שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בקריאה טרומית: בקשת תרומות בשיחות טלפון מוקלטות תיחשב לדואר זבל

חדשות

אושר בקריאה טרומית: בקשת תרומות בשיחות טלפון מוקלטות תיחשב לדואר זבל, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר בקריאה טרומית: בקשת תרומות בשיחות טלפון מוקלטות תיחשב לדואר זבל
26/06/2014, ליאור שדמי שפיצר

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק המאפשרת לאזרח להימנע מקבלת הודעות טלפוניות ממלכ"רים ומעמותות שונות. שר התקשורת: "העברנו בעבר את חוק הספאם והסתכלנו אולי בעיקר על העתיד ולא על ההווה. תופעת הפרסומות האוטומטיות דרך הטלפון הלכה והתגברה והציבור מתקומם"

מליאת הכנסת אישה אתמול (יום ד', 25.6) בקריאה טרומית את הצעות חוק הכוללות בהגדרת שיגור דבר פרסומת באמצעות מתקן בזק גם מסר שמטרתו בקשת תרומה או הפצת תעמולה, לרבות מסרים המופצים באופן לא מסחרי או על ידי מוסד ללא כוונת רווח. עוד מוצע לאפשר לנמען להסיר את שמו מרשימת התפוצה של המפרסם, במשך 30 שניות מתחילת הודעת המסר הקולי, בדרך של לחיצה על החייגן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – דואר זבל), שהגישו חברי הכנסת מיקי רוזנטל מהעבודה ועדי קול מיש עתיד, נכתב כי מטרת התיקון לחוק להבטיח כי לכל אזרח בישראל תהיה הזכות והיכולת למנוע מגופים מכל סוג שהוא להטריד אותו במה שמכונה דואר זבל (spam).

בהצעת החוק צוין כי "לאחרונה, התופעה לפיה מוסדות ללא כוונת רווח שולחים מסרים אלקטרוניים לנמענים, אם באמצעות הודעות דואר אלקטרוני, מסרונים או הודעות מוקלטות, ובלי שלנמענים תהא הבחירה להפסיק זאת, הפכה נפוצה מאוד". עוד צוין כי הוספת סעיף 30א לחוק התקשורת, המוכר כ"חוק הספאם", בשנת 2008 אמנם עשה שינוי מבורך בהקטנת כמות דואר הזבל על שלל צורותיו, אולם בחלוף חמש שנים ברור כי יש לטפל בהיבט נוסף שהחוק נמנע מלטפל בו עד היום – הטרדת האזרח על ידי דואר זבל הנשלח ממוסדות שאינם למטרות רווח, בלי לאפשר לאזרח לסרב לקבל זאת.

מוסדות ללא כוונת רווח לא היו כפופים עד היום להסדר שנקבע בתיקון לחוק, שכן הגדרת "מפרסם" חלה על רק מי שמפרסם מסרים באופן מסחרי ובכוונות מסחריות. עם זאת, נאמר בהצעת החוק, ברור לכל כי אף שהמסרים נשלחים ממוסדות ללא כוונת רווח ואינם מוגדרים כ"דבר פרסומת", מטרתם המובהקת היא עידוד הוצאת כספים על ידי הנמען או השפעה על עמדותיו בנושאים שלמענם פועלים מוסדות אלו. לפיכך, מוצע להשלים את המהלך בחוק ולקבוע כי כל המעוניין להציף את אזרחי המדינה בדיוור פרסומי, חלה עליו החובה לאפשר לאזרח לבחור להימנע מלקבלו.

לדברי ח"כ מיקי רוזנטל, "טכנולוגיה יכולה להיות דבר נפלא אבל יכולה להפוך גם לסיוט. כל מיני אנשים מבקשים תרומות בטלפון באופן שאי אפשר לשאת את זה. אדם שמבקש קצת שקט בביתו לא ייתקל בשיחות כל שעה של מבקשי נדבות. הדבר לא יכלול מפלגות פוליטיות מכיוון ששיחות אלה נעשות בהסכמה. לפי החוק יהיה אפשר בלחיצת כפתור להיגרע מכל רשימה שמית כזו או אחרת".

"קיבלתם כבר שיחה הבוקר מקבר רחל או עמותה אחרת? אם לא, סביר שתקבלו מחר", אמרה ח"כ עדי קול. "זה נמאס ומטריד לקבל שיחות כאלה ואנחנו רוצים שזה ייפסק. בוועדה לפניות הציבור בראשותי קיבלנו עשרות פניות של אזרחים שהתלוננו על הנושא".

שר התקשורת גלעד ארדן הוסיף כי "מדובר בהצעות חשובות שמטפלות בבעיה צרכנית שמטרידה את האזרחים בביתם. העברנו בעבר את חוק הספאם והסתכלנו אולי בעיקר על העתיד ולא על ההווה. תופעת הפרסומות האוטומטיות לאו דווקא דרך המחשב אלא גם דרך הטלפון הלכה והתגברה והציבור מתקומם. הפרסומות הללו מהוות מטרד חמור ומאלצות את הציבור להיחשף לתכנים שהם לא מעוניינים בהם, לעתים בשעות לא הגיוניות. ההצעה תכלול לא רק גופים מסחריים אלא גם שיחות שמטרתן גיוס תרומות".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:25
קומיט וכל טופס במתנה