שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים: קורבנות טרור מעקלים את רישיון האינטרנט ונכסי הדומיין של איראן

חדשות

תקדים: קורבנות טרור מעקלים את רישיון האינטרנט ונכסי הדומיין של איראן, צילום: צילום: Getty images Israel
תקדים: קורבנות טרור מעקלים את רישיון האינטרנט ונכסי הדומיין של איראן
25/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

 

קבוצת קורבנות טרור מישראל ומארה"ב שנפצעו במתקפות שמומנו על ידי איראן מבקשות לקבל בעלות על הדומיינים, השמות וכתובות ה-IP המשמשות את הממשל האיראני. עו"ד ניצנה דרשן לייטנר: "חובה להראות לאיראנים שלתמיכתם הכספית בטרור יש מחיר כבד"

קבוצת קרבנות טרור מישראל ומארצות הברית ובני משפחותיהם, שנפצעו או נהרגו במתקפות טרור שמומנו על ידי ממשלת איראן, פתחו אמש (יום ג', 24.6) בהליך עיקול רישיון האינטרנט ונכסי הדומיין של איראן, וכל זכות חוזית אחרת המסופקת לאיראן על ידי ארה"ב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

צו העיקול נמסר לידי איגוד האינטרנט לרישום שמות ומספרים (ICANNInternet Corporation for Assigned Names and Numbers), המנהל, למעשה, את רשת האון ליין העולמית (WWW), מטעם מחלקת המסחר האמריקנית בוושינגטון. ICANN  מנפיק רישיונות למדינות העולם, אשר מורשות למנות נציגים מטעמן, הסוחרים ומוכרים שמות דומיין בעלי סיומות ספציפיות של אותה מדינה לכל אדם, עסק או ארגון.

המשפחות התובעות, המחזיקות בפסקי דין כנגד איראן שניתנו בבית המשפט הפדרליים בארה"ב בשווי של למעלה ממיליארד דולר, מבקשות לקבל בעלות על כל הדומיינים (LTD) והשמות המרכזיים שמסופקות לאיראן על ידי ארה"ב, כולל הסיומת ir, ایران, וכל כתובות ה-IP המשמשות את הממשל האיראני וסוכנויותיו השונות.

קורבנות הטרור ומשפחותיהם מיוצגות בהליך תקדימי זה על ידי עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, מנהלת ארגון "שורת הדין",  ועל ידי עו"ד רוברט טולצ'ין מניו יורק.

 לדברי עו"ד דרשן לייטנר, "זו הפעם הראשונה שקורבנות טרור פונים לעקל ולקבל לידיהם בעלות על דומיינים, כתובות IP ורישיונות אינטרנט של מדינות תומכות טרור כגון איראן, ומנסים לממש את פסקי הדין שקיבלו נגדן. חובה להראות לאיראנים שלתמיכתם הכספית בטרור יש מחיר כבד. מבחינה עסקית ומשפטית מדובר בהליך פשוט – חייבים לקורבנות כסף, ואלה נכסים ששווים כסף".

ברוך בן חיים, שבנו נפצע אנושות בפיגוע התאבדות באוטובוס בשנת 1995, אמר כי "זה לא ראוי שהממשל האמריקאי ימשיך לספק רישיונות אינטרנט לאיראן בעוד זו מסרבת לפרוע פסקי דין הקובעים שהיא מימנה טרור עולמי. תביעותינו חייבות להגיע לידי מימוש".

בתביעות שהוגשו בארה"ב על ידי קורבנות טרור כנגד איראן, בתי המשפט חזרו ופסקו שפיגועי התאבדות ומתקפות ירי יזומות של טרוריסטים מארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי בישראל מומנו באמצעות התנועה האסלאמית ומשרד המודיעין האיראני (MOIS). אף על פי כן, אף שהמשפחות זכו לפיצוי וענישה נגד הנתבעים, איראן סירבה ליישם את הוראות הפסיקה ולשלם את פסקי הדין. איראן הוגדרה על ידי מחלקת המדינה האמריקאית כמדינה הפועלת מחוץ לחוק והמספקת תמיכה ומשאבים חומריים לארגוני טרור ברחבי העולם עוד ב-1996.

על פי תיקון לחוק חסינות ריבון זר האמריקני משנת 1976, שתוקן על מנת לסייע לנפגעי טרור לאכוף פסקי דין כנגד מדינות זרות, חסינותה הריבונית של איראן כנגד תביעות הנובעות ממעשי טרור מבוטלת.

עוה"ד דרשן-לייטנר הוסיפה כי "במשך שנים סירב הממשל האיראני לפרוע את פסקי הדין כנגדו, בהתנשאות על קרבנות הטרור והמערכת המשפטית האמריקאית. קורבנות הטרור ממשיכים לסבול מתוצאות פיגועי ההתאבדות שמומנו על ידי איראן לפני כ-17 שנים. אין בכוונתנו למנוע את השימוש באינטרנט האיראני, אלא אנו דורשים את מה שמגיע על פי חוק. אם באמצעות החרמת תקציבים שהצטברו ממכירת רישיונות וזכויות חוזיות אלו נוכל לממש את החוב, נסופק ונדע ששירתנו את לקוחותינו. אנו נישאר תמיד מחויבים לסייע לקורבנות הללו לממש את פסקי הדין שלהם".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:121
קומיט וכל טופס במתנה