שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נתבע שלא התייצב לבדיקת רקמות ישלם הוצאות משפט לדוגמא של 7,500 שקל

חדשות

נתבע שלא התייצב לבדיקת רקמות ישלם הוצאות משפט לדוגמא של 7,500 שקל, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
נתבע שלא התייצב לבדיקת רקמות ישלם הוצאות משפט לדוגמא של 7,500 שקל
25/06/2014, ליאור שדמי שפיצר

השופט אסף זגורי ציין כי אי התייצבות לבדיקה גנטית בתביעת אבהות מאריכה את בירור ההליך וגורמת לדחייה משמעותית של פסיקת המזונות. במקרה כזה, פסיקת הוצאות הופכת להיות הכרחית כדי להעביר מסר חינוכי ושיפוטי, הן בסכסוך הקונקרטי והן מבחינת האינטרס הציבורי הכללי  

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת הטיל הוצאות לדוגמא בסך של 7,500 שקל על נתבע בתביעת אבהות שלא התייצב לביצוע בדיקה גנטית. השופט אסף זגורי קבע כי הנתבע פעל בחוסר תום לב והאריך את הדיון שלא לצורך, ועוד הוסיף על כך כשמסר תגובה כוזבת בעליל לבית המשפט, לפיה לא ידע על מועד הבדיקה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

נגד הנתבע הוגשה תביעה של אם לאבהות ביחס לבתה הקטינה. עוד בטרם קבלת ייצוג, התייצב הנתבע לדיון והודיע כי הוא מסכים לביצוע בדיקה גנטית לבירור עניין האבהות. בא-כוח התובעת ציין כי לצדדים כבר נקבע מועד לביצוע הבדיקה – כחודשיים ממועד הדיון.

לבקשת התובע, דאג בית המשפט להדפיס עבורו ולמסור לו באמצעות הקלדנית את כל ההחלטות והמסמכים הקשורים לתיק זה, ואף ציין בפרוטוקול הדיון כי הנתבע מודע לכך שהוא צפוי להתייצב לביצוע בדיקת סיווג רקמות בבית החולים רמב"ם. אולם, כשהגיע מועד הבדיקה, התייצבו האם והבת ואילו הנתבע לא התייצב.

לטענת הנתבע, אי התייצבותו נבעה מאי ידיעה של מועד ביצוע הבדיקה וכן מחיסרון כיס לשאת בעלויותיה. בא-כוחו של הנתבע הוסיף כי הטלת הוצאות על הנתבע תכביד עליו לאור הליך פש"ר המתנהל נגדו, והבהיר כי מרשו מוכן להתייצב לכל בדיקה עתידית.

 

התחמקות מחובת המזונות

 

סגן נשיא בית המשפט לענייני משפחה, השופט אסף זגורי, ציין כי חוק מידע גנטי אינו מתייחס למקרה שבו מי מהצדדים לא מתייצב לבדיקה, אך ייתכן שניתן לראות באי ההתייצבות לבדיקה גם כסירוב לבצעה, ובמקרה כזה ניתן להחיל את הוראות פקודת ביזיון בית המשפט.

"דומני כי הסיטואציה של אי התייצבות לבדיקה גנטית, כאשר הצד שאינו מתייצב מסכים לביצוע הבדיקה אך מטעמים שונים מתרשל, או במזיד ובמתכוון אינו מתייצב, צריכה למצוא ביטויה ומקומה בפסיקת הוצאות משפט כקבוע בתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 לרבות אפשרות שקילת חיוב בהוצאות לטובת אוצר המדינה, כאשר בקביעת היקף החיוב בהוצאות ניתן לכלול אלמנט עונשי", כתב השופט בהחלטתו. "ביטוי אחר שרשאי בית המשפט לענייני משפחה ליתן לאי התייצבות לבדיקה גנטית כאמור, יכול גם להיות במסגרת פסיקת מזונות זמניים ביחס לקטין/ה וזאת עוד בטרם קביעת האבהות (באנלוגיה להוראות חוק מידע גנטי המאפשרות הסקת אבהות ביחס לנבדק שסירב לבצע בדיקה גנטית)".

השופט זגורי ציין כי אי התייצבות לבדיקה גנטית מאריכה את בירור ההליך ואת מועד ההכרעה השיפוטית בתביעת האבהות, וכפועל יוצא, גם עלולה להביא לדחייה משמעותית במועד שבו ייפסקו ולא כל שכן ישולמו לקטינה מזונותיה (ככל שהאב הנטען יימצא האב הביולוגי). "אמנם ניתן לחייב במזונות למפרע, אך ישנם מקרים שתביעת מזונות מוגשת רק לאחר שהוגשה תביעת אבהות ואו אז, יכולה אי ההתייצבות לבדיקה הגנטית לשחק לידיו של האב הנטען המבקש לחמוק ממילוי חובותיו על פי דין כלפי ילדיו. למרבה הצער, מדובר בסיטואציות שכיחות בבית המשפט לענייני משפחה", העיר השופט.

 

מקלות בגלגלי ההליך

 

השופט קבע כי לא ניתן לחלוק על העובדה כי הנתבע ידע על מועד הבדיקה ובחר שלא להתייצב אליה ולא להודיע על כך לתובעת או לבית המשפט. עוד הבהיר כי אילו היה מצורף תצהיר התומך בטענותיו, מדובר היה בעדות שקר בניגוד לסעיף 237 לחוק העונשין.

השופט הדגיש כי התנהלותו של הנתבע היא התנהלות חסרת תום לב המאריכה את הדיון שלא לצורך. עוד הוסיף הנתבע חטא ועוון, עת  מסר תגובה כוזבת לבית המשפט. "על כך לא ניתן לעבור לסדר היום ויש מקום ואף הכרח לחייב את הנתבע בהוצאות משפט לדוגמא", כתב השופט.

באשר להיקף ההוצאות ציין השופט כי הפסיקה מסתייגת מהטלת הוצאות עונשיות על בעל דין, והדבר ננקט לעיתים רחוקות. על הוצאות אלה להיות ריאליות, מידתיות וסבירות, המביאות בחשבון את מורכבות ההליך והזמן שהושקע בהכנתו, כמו גם את חשיבות ההליך הן לצדדים והן לאינטרס הציבורי.

השופט זגורי ציין כי לטעמו, "כחלק מהאינטרס של קטינים לברר אבהותם בהקדם ולקבל מזונותיהם מאביהם הביולוגי (דבר הקשור בטבורו לאבהות), ראוי להדגיש בפני בעלי דין בהליכים בעניין אבהות ומזונות את חשיבות ההתייצבות לבדיקה כמו גם קידום בירור ההליך השיפוטי בסוגיית האבהות, ללא ניסיון 'להכניס מקלות בגלגלים' מצדם. ניתן בהחלט לעשות זאת באמצעות מכשיר פסיקת הוצאות משפט. אלה האחרונות הופכות לעיתים להיות 'הכרחיות' כדי לשאת בקרבן מסר חינוכי ושיפוטי נורמטיבי הן בסכסוך הקונקרטי והן מבחינת האינטרס הציבורי הכללי.

 

 

תמ"ש 34608-09-13

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה