שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מעסיקים בני נוער בחופשת הקיץ? שמרו על זכויותיהם כחוק ותימנעו מקנסות

חדשות

מעסיקים בני נוער בחופשת הקיץ? שמרו על זכויותיהם כחוק ותימנעו מקנסות, צילום: צילום אילוסטרציה: istock
מעסיקים בני נוער בחופשת הקיץ? שמרו על זכויותיהם כחוק ותימנעו מקנסות
19/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

במשרד הכלכלה מזהירים ומזכירים: עיצום כספי על מעסיק בגין הפרת חוקי עבודת נוער עלול להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים.

הקיץ בפתח, ועם סיום שנת הלימודים ייצאו מאות אלפי תלמידים לחופשה ולעבודה. השנה יוכלו בני הנוער העובדים ליהנות משתי בשורות חדשות: אגף האכיפה של המשרד ימשיך במדיניות אי האכיפה של חובת הוצאת פנקס עבודה, ובכך ייחסך מהנערים העובדים מסע בנפתולי הביורוקרטיה. בנוסף, לא ייאכף איסור העסקה מעל לשעה 22:00 בלילה, ויותר לצעירים לעבוד עד השעה 24:00 בתקופת חופשות רשמיות, ובלבד שמעסיקם ידאג להחזרת העובד לביתו בתום העבודה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעבר חלה חובה על מעסיקים לדרוש מבני הנוער להוציא פנקס עבודה שמתייחס לגיל הנער וכשירותו הרפואית. הדבר הביא לסרבול בירוקרטי ולטרחה מיותרת לנוער הנדרש להגיע ללשכות התעסוקה. מדיניות האכיפה שונתה כיום כך שבמקום פנקסי העבודה, המעסיק נדרש לשמור במקום העבודה צילום תעודת זהות של הנער\ה או הוריו\יה ואישורים רפואיים נדרשים.

אגף האכיפה במשרד הכלכלה ייצא למבצעי אכיפה מוגברים בחודשי הקיץ בתחום עבודת הנוער. פעילות מנהל ההסדרה והאכיפה נעשית באמצעות טיפול בתלונות וכן אכיפה יזומה. מחודש  יוני 2012  נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה שמקנה למנהל כלי אכיפה מנהלי, בנוסף לכלי האכיפה הפלילי, וזאת על מנת לייעל ולשפר את אכיפת חוקי העבודה. כמו כן תוגבר כוח אדם לפעילות האכיפה ומיצוי זכויות עובדים.

 במשרד הכלכלה מציינים כי עיצום כספי על הפרת הוראות חוק יכול לנוע בין 5,110-35,740 שקל, לכל הפרה לכל עובד, כך שהעיצום הכספי בגין הפרות של חוקי העבודה עלול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. בגין עבירות חמורות אף מוגש כתב אישום פלילי.

הענפים המרכזים שבהם נמצאו הפרות הם אולמות אירועים, מסעדות ושירותי אוכל. עיקר העבירות מתמקדות באי תשלום שכר מינימום, העסקת נער במשך יותר משמונה שעות ביום ו-40 שעות שבועיות, העסקת נער ללא אישור רפואי, העסקה ביום מנוחה שבועי והעסקה ללא מתן הפסקות.

לדברי מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, יפה סולימני, "אוכלוסיית בני הנוער היא אחת האוכלוסיות המוחלשות שהמינהל שם לו לדגל לתת עליהן דגש. זאת, עקב הצורך בהגנה על בני הנוער, שהעסקתם נחשבת כערך עליון ובעל משמעות רבה בשילובם המאוחר בשוק העבודה. לכן חשוב להגן עליהם שלא ייפגעו וכן שיהיו מודעים לזכויותיהם. מכאן גם השאיפה לייעל את תהליך קליטתם בעבודה ואת היצע העבודות העומדות לרשותם. מדובר במהפכה מחשבתית וביצועית שתאפשר לבני הנוער לנצל את חופשות הקיץ ולהתחיל לצבור ניסיון מקצועי וכלכלי מגיל צעיר".

בנוסף, עודכנה האפליקציה החינמית "בני נוער עובדים" של משרד הכלכלה הכוללת את כל הזכויות של בני נוער עובדים וחובות המעסיקים. באפליקציה, שזכתה ליותר מ-117 אלף הורדות וכוללת גם גרסה בשפה הערבית, ניתן למצוא שעון נוכחות וירטואלי המאפשר מעקב אחר שעות העבודה, מחשבון שכר, פירוט זכויות נוער עובד ודרכי התקשרות ישירה עם משרד הכלכלה למי שמרגיש שזכויותיו נפגעו.

 

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:7
קומיט וכל טופס במתנה