהיתה בין יוזמי הצעת החוק, ההצעה תחול על מקרים קשים במיוחד, כמו במקרה של רצח משפחת אושרנקו או רצח משפחת פוגל. "היו מקרים שבהם שופטים שאלו למה התביעה לא ביקשה עונש מוות", אמרה ח"כ שקד בדיון. "במדינה שבה יש מקרים המצדיקים מוות, לפחות שיהיה תחליף לעונש מוות במקרים חריגים במיוחד".

עוד העירה ח"כ שקד כי יש לדון האם ראוי לחייב את השופטים לשקול את שלילת החנינה, על מנת למנוע מצב שבתי המשפט יתעלמו מהוראת החוק.

ח"כ מירב מיכאלי אמרה בדיון כי "הממשלה עשתה זילות משחרור מחבלים. הממשלה הפכה את השחרור, למטבע עובר לסוחר. במקום כמה מאות יחידות דיור, שחררו מחבלים. לדבריה, "הממשלה משחררת רוצחים ומחבלים בלי לקחת בחשבון מה יהיו התוצאות".

לדברי ח"כ גמאל זחאלקה מבל"ד, "יש כאן התלהמות. הפוליטיקאים מתנהגים כמו אספסוף ולא שמים על הדמוקרטיה. כל הצעה קיצונית זוכה פה לתמיכה. לא ניתן שהוועדה תהפוך לוועדה לעבריינים, כדי לזכות בפופולאריות זולה ובעוד כמה קולות בפריימריז של הבית היהודי. מי שומע עליכם ללא ההצעות הללו? תגידו משהו על זכויות אדם". לדברי ח"כ זחאלקה, החוק הבינלאומי קבע שהכיבוש לא יסתיים ללא שחרור אסירים, ומכאן שעל פי הצעת החוק, הכיבוש לא יסתיים לעולם. "כלא ל-30 שנה, חמור יותר מרצח. זה מוות בייסורים", הוסיף זחאלקה.

נציג משרד המשפטים, עו"ד עמי ברקוביץ, אמר בדיון כי ועדת שרים לחקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק רק בקריאה הטרומית, עקב הערת היועץ המשפטי לממשלה שטען כי יש צורך לסייג את סמכות בית המשפט להגביל את סמכות החנינה של נשיא המדינה, רק לחנינת אסירים על רקע הסדר מדיני או עסקה לשחרור ישראלים.

נציגת הייעוץ המשפטי של נשיא המדינה, עו"ד דנה צוק, התנגדה להצעת החוק ואמרה כי "עמדת לשכת נשיא המדינה שההצעה מאוד בעייתית, כיון שהתיקון מציע שינוי שלא קיים בעולם. גם במדינות שבהן ניתן לגזור מאסר עולם ללא חנינה, יש אפשרות מסוימת לחנינה כלשהי". לדברי עו"ד צוק, זו סמכות שמופעלת במשורה ויש אינטרס שהסמכות תופעל במקרים מסוימים. "צריך לשמור על שסתום ביטחון שיאפשר מתן חנינה, במצבים שלא ניתן לצפות אותם מראש".

ח"כ איילת שקד שאלה את עו"ד צוק למה במקרה של רצח ראש הממשלה הנסיבות לא משתנות, לעומת רצח משפחה בשנתה שבה הנסיבות עשויות להשתנות. "כמה רוצחים מתו מזקנה בכלא? בכמה מקרים הנשיא החליט לא לדון", המשיכה שקד והקשתה. עו"ד צוק השיבה כי אכן נקצב עונשם של רוב הרוצחים בסופו של דבר.

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:211
קומיט וכל טופס במתנה