שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד שמעון צבר שהונה לקוחות בעשרות מיליוני שקלים נידון ל-8 שנות מאסר

חדשות

עו"ד שמעון צבר שהונה לקוחות בעשרות מיליוני שקלים נידון ל-8 שנות מאסר, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
עו"ד שמעון צבר שהונה לקוחות בעשרות מיליוני שקלים נידון ל-8 שנות מאסר
22/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

צבר שכנע לקוחות, קרובי משפחה וחברים, מרביתם אנשים מבוגרים, להפקיד בידיו כספים לצורך השקעה תמורת תשואה גבוהה, אך בפועל לא השקיע את הכספים אלא נטל אותם לעצמו. הפרקליטות: מדובר בעוקץ סדרתי, שפגע בשמם הטוב של עורכי דין ישרים

בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד גזר היום (יום א', 22.6) עונש של שמונה שנות מאסר בפועל על עורך הדין שמעון צבר (66), שהורשע בהונאת עשרות לקוחות בעשרות מיליוני שקלים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עוה"ד צבר הורשע, על פי הודאתו, ב-44 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בסך כולל של 39 מיליון שקל וב-44 עבירות של גניבה בידי מורשה בסך כולל של כ-20 מיליון שקל. במסגרת הסדר טיעון עם פרקליטות, הוסכם כי ייגזר עליו עונש של עשר שנות מאסר, שמונה מתוכן בפועל.

על פי כתב האישום, שכנע עו"ד צבר 44 אנשים שונים, שנמנו עם לקוחותיו, קרובי משפחתו, חבריו ומכריו, מרביתם אנשים מבוגרים ופנסיונרים, להפקיד בידיו כספים בהיקף כולל של 39 מיליון שקל לצורך השקעה תמורת תשואה גבוהה. מדובר בהונאה מסוג פונזי (Ponzi Scheme), במסגרתה הבטיח צבר למשקיעים תשואות גבוהות תוך פרק זמן קצר, אך בפועל כלל לא השקיע את הכספים אלא נטל אותם לעצמו. כספי ההשקעה שהוצגו כפירות ההשקעה שולמו למעשה מכספם של משקיעים אחרים ולא היו אלא החזר חלקי של הקרן. עו"ד צבר הציג למתלוננים מצגי שווא רבים, בהם ביטחונות כוזבים ומצגי ערבויות בנקאיים כוזבים של מיליוני שקלים.

צבר הורשע גם בעבירות מס בכך שניהל עסק בלתי חוקי של הלוואות שעליהן לא דיווח לרשויות המס. סכומי הגניבה בכתב האישום המקורי הופחתו במסגרת הסדר הטיעון ל-20 מיליון שקל, היות שחלק מהסכומים התיישנו. מכתב האישום המקורי הורדו כ-16 מיליון שקל, אשר הושבו למתלוננים רבים.

עו"ד ליאת מנור מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הדגישה את חומרת המעשים של עו"ד צבר, שנמשכו לאורך תקופה של כחמש שנים, וטענה כי אין מדובר במעידה חד-פעמית אלא ב"עסק שלם" כהגדרתה, של קבלת כספים במרמה מאנשים תמימים. מדובר ב-44 נפגעי עבירה וב"עוקץ" סדרתי של פגיעה מצד הנאשם בעיקר באנשים הקרובים לו ביותר. ניצול חבריו, בני משפחתו, אנשים מבוגרים שהיו לקוחותיו וסמכו עליו בתור עורך דינם, ולכן מסרו לו את כספם. אותם מתלוננים נותרו חסרי כל. מרביתם אנשים קשיי יום שרוקנו בלחץ הנאשם את קופות הגמל שלהם וחסכונותיהם, מכרו נכסים, הפקידו בידיו ירושות שקיבלו, וכן לקחו הלוואות בכדי להשקיע אצלו כספים, וכל זאת כשעוה"ד צבר מייצג אותם והם סומכים עליו בצורה מוחלטת.

עוה"ד מנור הוסיפה כי עו"ד צבר השתמש באמון ובמעמד המוקנה לו כעורך דין, ופגע בפעולותיו פגיעה קשה בשמם הטוב של עורכי הדין הפועלים בנאמנות וביושרה לטובת לקוחותיהם. היא ציינה לחומרה את העובדה כי המעשים נעשו מתוך רדיפת בצע וממון, והזכירה כי מרבית הכספים  לא הוחזרו למתלוננים.

סנגורו של עו"ד צבר, עו"ד מנשה סלטון, ציין את היותו של אדם נורמטיבי לחלוטין, שניהל מערכת פיננסית ארוכת טווח במהלכה נטל כספים מחד, אך דאג להחזיר כספים מאידך. בנקודת זמן מסוימת איבד הוא את השליטה, ואז למעשה החל להתגלגל כ"כדור שלג" עד שלא הצליח להחזיר את הכספים. עו"ד סולטן ציין את 39 שנות פעילותו של צבר כעורך דין, שפעל רבות למען לקוחותיו, הגיע להישגים רבים ולתקדימים רבים במערכת המשפט.

בגזר הדין ציין השופט יעקב שפסר כי בדבריו בבית המשפט דיבר עו"ד צבר בהתרגשות רבה, וניכר כי דבריו נאמרים מעומק הלב. בדבריו ציין כי עומד הוא בוש ונכלם כשמולו ניצב שבר גדול ואיון של המתלוננים. הוא תיאר את חייו וכיצד קריסתו השפיעה קשות גם על המתלוננים. אולם, סבלו וצרותיו הם כאין וכאפס לעומת הסבל והנזק שנגרם למתלוננים והוא לוקח אחריות מלאה על מעשיו ושגיאותיו ומצר עליהם מאוד. צבר תיאר כי אין לו מנוח לא ביום ולא בלילה והוא כלוא בתוך מצפונו כשמצפונו מכה בו ורודף אותו. לדבריו, אמנם נלקחת ממנו חירותו, אולם מצפונו ימשיך לייסרו ולהעיק עליו גם בבית הכלא. בסיום דבריו הוא התנצל בפני המתלוננים ובפנים כבושות מבושה ביקש את סליחתם.

מלבד עונש המאסר הממושך, פסק שופט בית המשפט המחוזי יעקב שפסר פיצוי לכל מתלונן, בהתאם לסכום שגנב ממנו עוה"ד צבר, ובלבד שהסכום בגין כל מתלונן אינו עולה על סך של 258 אלף שקל.

 

ת"פ 41697-10-13

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:49
קומיט וכל טופס במתנה